125CC Bami 13000km tik / ratel
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 24 jun 2015 19:30
- Bezit: Skyteam dax 125 (2007)
125CC Bami 13000km tik / ratel
Al 13000 tevreden en op wat los rammelende dingen na kilometer achter de rug .....maar ik begin nu toch iets wat te horen wat me niet zint.
- 125cc skyteam
- kleppen gesteld
- start probleemloos
- reageert prima op het gas
Als hij stationair loopt hoor ik op een lage frequentie een tik / bonk uit het blok komen?
Ik heb het idee dat als ik rij dat ik iets hoor ratelen maar zeker weten doe ik het niet.
Aangezien ik het bij stationair hoor, lijkt het me niet in de kant van de versnellingsbak te zitten:
Koppeling?
Zitten hier bij de bami toevallig lagers in die gaar zouden kunnen zijn?
Nokkenas?
Alle tips welkom
- 125cc skyteam
- kleppen gesteld
- start probleemloos
- reageert prima op het gas
Als hij stationair loopt hoor ik op een lage frequentie een tik / bonk uit het blok komen?
Ik heb het idee dat als ik rij dat ik iets hoor ratelen maar zeker weten doe ik het niet.
Aangezien ik het bij stationair hoor, lijkt het me niet in de kant van de versnellingsbak te zitten:
Koppeling?
Zitten hier bij de bami toevallig lagers in die gaar zouden kunnen zijn?
Nokkenas?
Alle tips welkom
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel
Bij stationair, aan welke kant van het blok hoor je de ratel?
-
- moppersmurf
- Berichten: 8904
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel
ik hoor het al.
dat word tijd om de afhaal chinees te bellen voor een bakje bami.
met andere woorden niet te druk om maken hij ploft toch wel een keer. je kan er nu honderde euro's in stoppen maar je kan ook voor 300,- weer een vers blokje kopen.
succes
dat word tijd om de afhaal chinees te bellen voor een bakje bami.
met andere woorden niet te druk om maken hij ploft toch wel een keer. je kan er nu honderde euro's in stoppen maar je kan ook voor 300,- weer een vers blokje kopen.
succes
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel
Zit je koppeling los?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 24 jun 2015 19:30
- Bezit: Skyteam dax 125 (2007)
Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel
Bedankt voor de reacties, dat ik voor de investering van net geen € 300 verse bami heb dat ben ik me helemaal bewust.
Maar toch.....onder het motto voorkomen is beter dan genezen.....en ik ben toch eigenlijk wel heel erg benieuwd stelde ik eigenlijk eerder mijn vraag.
Ik vind het zo apart dat de frequentie van de tik zo laag ten op zichte van het stationair toerental dat ik me af zat te vragen wat er op een veel lagere frequentie draait?
Maar toch.....onder het motto voorkomen is beter dan genezen.....en ik ben toch eigenlijk wel heel erg benieuwd stelde ik eigenlijk eerder mijn vraag.
Ik vind het zo apart dat de frequentie van de tik zo laag ten op zichte van het stationair toerental dat ik me af zat te vragen wat er op een veel lagere frequentie draait?
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel
Klinkt alsof er een tandje weg is uit de tandkrans van het tandwiel van de koppelingskorf.
Kickstarter demonteren(sw10). Olie(sw17) aftappen en de boutjes(sw8) van het zijdeksel eruit en tandjes tellen. Alleen even een reservepakking halen voor je dat doet. Meestal blijven die dingen heel maar je zal net zien. Kan je ook mooi even de oliezeef van dichtbij bekijken of er geen rotzooi tegenaan plakt.
(of je legt de brommer naar aloude honda traditie op de linkerkant en haalt het deksel eraf.)
ps. let op de lengte van de boutjes die je uit het zijdeksel haalt, dat ze straks weer in hetzelfde gat teruggaan. De pasbussen blijven meestal keurig op hun plek zitten.
Kickstarter demonteren(sw10). Olie(sw17) aftappen en de boutjes(sw8) van het zijdeksel eruit en tandjes tellen. Alleen even een reservepakking halen voor je dat doet. Meestal blijven die dingen heel maar je zal net zien. Kan je ook mooi even de oliezeef van dichtbij bekijken of er geen rotzooi tegenaan plakt.
