Patina?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 10 apr 2016 20:08
- Bezit: SS50K3
- Locatie: Huizen
Patina?
Beste forumleden,
Tijdje geleden een mooie originele SS50K3 op de kop getikt.
Alles nog origineel dus ook de lak
Ik wil hem graag patina houden omdat ik dit meer karakter vind hebben.
Nu wel klein dilemma. De brug is wel wat verroest. In het zicht met name aan de linkerkant. Ook het achterspatbord is op de bevestiging punten van buddy en knipperlichten geroest. Niks is doorgeroest maar vraagt wel aandacht. Ook onderaan aan het spatbord zit roest.
Nu krijg ik over het algemeen het advies om beide te laten stralen en dan spuiten of poedercoaten. Maar las laatst ook een artikel waar wordt bijgewerkt met Hamerite hoogglans zwart. Dus niet stralen maar slechte plekken schuren en met hamerite bijwerken. Hierdoor kan de brommer wellicht wel Patina blijven.
Ben beetje bang dat als ik ga stralen en dan spuiten of poedercoaten deze 2 onderdelen zo mooi zijn dat ik de rest eigenlijk ook moet gaan aanpakken en dat wil ik dus niet.
Onderstaand paar foto's van de staat van de 2 onderdelen.
Een van jullie hier ervaring mee hoe dit het beste aan te pakken?
groet,
Tijdje geleden een mooie originele SS50K3 op de kop getikt.
Alles nog origineel dus ook de lak
Ik wil hem graag patina houden omdat ik dit meer karakter vind hebben.
Nu wel klein dilemma. De brug is wel wat verroest. In het zicht met name aan de linkerkant. Ook het achterspatbord is op de bevestiging punten van buddy en knipperlichten geroest. Niks is doorgeroest maar vraagt wel aandacht. Ook onderaan aan het spatbord zit roest.
Nu krijg ik over het algemeen het advies om beide te laten stralen en dan spuiten of poedercoaten. Maar las laatst ook een artikel waar wordt bijgewerkt met Hamerite hoogglans zwart. Dus niet stralen maar slechte plekken schuren en met hamerite bijwerken. Hierdoor kan de brommer wellicht wel Patina blijven.
Ben beetje bang dat als ik ga stralen en dan spuiten of poedercoaten deze 2 onderdelen zo mooi zijn dat ik de rest eigenlijk ook moet gaan aanpakken en dat wil ik dus niet.
Onderstaand paar foto's van de staat van de 2 onderdelen.
Een van jullie hier ervaring mee hoe dit het beste aan te pakken?
groet,
- Bijlagen
-
- IMG_1300.JPG (126.35 KiB) 4089 keer bekeken
-
- IMG_1299.JPG (123.59 KiB) 4089 keer bekeken
-
- IMG_1298.JPG (122.42 KiB) 4089 keer bekeken
-
- IMG_1296.JPG (123.29 KiB) 4089 keer bekeken
-
- IMG_1295.JPG (93.45 KiB) 4089 keer bekeken
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Patina?
Als je de patina wilt bewaren zo laten.
Je kan eens flink cleaneren proberen met cleaner.
Dan de roest in de Owatrololie, dat penetreerd goed in de roest en tussen dubbele randen.
Gr. Wim.
Je kan eens flink cleaneren proberen met cleaner.
Dan de roest in de Owatrololie, dat penetreerd goed in de roest en tussen dubbele randen.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5187
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: Patina?
Inderdaad, Owattrol of RX5 of iets anders op lijnoliebasis.
-
Online
- chaly addict
- Berichten: 18900
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Patina?
Belangrijkste is dat het heel blijft. Ligt er ook aan hoe je het gaat gebruiken. Niet of verkeerd behandelen en het rot door. En te mooi... Gewoon een keer een ritje door rotweer maken en dan zo laten. Je kunt de boel ook electrisch ontroesten. De lak komt er mee af waar roest zit. Daarna kun je bepalen hoe je boel weer verduurzaamt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 10 apr 2016 20:08
- Bezit: SS50K3
- Locatie: Huizen
Re: Patina?
Ok dank
Bijwerken met Hamerite is dus geen goed idee;)
Ga er eens rustig overdenken. Mat poedercoaten van brug en dan spatbord in owatrol is dan nog een goede tussenoplossing die weinig afbraak doet aan de patina look
Bijwerken met Hamerite is dus geen goed idee;)
Ga er eens rustig overdenken. Mat poedercoaten van brug en dan spatbord in owatrol is dan nog een goede tussenoplossing die weinig afbraak doet aan de patina look
Re: Patina?
Mat zou ik niet doen. Misschien gewoon zwart zonder blanke lak.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Patina?
