C50 wil koud zeer slecht starten
C50 wil koud zeer slecht starten
Beste leden,
Ik ben nieuw op dit forum en ben bezig met het restaureren van de c50 waar ik zelf op gereden heb en die mijn vader ooit in 1972 gekocht heeft.
Als de motor eenmaal even gelopen heeft, dan start hij met 1 ook.
Maar als hij een nacht stil gestaan heeft is het een drama. 20 keer trappen en wat geluk dan loopt hij.
Ik heb al heel veel vervangen maar zonder resultaat.
Nieuwe contactpuntjes, bougie, zuigerveren, revesie setje voor de carburateur, ontsteking met flitslamp afgesteld, condensator vervangen, kleppen gesteld, timing van de kleppen gecontroleerd, compressie gecontroleerd. Als die een nacht stil gestaan heeft ook gecontroleerd of de bougie vonkt. Alles lijkt goed. Ook voldoende benzine.
Als die loopt, loopt ie netjes. Naar mijn gevoel mist ie bij optrekken wat vermogen. Maar het is ook wel 20 jaar geleden dat ik er op gereden heb.
Wat kan dit nou zijn? Zie ik iets over het hoofd?
Groet
Joan
Ik ben nieuw op dit forum en ben bezig met het restaureren van de c50 waar ik zelf op gereden heb en die mijn vader ooit in 1972 gekocht heeft.
Als de motor eenmaal even gelopen heeft, dan start hij met 1 ook.
Maar als hij een nacht stil gestaan heeft is het een drama. 20 keer trappen en wat geluk dan loopt hij.
Ik heb al heel veel vervangen maar zonder resultaat.
Nieuwe contactpuntjes, bougie, zuigerveren, revesie setje voor de carburateur, ontsteking met flitslamp afgesteld, condensator vervangen, kleppen gesteld, timing van de kleppen gecontroleerd, compressie gecontroleerd. Als die een nacht stil gestaan heeft ook gecontroleerd of de bougie vonkt. Alles lijkt goed. Ook voldoende benzine.
Als die loopt, loopt ie netjes. Naar mijn gevoel mist ie bij optrekken wat vermogen. Maar het is ook wel 20 jaar geleden dat ik er op gereden heb.
Wat kan dit nou zijn? Zie ik iets over het hoofd?
Groet
Joan
-
- chaly addict
- Berichten: 18899
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: C50 wil koud zeer slecht starten
De choke op de juiste wijze gebruiken en niet aan de gashandle lopen schroeven tijdens het starten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: C50 wil koud zeer slecht starten
En als je met de kick start; Zet dan eerst de motor tegen een compressie-slag aan, en geef hem dan een hele flinke kick! Dat hielp bij mij steeds.
Moet gewoon starten als alles goed is!!!!
Moet gewoon starten als alles goed is!!!!
Re: C50 wil koud zeer slecht starten
Dank jullie wel, voor de reacties. Maar bovenstaande methodes heb ik ook geprobeerd. Met choke zonder gas geprobeerd. Maar ook tegen de compressie slag aanzetten. Was ook bekend. Maar aanslaan ho maar. Na zo,n 20 keer kicken wil die nog wel eens starten. Soms wat hulp met remmenreiniger in de carburateur spuiten lukt het een stuk beter.
Heeft die eenmaal gelopen, dan geen probleem. Een keer kicken en lopen.
Ik heb zelf het gevoel dat bij het starten er te weinig brandstof de motor in gezogen wordt, of dat de vonk uitgeblazen wordt als ie koud is.
Kan alleen mijn vinger er niet op leggen.
Heeft iemand nog een tip, of komt het bekend voor.
Wat ik nog ga proberen om een aarde draad tussen motor en chassis aan te leggen. Alles is opnieuw gespoten, dus zou nog een spanningsprobleempje kunnen zijn. Gaat het niet, schaat het niet.
Alle tips zijn welkom.
Groet
Heeft die eenmaal gelopen, dan geen probleem. Een keer kicken en lopen.
Ik heb zelf het gevoel dat bij het starten er te weinig brandstof de motor in gezogen wordt, of dat de vonk uitgeblazen wordt als ie koud is.
