Verlichting dax

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
WouterDax
4T-MSB beginner
Bezit: Honda dax

Verlichting dax

Bericht door WouterDax »

Nieuw op het forum, dus meteen een hulpvraag ;)

Ik heb een OT dax, uit 1976. En heb een probleem met mijn verlichting. Aangezien ik 15 jaar geen dax meer heb gehad, moet ik technisch weer even inkomen hoe alles ook al weer zit.

Voorlamp doet het prima, remlicht doet het ook prima (beide lampjes in de unit gaan branden). Alleen het achterlicht doet helemaal niks.

1. ik heb al gekeken of mijn gloeidraadje van 1 van de twee lampjes kapot is. Maar ik kan er niks aan zien. Voor de zekerheid, het gaat dan om het bovenste van de twee lampjes toch?
2. Zou het te maken kunnen hebben dat mijn accu misschien niet goed vol is?? Via de zoekfunctie kwam ik iets tegen over dat de voorlamp het dan wel kan doen (heel snel knippert, zo snel dat het lijkt of de lamp gewoon brand, en je achterlicht dan niks doet).
Ik heb net gereden ermee, maar dan wel met de lampen aan. Dus opladen van de accu zal wel trager gaan.

hopelijk kan iemand mij raad geven!! dank jongens.
WouterDax
4T-MSB beginner

Re: Verlichting dax

Bericht door WouterDax »

Hopelijk wil iemand mij adviseren!?

Zojuist lampje vervangen maar geen verschil. Vreemde vind ik dat als ik rem beide lampjes achter gaan branden. Klopt dat?

Zojuist uurtje rondgereden zonder lichten aan, dus accu zou ook vol moeten zitten.

Wie helpt! Zeer dankbaar
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Even met een spanningzoeker, heb je wel spanning op het draadje dat naar het achterlicht gaat?
Test met de spanningzoeker ook even de massa van het lampje.
Accu heeft niets van doen met de normale verlichting.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Als beide lampjes opgloeien is de massa van je achterlicht. Je spatboard hangt in rubbers, dus de min gaat via de groene draad naar het frame.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
WouterDax
4T-MSB beginner

Bericht door WouterDax »

Dankje wel jongens!

Ik ga aan de slag net jullie reacties.

1. ga eerst de massa testen. Kijken of de groene draad überhaupt wel aan het frame zit. Als de massa goed geregeld is, dan:
2. ga ik de draadjes doormeten.

Kom ik er niet uit omdat ik het niet snap, zal ik wel een extra vraag stellen met en foto erbij. En als het wel gata werken, zet ikd at hier natuurlijk ook neer!! :-)
WouterDax
4T-MSB beginner

Bericht door WouterDax »

Top, late reactie maar inderdaad goed geholpen. Het was inderdaad de massa van het achterlicht. Deze zat aangesloten op een stukje waar poedercoating zat. Klein stukje weggeschuurd en alles deed het weer perfect.

dank!
Plaats reactie