Nou... daar liggtie dan, in exploded view op een doekje. Zal proberen mijn vraag eenvoudig neer te zetten op basis van onderstaande afbeelding.
1) Bij het demonteren van sproeiertje 8 keek ik van onderen tegen sproeier 2 aan. Er zat iets zwarts, nadat sproeier 2 er ook uitgedrukt was bleek dat tussen no. 2 en 8 een rubbertje zat. Niet bepaald vast van vorm, zie onderstaande afbeelding.
Op de tekening zie ik dat niet terug?

of is het no. 1-8? ikzelf zou zeggen dat dit het rubberen ringetje is wat om sproeier 8 zit.
2) Het viel me op dat de benzine aansluiting vanaf de tank relatief makkelijk loskwam. Met minimale kracht flopte dat ding er zo uit. Is dat normaal/hoort dat? Moet het bronzen/messing nippeltje vast zitten? ik kan me voorstellen van wel omdat er zo mogelijk ook valse lucht aangezogen kan worden of erger... losschieten. Zie onderstaand.
Dit zijn eigenlijk de 2 zaken die me opvielen van de carburateur en dan met name dat vreemde rubberen pakking-ding.
Bougie eruit gehaald, lijkt mij niet vies van kleur. Electrode afstand 0.6 mm. Bougie is ca. 500 km. oud.
De chokeklep heb ik bewust laten zitten, geen speling op de asjes (herken ik van de Fiat 500 die daar wel last van hadden) Gewoon wat gesmeerd en klaar.
Omdat dit klusje me eigenlijk ff niet uitkomt beperk ik me tot de carburateur en niet verder voor het gemak. Heb uiteraard gekeken op het oog of de puntjes netjes open gaan voor top en ze zien er zover je dat kan bekijken netjes uit/niet ingesleten en/of vet. Voor het gebruik dit voorjaar ga ik dat zeker doen, kleppen stellen en puntjes nazien/stroboscoop erop. Nu moet ik het ff allemaal 'tussendoor' zien te fixen.
Wat me wel opviel is dat het eindstukje van de bougiekabel naar de bougiedop toe erg hard was. Bij het eraf draaien van de dop zat daar wat oxidatie. Heb preventief de kabel 2 cm. ingekort en de boel weer gemonteerd. Bij het ontleden van die 2 afgeknipte cm. kon ik weinig ontdekken dan dat er wat lichte oxidatie was aan het einde van die kabel.
Laatste vraag; setje no. 6 op bovenstaande tekening. 2 Afstelschroeven. Voor het gemak even benoemd linker en rechter schroef. Hoe heten deze 2 luchtschroeven? wat doen ze? en wat is de basisafstelling van deze twee schroeven. Bovenstaand heeft Novio Jorg al een zetje gegeven maar ik ben even kwijt wie wat doet...
Alvast bedankt voor mogelijk advies en tips.
Euh… mijn sproeiertje is #55 zoals hoort voor de Belgische en Nederlandsche markt. Nu zie ik dat voor Frankrijk, Italië en Engeland men #62 monteerde. Is dit te adviseren? en mogelijk? Nee ik verwacht geen hernia trekkend koppel of iets wat daar op lijkt. Mijn Novio liep strak 50 km/h iedere km. extra is natuurlijk mooi. Tikkie 'sneller' accelereren en een tikkie meer top speed/stabiel 50 km/h blijven rijden met tegenwind is al meegenomen. Uiteraard is dit het minst belangrijke, eerst maar eens lopend krijgen.