Kan alleen mijn vinger er niet op leggen.
Heeft iemand nog een tip, of komt het bekend voor.
Wat ik nog ga proberen om een aarde draad tussen motor en chassis aan te leggen. Alles is opnieuw gespoten, dus zou nog een spanningsprobleempje kunnen zijn. Gaat het niet, schaat het niet.
Alle tips zijn welkom.
Groet
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: C50 wil koud zeer slecht starten
Aardedraad is wél een goede actie.
Zo'n vonk kan iid "uitgeblazen" worden onder compressie, dan lijkt het op een ontsteking probleem. Je kan ook eens een willekeurig andere bougie proberen, of een andere bougie-dop(als je dat hebt liggen?)
Duurt het ook lang als je hem (in 2e) aanduwt?
Zelfs je ontstekingsspoel kan slecht zijn...maar dan merk je het ook als ie warm is!
Een keer vind je het!!! Succes.
Zo'n vonk kan iid "uitgeblazen" worden onder compressie, dan lijkt het op een ontsteking probleem. Je kan ook eens een willekeurig andere bougie proberen, of een andere bougie-dop(als je dat hebt liggen?)
Duurt het ook lang als je hem (in 2e) aanduwt?
Zelfs je ontstekingsspoel kan slecht zijn...maar dan merk je het ook als ie warm is!
Een keer vind je het!!! Succes.
-
- chaly addict
- Berichten: 18899
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: C50 wil koud zeer slecht starten
Choke erop, gas 1mm opendraien en op dat punt houden als je aantrapt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 12 apr 2017 01:33
- Bezit: C50,Dax,Ps50
- Locatie: 026
Re: C50 wil koud zeer slecht starten
aan lopen... start die zo
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: C50 wil koud zeer slecht starten
Een NGK bougie zonder "R" (=weerstand)in de typeaanduiding gebruiken en geen NGK bougiedop met weerstand gebruiken.
Zit de sproeier uit '72 er nog in?
Stel de carb even opnieuw af wat betreft de sproeier, de samenstelling van benzine is behoorlijk veranderd sinds de jaren '80.
viewtopic.php?f=54&t=51
Gr. Wim.
Zit de sproeier uit '72 er nog in?
Stel de carb even opnieuw af wat betreft de sproeier, de samenstelling van benzine is behoorlijk veranderd sinds de jaren '80.
viewtopic.php?f=54&t=51
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: C50 wil koud zeer slecht starten
Blijft de nieuwe vlotternaald hangen?
Re: C50 wil koud zeer slecht starten
Hallo allemaal,
Even een update.
Bougie is nieuw. Moet wel even kijken naar type zonder r. Heb nog reserve bougies.
Bougie kap is nieuw en zonder weerstand.
Aarde draad aangebracht. Iets verbetering, aan duwen in z'n 2 ging nu ook. Nog niet van harte.
Maar hij sloeg aan en liep. Daarna is starten met de kickstarter een fluitje van een cent.
Sproeier is ook vervangen, oude sproeier geprobeerd maakt niet uit.
Vlotter blijft niet hangen. Vanacht benzine kraan open laten staan, paar druppels uit de overloop. Vlotter kamer is vol.
Iemand zij ontstekingsspoel, de spoel in de dynamo, wat kan daar aan defect raken ?
De spoel in het frame is vervangen.
Alle ideeën zijn welkom.
@Nix, choke en een beetje gas, of stationair een beetje sneller zetten heeft helaas geen effect.
Even een update.
Bougie is nieuw. Moet wel even kijken naar type zonder r. Heb nog reserve bougies.
Bougie kap is nieuw en zonder weerstand.
Aarde draad aangebracht. Iets verbetering, aan duwen in z'n 2 ging nu ook. Nog niet van harte.
Maar hij sloeg aan en liep. Daarna is starten met de kickstarter een fluitje van een cent.
Sproeier is ook vervangen, oude sproeier geprobeerd maakt niet uit.
Vlotter blijft niet hangen. Vanacht benzine kraan open laten staan, paar druppels uit de overloop. Vlotter kamer is vol.
