stotteren
- olivier ps50
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18 aug 2017 18:16
- Bezit: honda ps50
stotteren
ik heb het forum al gedeeltelijk doorzocht en hier en daar al wat aanwijzingen gevonden, maar had toch graag nog eens de vraag gesteld wat er juist gebeurt en waar je eerst aan moet denken als je brommer begint te stotteren
een duidelijke lijst van alle mogelijke oorzaken en chronologisch overzicht op één plek van wat je best eerst test, aanpast en uitsluit zou wel handig zijn (toch zeker voor de leek)
in mijn geval gaat het om een ps50, eerste keer beginnen stotteren bij gas geven naar wat hoger toerental een drie tot vier weken geleden denk ik, maar is er dezelfde dag nog mee gestopt
een poosje geen last meer van gehad, maar nu weer wel en erger dan voordien, begint al te stotteren als ik nog maar iets te veel gas geef in tweede versnelling
ik moet zowel in tweede als in derde heel geleidelijk op toerental komen om stotteren te voorkomen, en in derde kan ik maar tot een bepaald punt gas bijgeven, volgas gaat niet meer
het helpt wel als ik de choke wat naar boven zet, maar da's dus ook geen ideale manier van rijden
dank
een duidelijke lijst van alle mogelijke oorzaken en chronologisch overzicht op één plek van wat je best eerst test, aanpast en uitsluit zou wel handig zijn (toch zeker voor de leek)
in mijn geval gaat het om een ps50, eerste keer beginnen stotteren bij gas geven naar wat hoger toerental een drie tot vier weken geleden denk ik, maar is er dezelfde dag nog mee gestopt
een poosje geen last meer van gehad, maar nu weer wel en erger dan voordien, begint al te stotteren als ik nog maar iets te veel gas geef in tweede versnelling
ik moet zowel in tweede als in derde heel geleidelijk op toerental komen om stotteren te voorkomen, en in derde kan ik maar tot een bepaald punt gas bijgeven, volgas gaat niet meer
het helpt wel als ik de choke wat naar boven zet, maar da's dus ook geen ideale manier van rijden
dank
Re: stotteren
Vuil in sproeier?
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: stotteren
Heeft de brommer vóór het stotteren wel goed gereden? Zo ja, wat is er nadien veranderd of kwam het plots?
Gr.Wim.
Gr.Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: stotteren
Vuil of water in carb? Al eens schoongemaakt?
- olivier ps50
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18 aug 2017 18:16
- Bezit: honda ps50
Re: stotteren
ja hij reed prima daarvoor (heb hem wel nog niet zo heel lang, ben er pas na de winter mee beginnen rijden maar de eerste paar maanden geen probleem gehad)
het enige wat ik aan de brommer gedaan had was de carburator er even van tussen gehaald om te zien of die vuil was, was vrij proper, heel klein beetje aanslag (ik denk wittig) in het vlotterbakje maar dat heb ik verwijderd en de naalden waren niet verstopt
carb terug geplaatst en een keer of drie de lucht en stationairschroefjes bijgeregeld tot het naar mijn gevoel wel redelijk goed was
ik herinner me wel dat één van de klemringen rond het rubber spruitstukje tss carb en de kop even 'zot draaide' omdat ik die iets te hard wou opspannen dus het kan eventueel wel zijn dat er langs daar wat valse lucht getrokken wordt hoewel ik daar weken niets van gemerkt heb
bijkomend vraagje: kan je de gaskabel verkeerd aansluiten bovenop je carb, of is er maar één manier om die er op te krijgen? ik heb niets veranderd aan de regelschroefjes van de kabel
wat ik vergeten zeggen was, ik heb ook een keer of drie een vrij grote sputter gehad waarbij er een luchtstoot langs de rechter kant van de motor ontsnapte, dat was denk ik bij het opstarten nadat ik stil gevallen was, hij is een paar keer uit gevallen bij het vertragen in tweede voor een bocht of kruispunt