Synthetic rust erop zetten dan. Is een product voor modelbouw en werkt perfect
In België was er iemand die dat gebruikt had om een alu koplamp geroest te krijgen
In België was er iemand die dat gebruikt had om een alu koplamp geroest te krijgen
-
- moppersmurf
- Berichten: 8904
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Patina?
men neemt een pot commandant cleaner en gaat daar is goed mee poetsen. niet 2 keer er overheen halen maar poetsen tot je een ons weegt.
dan heb je het meeste vuil er wel af. dan goed in de wax zetten..
je hebt in het ergste geval wat witte wax randen in de lak op de plekken zitten waar roest zit.
je zou de roest plekken nog kunnen behandelen met owatrol of andere lijnolie basis conserveringsmiddelen enkel blijf je dit wel zien. net zo als de meeste roest omzetters. je kan het ook gewoon een tijd laten intrekken en daar na is gaan poetsen.
ik zou hem niet gaan poedercoaten of je moet alles laten poedercoaten om een mooi resultaat te krijgen al denk ik als je is goed gaat poetsen dan je er een heel mooi brommertje nog onder het vuil vandaan haalt.
als je de patina wil behouden dan kan ik je wel aan raden om niet de ss50 dagelijks door weer en wind als woon werk school brommer te gebruiken. want met slecht weer en pekel zal hij hard achteruit hollen met hoe mooi hij is.
mocht je hem wel als woon werk school brommer gebruiken dan kan je hem beter poedercoaten en dan wel glans want honda's waren nooit mat of zijde glans.
met goed poetsen is er nog veel van te maken. na een paar dagen poetsen.
nog een exemplaar ook weer een paar dagen poetsen.
gewoon eerst is goed op poetsen.
dan heb je het meeste vuil er wel af. dan goed in de wax zetten..
je hebt in het ergste geval wat witte wax randen in de lak op de plekken zitten waar roest zit.
je zou de roest plekken nog kunnen behandelen met owatrol of andere lijnolie basis conserveringsmiddelen enkel blijf je dit wel zien. net zo als de meeste roest omzetters. je kan het ook gewoon een tijd laten intrekken en daar na is gaan poetsen.
ik zou hem niet gaan poedercoaten of je moet alles laten poedercoaten om een mooi resultaat te krijgen al denk ik als je is goed gaat poetsen dan je er een heel mooi brommertje nog onder het vuil vandaan haalt.
als je de patina wil behouden dan kan ik je wel aan raden om niet de ss50 dagelijks door weer en wind als woon werk school brommer te gebruiken. want met slecht weer en pekel zal hij hard achteruit hollen met hoe mooi hij is.
mocht je hem wel als woon werk school brommer gebruiken dan kan je hem beter poedercoaten en dan wel glans want honda's waren nooit mat of zijde glans.
met goed poetsen is er nog veel van te maken. na een paar dagen poetsen.
nog een exemplaar ook weer een paar dagen poetsen.
gewoon eerst is goed op poetsen.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 10 apr 2016 20:08
- Bezit: SS50K3
- Locatie: Huizen
Re: Patina?
Kale staal komt er doorheen.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 10 jan 2017 17:01
- Bezit: c50 H
ss50 k3
wat ander 2takt spul
Re: Patina?
waarom perse op basis van? is gekookte lijnzaadolie ook geen optie?stoterstangen90 schreef:Inderdaad, Owattrol of RX5 of iets anders op lijnoliebasis.
kan je overal krijgen.
nasi is meer mijn ding
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 22 aug 2014 22:33
- Bezit: Dax skyteam 125.
R1128 uit 1983 met 1400 blok uit een R5GTX. - Locatie: tussen de rivieren
Re: Patina?
Gekookte lijnzaad olie werkt ook perfect, wel om de 2 jaar herhalen!
gr. Jan.
gr. Jan.
-
- Vierkantofiel
- Berichten: 5187
- Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
- Bezit: Morris Ital
- Locatie: Zaagcity
Re: Patina?
Prima spul.
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: Patina?
Mijn aanpak:
* Ergste roest verwijderen met 'n staalborstel en/of staalwol.
* Vervolgens overspuiten met blanke Tectyl (spuitbus)
Note:
Tectyl blijft plakkerig waardoor vuil makkelijk aanhecht.
Dat kan met 'n doekje en benzine makkelijk verwijderd worden,
daarna opnieuw inspuiten.
Succes!
* Ergste roest verwijderen met 'n staalborstel en/of staalwol.
* Vervolgens overspuiten met blanke Tectyl (spuitbus)
Note:
Tectyl blijft plakkerig waardoor vuil makkelijk aanhecht.
Dat kan met 'n doekje en benzine makkelijk verwijderd worden,
daarna opnieuw inspuiten.
Succes!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 19 aug 2011 08:17
- Bezit: ss50,ss50,ss50 en c50 solo
- Locatie: Utereg me stadsjie
Re: Patina?
Het verschil tussen patina en dwars door de lak heen gerot is een niet erg fragiele balans.....
Als je dwars door de lak heen poetst is de lak versleten en toe aan een restauratie.
Daar waar roest onder de lak zit blijft het doorroesten .......
Afbijten, stralen of schuren, gronden, schuren, afnemen en spuiten..... 20 jaar wachten en het geheel is voorzien van een prachtige verse patina!!!
Als je dwars door de lak heen poetst is de lak versleten en toe aan een restauratie.
Daar waar roest onder de lak zit blijft het doorroesten .......
Afbijten, stralen of schuren, gronden, schuren, afnemen en spuiten..... 20 jaar wachten en het geheel is voorzien van een prachtige verse patina!!!