Lifan blok C50 verlichting fikt door

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Knalpot
4T-MSB beginner
Bezit: Honda C50/C70 fusie
Knalroze Honda Chaly
Contacteer:

Lifan blok C50 verlichting fikt door

Bericht door Knalpot »

Ha viertakters,
Mijn Honda blokje moet een hele grote beurt dus ik heb een bami oplossing gekozen voor deze zomer.
Vandaag blokje binnen en meteen eronder gehangen.
Het Lifan blokje loopt super met cdi en 12 volt en startte na 1 keertje kicken.
Mijn verlichting werkt nu op 6 volt en nu moet ik vervangen naar 12 volt.
Nu meet ik uit de gele en witte draad 12 volt op stationair maar wel 40 volt op toeren.
Ik wil graag mijn verlichting op 12 volt aanpassen, maar bij 40 branden ze door bij 1 x gas.
Tips en tricks zijn zeer welkom, tnx.
Groet,

Knalpot
Soop
4T-MSB addict
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Contacteer:

Re: Lifan blok C50 verlichting fikt door

Bericht door Soop »

Hoe heb je de ombouw tot nu gedaan? Met tussendraadboom van Viertaktwinkel?
Je hebt een spanningsregelaar nodig, 12v accu en natuurlijk lampjes.
Knalpot
4T-MSB beginner
Knalroze Honda Chaly
Contacteer:

Bericht door Knalpot »

Nou ik heb de verlichting brandende!
Die tussen draadboom heb ik over, ik begreep niet wat ik er mee moest.
Spanningsregelaar en accu er tussen van 12 volt en toen een handig plaatje uit de FAQ nagebouwd uit een restje draadboom. CDI bedrading loopt helemaal gescheiden van het systeem.
Wit en geel gaan naar de gelijkrichter/spanningsregelaar en vanuit daar de gele draad uit de draadboom in.
En de rode gaat naar de accu en de knippers/toeter. Alles lijkt te werken!
Ik meet netjes 12-13 volt gelijkspanning op de lampjes.
Nu doet het contactslot alleen maar iets met de CDI (2 kabels)en de rest blijft gewoon aan staan op de accu.
Ik kan zelfs toeteren zonder contactsleutel erin.
Ik heb nog een extra contactslot liggen met 2 draden maar die maakt ook nog aarde met het frame.
Wat moet ik nu doen om de accuspanning uit te zetten met de contactsleutel?
Tnx
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Een contactslot met 4 draden kopen.

Bijvoorbeeld een bami contactslot. Die heeft de draden rood(bat +) en oranje(geschakelde +) als extra.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Gewoon 2-dradig C contactslot kan ook prima. Plus van de accu niet via contactslot onderbreken, maar juist de min. Het slot schakelt dan of de accu min door naar de massa, of de uitzetdraad van de CDI. Ik pak ook vaak gewoon een tuimelschakelaar met 3 aansluitingen, dat werkt net zo (mits de juiste draadjes op de juiste plekken erin geschroefd).
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Knalpot
4T-MSB beginner
Knalroze Honda Chaly
Contacteer:

Bericht door Knalpot »

Ha Nix,
Bedankt voor je deskundig advies, en je bijdrage aan de FAQ ik leer steeds meer.
Ik dacht dat het originele contactslot bij UIT juist contact maakt met aarde zodat de bobine geen puls krijgt en dan stopt de motor. Daarnaast loopt nog een draad en ik dacht dat deze te maken heeft met de accu(donkerblauw geloof ik)
Als het slot zoals jij zegt de min naar massa verbind dan zou de plus van de accu via het contactslot UIT sluiting maken lijkt me op de accu stroomkring. Ik moet zeggen dat ik aardig in de draadwar ben geraakt dus ik kan het mis hebben.
Misschien is een tuimelschakelaar ergens in de accustroomkring wel de simpelste oplossing.
Mijn originele draadboom heeft alle passende kleuren maar nu heb ik met random kleuren restjes alles aangesloten, dit resulteert in een kleurenspectrum waar je helemaal tureluurs van word.

De CDI draadboom(pitbike) had ook nog een soort stopknop/tuimelschakelaar tussen de groene draad en zwart rood als ik me niet vergis. Deze knop heb ik weggelaten en de groene draad meette aarde dus die heb ik doorgelust naar de spanningsregelaar en gesplitst naar de groene draad op de originele draadboom.
Zou de schakelaar toch een vitale functie hebben gehad?
Alvast mega tnx,

Knalpot
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Goed lezen: de MIN van de accu wordt door het contactslot onderbroken of met de massa doorverbonden. Dus of de bobine of de negatief van de accu maakt massa. Niet de plus van de accu. De plus van de accu zit ononderbroken op de draadboom. Die maakt ongeacht de stand van het slot geen kortsluiting.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Knalpot
4T-MSB beginner
Knalroze Honda Chaly
Contacteer:

Bericht door Knalpot »

Nou ik ben eruit, het contactslot bleek 4 draden te hebben waarvan er 2 niet op het cdi systeem zaten.
Deze heb ik losgemaakt en verbonden met de rode draad ofwel + zodat de plus onderbroken word zodra het contact op uit staat. Bij de garage om de hoek gele, rode en groene kabels gescoord uit een beunbak en alles netjes op kleur gesoldeerd.
Nu heb ik voor het eerst in mijn C-leven het vrij lampje zien branden en dit gaf me echt een kick.
Alles werkt, net een heerlijk rondje gereden op mijn nieuwe blokje, knippers doen het en remlampje.
Wel erg wennen na zolang op een Engels motorblok te hebben geschakeld, alles is precies andersom, gelukkig maakte ik maar 3 schakelfoutjes en toen had ik m door. Wel opletten dus, ik ben het zo erg gewend.
Soop
4T-MSB addict
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Contacteer:

Bericht door Soop »

Controleer bij zo'n nieuw blokje even de klepspeling, die staat nogal eens raar. En vergeet niet de Chinese olie op tijd eruit te halen. Oftewel: snel.
Veel plezier met je blokkie!
Plaats reactie