het enige wat ik aan de brommer gedaan had was de carburator er even van tussen gehaald om te zien of die vuil was, was vrij proper, heel klein beetje aanslag (ik denk wittig) in het vlotterbakje maar dat heb ik verwijderd en de naalden waren niet verstopt
carb terug geplaatst en een keer of drie de lucht en stationairschroefjes bijgeregeld tot het naar mijn gevoel wel redelijk goed was
ik herinner me wel dat één van de klemringen rond het rubber spruitstukje tss carb en de kop even 'zot draaide' omdat ik die iets te hard wou opspannen dus het kan eventueel wel zijn dat er langs daar wat valse lucht getrokken wordt hoewel ik daar weken niets van gemerkt heb
bijkomend vraagje: kan je de gaskabel verkeerd aansluiten bovenop je carb, of is er maar één manier om die er op te krijgen? ik heb niets veranderd aan de regelschroefjes van de kabel
wat ik vergeten zeggen was, ik heb ook een keer of drie een vrij grote sputter gehad waarbij er een luchtstoot langs de rechter kant van de motor ontsnapte, dat was denk ik bij het opstarten nadat ik stil gevallen was, hij is een paar keer uit gevallen bij het vertragen in tweede voor een bocht of kruispunt
- olivier ps50
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18 aug 2017 18:16
- Bezit: honda ps50
Re: stotteren
water in carb lijkt me onwaarschijnlijk, heb nog maar één keer 10 minuutjes in hele lichte motregen gereden en hij had daarvoor al gestotterd
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: stotteren
Dat rubber waarvan jij de klemmetjes zot draaide moet helemaal strak en luchtdicht zijn.
Die valse lucht kan er voor zorgen dat de motor te arm loopt, dat moet potdicht zijn.
Verder kan de sproeier (gedeeltelijk)dicht zijn geraakt door een minuscuul vuiltje uit de tank, monteer daarom een filter in de benzineslang. Je moet zeker zijn dat er absoluut geen vuil langs kan, anders blijf je bezig.
Het kan zijn dat hij te weinig benzine krijgt doordat de benzinekraan niet vlot doorstroomt. Ook door vuil of wat ook.
Het kan ook zijn dat hij te weinig benzine krijgt doordat het vlotterniveau te laag is. Controleer dit.
Het kan zijn dat de tank(dop) vacuum zuigt en daardoor de benzine niet vlot doorloopt.
De slangtule op de carburateur waar de slang vanaf de tank op zit kan je er af trekken(dit zit met een lichte conische passing)
hieronder kan zich vuil bevinden.
Stel de kleppen goed! Koud!
Kijk het ontstekingstijdstip na. (Met stroboscoop en 12v accu bijv.)
Kijk of er geen vonk ontstaat tussen de contactpunten als de motor draait, geef dan ook even gas.
Kijk of de bougie een mooie vonk heeft, zet de electroden op 0,6mm.
Ik ben wellicht iets vergeten, maar je hebt wat te doen.
Gr. Wim.
Die valse lucht kan er voor zorgen dat de motor te arm loopt, dat moet potdicht zijn.
Verder kan de sproeier (gedeeltelijk)dicht zijn geraakt door een minuscuul vuiltje uit de tank, monteer daarom een filter in de benzineslang. Je moet zeker zijn dat er absoluut geen vuil langs kan, anders blijf je bezig.
Het kan zijn dat hij te weinig benzine krijgt doordat de benzinekraan niet vlot doorstroomt. Ook door vuil of wat ook.
Het kan ook zijn dat hij te weinig benzine krijgt doordat het vlotterniveau te laag is. Controleer dit.
Het kan zijn dat de tank(dop) vacuum zuigt en daardoor de benzine niet vlot doorloopt.
De slangtule op de carburateur waar de slang vanaf de tank op zit kan je er af trekken(dit zit met een lichte conische passing)
hieronder kan zich vuil bevinden.
Stel de kleppen goed! Koud!
Kijk het ontstekingstijdstip na. (Met stroboscoop en 12v accu bijv.)
Kijk of er geen vonk ontstaat tussen de contactpunten als de motor draait, geef dan ook even gas.
Kijk of de bougie een mooie vonk heeft, zet de electroden op 0,6mm.