Iemand zij ontstekingsspoel, de spoel in de dynamo, wat kan daar aan defect raken ?
De spoel in het frame is vervangen.
Alle ideeën zijn welkom.
@Nix, choke en een beetje gas, of stationair een beetje sneller zetten heeft helaas geen effect.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: C50 wil koud zeer slecht starten
Alles nieuw gespoten.
Maakt de bobine goed massa met het kale metaal van het frame?
Als ie loopt zie je dan een vonk tussen de punten? Anders een betere condensator kopen.
Ja sommige nieuwe doen het zelfs niet.
Hoe kom je aan die nieuwe sproeiermaat?
Gr. Wim.
Maakt de bobine goed massa met het kale metaal van het frame?
Als ie loopt zie je dan een vonk tussen de punten? Anders een betere condensator kopen.
Ja sommige nieuwe doen het zelfs niet.
Hoe kom je aan die nieuwe sproeiermaat?
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: C50 wil koud zeer slecht starten
Ik had het over de spoel, die draden die om het metaal zijn gewikkeld, kunnen wel eens sluiting maken na verloop van tijd (mijn PC heeft het ooit gehad)...maar ik denk dat het daar niet aan ligt.
Je komt toch langzaam verder
Je hebt nieuwe zuigerveren gezet, staat de O op het streepje bij je distributieketting-tandwiel, en het vliegwiel op T ?
Je komt toch langzaam verder
Je hebt nieuwe zuigerveren gezet, staat de O op het streepje bij je distributieketting-tandwiel, en het vliegwiel op T ?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 16 feb 2016 15:29
- Bezit: C50 LA-E, Bami monkey
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: C50 wil koud zeer slecht starten
Ik zou die carb ook ff in een ultrasoon badje doen. Weet je in ieder geval dat ie van binnen (zo goed als) schoon is. Kan nooit kwaad toch? Je hebt de ontsteking nagelopen: heb je ook een nieuwe bougiekabel? Die worden er met de tijd niet beter op. Vonken in open lucht is geen garantie voor vonken onder druk.
er is altijd een beun oplossing
-
- chaly addict
- Berichten: 18899
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: C50 wil koud zeer slecht starten
Het ding loopt en start warm wel goed. Ik zie hier steeds oplossingen voor danwel slecht lopen in zijn algemeenheid, danwel slecht lopen met warme motor. De vent moet gewoon leren hoe je een koude motor start.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Re: C50 wil koud zeer slecht starten
Hallo allemaal,
Ben er even tussenuit geweest.
Inmiddels start probleem opgelost.
De pakking tussen de kop en de plasticplaat onder de carburateur was groter dan het gat.
Hierdoor ontstonden wervelingen. Vooral als hij koud was speelde dit op.
Dat is opgelost.
Nu heb ik nog het volgende. De carburateur heeft een nieuwe revisie set gekregen.
Hij start goed, loopt stationair ook goed.
Optrekken gaat ook goed.
Alleen top snelheid en naar deze snelheid komen dat gaat niet.
Net of hij wat mist. Ontsteking is in orde.
Ik heb het vermoeden dat de naald in de revisie set niet de juiste is.
Weet iemand welke naald (tekentje) er in moet zitten?
Het is een orginele Nederlandse c50.
Hoor graag van jullie.
Groet
Joan
Ben er even tussenuit geweest.
Inmiddels start probleem opgelost.
De pakking tussen de kop en de plasticplaat onder de carburateur was groter dan het gat.
Hierdoor ontstonden wervelingen. Vooral als hij koud was speelde dit op.
Dat is opgelost.
Nu heb ik nog het volgende. De carburateur heeft een nieuwe revisie set gekregen.
Hij start goed, loopt stationair ook goed.
Optrekken gaat ook goed.
Alleen top snelheid en naar deze snelheid komen dat gaat niet.
Net of hij wat mist. Ontsteking is in orde.
Ik heb het vermoeden dat de naald in de revisie set niet de juiste is.
Weet iemand welke naald (tekentje) er in moet zitten?
Het is een orginele Nederlandse c50.
Hoor graag van jullie.
Groet
Joan