(of je legt de brommer naar aloude honda traditie op de linkerkant en haalt het deksel eraf.)
ps. let op de lengte van de boutjes die je uit het zijdeksel haalt, dat ze straks weer in hetzelfde gat teruggaan. De pasbussen blijven meestal keurig op hun plek zitten.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel
distributie die aant gaan is. Paar man dat ik ken hebben gehad dat tandwieltje dat drukt op de distributieketting aan gort gedraaid is... (zelfs een spanner gebroken)
koppeling dat los zit kan ook. De DT150's hebben dan een handje weg dat ze beginnen te rinkelen. Klok die inslijt
koppeling dat los zit kan ook. De DT150's hebben dan een handje weg dat ze beginnen te rinkelen. Klok die inslijt
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 24 jun 2015 19:30
- Bezit: Skyteam dax 125 (2007)
Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel
Helemaal bedankt, ik ga eerst wel die koppelingskant inspecteren, ik laat de uitkomst weten!
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 24 jun 2015 19:30
- Bezit: Skyteam dax 125 (2007)
Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel
Toch nog eens beter geluisterd en het zit aan de kant van de ontsteking, dus in afwachting van de juiste vliegwieltrekker eerst maar eens die autospanner los gehaald.
Distrubutieketting zit op het nokkenas tandwiel volgens mij goed onder spanning.
Die veer schiet eruit met de bijbehorende push rodje, wat mij echter wel opviel is dat het rubber dopje wat ik overal terug zie op de tekeningen er niet (meer) opzit:
Zou die er niet vast in moeten blijven zitten, en los daarvan als hij los gekomen is bij het verwijderen dan is hij nu toch al foetsie?
Distrubutieketting zit op het nokkenas tandwiel volgens mij goed onder spanning.
Die veer schiet eruit met de bijbehorende push rodje, wat mij echter wel opviel is dat het rubber dopje wat ik overal terug zie op de tekeningen er niet (meer) opzit:
Zou die er niet vast in moeten blijven zitten, en los daarvan als hij los gekomen is bij het verwijderen dan is hij nu toch al foetsie?
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel
Dat durft soms wel kapot gaan en wordt dan vermalen in uw blok
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 24 jun 2015 19:30
- Bezit: Skyteam dax 125 (2007)
Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel
Top, ik ga er eens even een nieuwe inzetten!
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 24 jun 2015 19:30
- Bezit: Skyteam dax 125 (2007)
Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel
Het heeft even mogen duren maar ik heb de uiteindelijke oorzaak gevonden, deze wil ik toch even met jullie delen.
De controle van de distributieketting, spanner, het vervangen van verdwenen rubber dopje loste mijn probleem niet op.
Nou dan eerst maar rijden, en dan zien we vanzelf wat er gebeurt.....al zat het me niet echt lekker
Het ratelen werd langzaam erger en het gebonk ook.
Toch maar weer eens de klepspeling controleren.....klepdop eraf....daar zaten sliertjes metaal in.
Ok.....daar is serieus wat aan de hand.
Ook de tuimelaar bij de uitlaat had aardig wat speling zo te voelen, boel uit elkaar en het resultaat was dat het lager van de nokkenas wat kogeltjes minder had.
Deze hebben ook een klein beetje de tuimelaars beschadigd, maar goed na 13700km toch maar even vernieuwen. Wellicht wat vlot maar het is en blijft een bamiblok.
De controle van de distributieketting, spanner, het vervangen van verdwenen rubber dopje loste mijn probleem niet op.
Nou dan eerst maar rijden, en dan zien we vanzelf wat er gebeurt.....al zat het me niet echt lekker
Het ratelen werd langzaam erger en het gebonk ook.
Toch maar weer eens de klepspeling controleren.....klepdop eraf....daar zaten sliertjes metaal in.
Ok.....daar is serieus wat aan de hand.
Ook de tuimelaar bij de uitlaat had aardig wat speling zo te voelen, boel uit elkaar en het resultaat was dat het lager van de nokkenas wat kogeltjes minder had.
Deze hebben ook een klein beetje de tuimelaars beschadigd, maar goed na 13700km toch maar even vernieuwen. Wellicht wat vlot maar het is en blijft een bamiblok.
-
Online
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel
Belangrijkste is dat je gevonden hebt wat er kaduuk is zodat je het kunt vervangen. Zeefje schoonmaken en misschien een magnetische aftapplug monteren. Er zal mogelijk nog wat metaal door het blok zwerven. Mooie is dat dat bij de zeef onder de pomp eindigt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel
Hoeveel van die nokkenassen wil je? Geen idee hoe maar ik heb toch een 15tal van die dingen liggen (en kan me niet herinneren 15 snelle gekocht te hebben)
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 24 jun 2015 19:30
- Bezit: Skyteam dax 125 (2007)
Re: 125CC Bami 13000km tik / ratel
NIX....oh ja goed idee magnetische aftapplug, top bedankt!
MrSinga, ik ben wel geïnteresseerd in 1 van die 15 stuks, ik heb je een pbtje gestuurd.
MrSinga, ik ben wel geïnteresseerd in 1 van die 15 stuks, ik heb je een pbtje gestuurd.