Ik ben wellicht iets vergeten, maar je hebt wat te doen.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- olivier ps50
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18 aug 2017 18:16
- Bezit: honda ps50
Re: stotteren
ok bedankt voor het overzicht wim
tankdop kan ik al uitsluiten denk ik want daar zit een klein gaatje in om lucht binnen te laten, en anders test ik even door zonder dop te rijden
ik begin met die zot gedraaide sluitingsring te vervangen, ik heb er nog één liggen, en met het slangetje en de conische passing eens schoon te maken
enige tips voor een degelijk benzine filtertje, aan te raden of te vermijden merken?
daarna ga ik eens de kleppen stellen, ik heb nog wel zo'n waaier voelerplaatjes liggen, had ergens gelezen 0,05mm, klopt dat?
als dat niet geholpen heeft doe ik later de bougie/contactpunten/ontstekingstijdstip, moet ik wel eerst nog even opnieuw opzoeken
(ik heb nooit goed begrepen hoe je het vlotterniveau kan aanpassen bij een ps50 carb, die vlotter is gewoon een plastic donut die los in het bakje ligt)
tankdop kan ik al uitsluiten denk ik want daar zit een klein gaatje in om lucht binnen te laten, en anders test ik even door zonder dop te rijden
ik begin met die zot gedraaide sluitingsring te vervangen, ik heb er nog één liggen, en met het slangetje en de conische passing eens schoon te maken
enige tips voor een degelijk benzine filtertje, aan te raden of te vermijden merken?
daarna ga ik eens de kleppen stellen, ik heb nog wel zo'n waaier voelerplaatjes liggen, had ergens gelezen 0,05mm, klopt dat?
als dat niet geholpen heeft doe ik later de bougie/contactpunten/ontstekingstijdstip, moet ik wel eerst nog even opnieuw opzoeken
(ik heb nooit goed begrepen hoe je het vlotterniveau kan aanpassen bij een ps50 carb, die vlotter is gewoon een plastic donut die los in het bakje ligt)
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: stotteren
0,05 klopt inderdaad.
Vlotterniveau verstellen door buigen van het kleine koper lipje die tegen de vlotternaald drukt.
De punten moeten exact beginnen te openen op F.
Controleer dit met een sigaretten vloeipapiertje tussen de punten, die moet loskomen met het merkteken exact op F. Of een strobo nemen.
Gr. Wim.
Vlotterniveau verstellen door buigen van het kleine koper lipje die tegen de vlotternaald drukt.
De punten moeten exact beginnen te openen op F.
Controleer dit met een sigaretten vloeipapiertje tussen de punten, die moet loskomen met het merkteken exact op F. Of een strobo nemen.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- olivier ps50
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18 aug 2017 18:16
- Bezit: honda ps50
Re: stotteren
ok
wordt vervolgd...
wordt vervolgd...
-
- chaly addict
- Berichten: 18899
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: stotteren
Check ook even of de punten flink vonken. Af een toe een vonkje is normaal.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- olivier ps50
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18 aug 2017 18:16
- Bezit: honda ps50
Re: stotteren
ok
ben filmpjes aan't bekijken op youtube over contactpunten/ontstekingstijdstip
komt goed, maar hoe krijg ik het HONDA deksel er af zonder beschadigen?
aan de onderkant zit een gleufje, maar wil niet zomaar beginnen wrikken met een schroevendraaier want dat metaal is vrij dun.
is er een truuk? draaien, kruipolie?
ben filmpjes aan't bekijken op youtube over contactpunten/ontstekingstijdstip
komt goed, maar hoe krijg ik het HONDA deksel er af zonder beschadigen?
aan de onderkant zit een gleufje, maar wil niet zomaar beginnen wrikken met een schroevendraaier want dat metaal is vrij dun.
is er een truuk? draaien, kruipolie?
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: stotteren
Vanaf onder met een schroevendraaier en hamertje een paar tikjes, zit bijna niet vast hoor, hij ligt er zo van af.
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- olivier ps50
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18 aug 2017 18:16
- Bezit: honda ps50