CB125S 6v naar 12 v
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
- Bezit: Honda CB125s
CB125S 6v naar 12 v
hoe kan je het best of makkelijkst het 6v systeem omvormen naar een 12 v op een cb125 uit 1976 ?
zou graag een modern achterlicht en led koplamp plaatsen
ps: ik ken geen kloten van electro techniek
zou graag een modern achterlicht en led koplamp plaatsen
ps: ik ken geen kloten van electro techniek
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 10 mar 2013 08:11
- Bezit: cb 125j 1976
c90 1978 streetcub
c 50 ot 1974
cb 750 1980 (verkocht)
cb 750 1992 - Locatie: hilversum
Re: CB125S 6v naar 12 v
ik heb me wel eens laten vertellen dat je zonder al teveel problemen eens stator van een oud model cb 350 kan monteren.
maar zonder enige kennis van elektrotechniek zou ik daar niet aan beginnen..
ik rij zelf al jaren met een cb125s uit 76 zonder enige problemen met t originele 6 volt spul.. gewoon zorgen voor een goede kabelboom en nette massapunten
maar zonder enige kennis van elektrotechniek zou ik daar niet aan beginnen..
ik rij zelf al jaren met een cb125s uit 76 zonder enige problemen met t originele 6 volt spul.. gewoon zorgen voor een goede kabelboom en nette massapunten
if nothing goes right, go left...
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 10 mar 2013 08:11
- Bezit: cb 125j 1976
c90 1978 streetcub
c 50 ot 1974
cb 750 1980 (verkocht)
cb 750 1992 - Locatie: hilversum
Re: CB125S 6v naar 12 v
en t blijft natuurlijk niet bij alleen de stator.... alles moet verder aangepast worden
if nothing goes right, go left...
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2748
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: CB125S 6v naar 12 v
Stator kan blijven. Gelijkrichter doet alles. Die kits bestaan. Heb recent een cb125b6 ook omgebouwd naar elektronische ontsteking ed.
Maar waarom zou je dat willen?
Maar waarom zou je dat willen?
- Daan1508
- 4T-MSB addict
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
- Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie - Locatie: Gouda
Re: CB125S 6v naar 12 v
Wat voor onstekingskit heb je gebruikt voor die B6?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
- Bezit: Honda CB125s
Re: CB125S 6v naar 12 v
ik wil een kleiner achterlicht plaatsen liefst een led
deze is gigantisch en stoort me
ook de koplamp zou ik graag naar led zetten
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2748
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: CB125S 6v naar 12 v
Ik vrees dat koplamp met led niet zo simpel is. Achteraan gewoon led-lampje erin (doe ik in allemaal). Sommige voorlichten met led werken niet omdat meest oude brommers lichten op wisselspanning werken, en ledjes graag op gelijkspanning werken. (Bestaan ook gewoon ledlampjes die aangepast zijn voor wissel (zoals de achterlampjes die ik gebruik)k
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 10 mar 2013 08:11
- Bezit: cb 125j 1976
c90 1978 streetcub
c 50 ot 1974
cb 750 1980 (verkocht)
cb 750 1992 - Locatie: hilversum
Re: CB125S 6v naar 12 v
toch dit topic weer even openpulken..
ook ik weet niet veel van electronica maar wat ik wel weet dat een bepaald aantal windingen zorgt vor een bepaalde hoeveelheid laadstroom in combinatie met een toerental..
het is dan toch zo dat er een specifieke 6 volt stator, gelijkrichter en bobine in deze motoren zit?
en dat t dan dus niet zo eenvoudig is als alleen een newtronic kit plaatsen?
er is best wel t een en ander ten vinden over dit onderwerp op hondatwins.net en daar heeft een ieder over t vervangen van de bobine en de stator...
hoe zit t nu eigenlijk echt?
ook ik weet niet veel van electronica maar wat ik wel weet dat een bepaald aantal windingen zorgt vor een bepaalde hoeveelheid laadstroom in combinatie met een toerental..
het is dan toch zo dat er een specifieke 6 volt stator, gelijkrichter en bobine in deze motoren zit?
en dat t dan dus niet zo eenvoudig is als alleen een newtronic kit plaatsen?
er is best wel t een en ander ten vinden over dit onderwerp op hondatwins.net en daar heeft een ieder over t vervangen van de bobine en de stator...
hoe zit t nu eigenlijk echt?
if nothing goes right, go left...
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2748
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: CB125S 6v naar 12 v
Werkte perfect hoor. Als je de gelijkrichter uit zo’n CB haalt, en dan es meet (tip zet lichten af), zul je zien dat laadstroom/wisselspanning snel al meer als 10V is. Om een idee te geven: ND ontsteking 12V Monkey zonder gelijkrichter gaat stationair naar een 38V. Op 10k toeren had ik over de 130V. Die twin had niet zo’n hoge spanningen, maar ging wel naar de 60V.
En als je op dat forum zit. De CB200 heeft quasi opbouw van de 125. Daar kun je ook lezen dat sommigen enkel gelijkrichter en alle zooi naar 12V gebracht hebben
Nu wederom. Puntjes weg en elektronische ontsteking maken 6V moto’s betrouwbaar en alles werkt perfect. Bij me maat z’n CB750 ook elektronische ontsteking gestoken. Start 100keer vlotter, maar draait zoveel stabieler stationair en volgens hem trekt het ook mooier door.
En als je op dat forum zit. De CB200 heeft quasi opbouw van de 125. Daar kun je ook lezen dat sommigen enkel gelijkrichter en alle zooi naar 12V gebracht hebben
Nu wederom. Puntjes weg en elektronische ontsteking maken 6V moto’s betrouwbaar en alles werkt perfect. Bij me maat z’n CB750 ook elektronische ontsteking gestoken. Start 100keer vlotter, maar draait zoveel stabieler stationair en volgens hem trekt het ook mooier door.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 10 mar 2013 08:11
- Bezit: cb 125j 1976
c90 1978 streetcub
c 50 ot 1974
cb 750 1980 (verkocht)
cb 750 1992 - Locatie: hilversum
Re: CB125S 6v naar 12 v
hmmmm..
zou je dan ook zonder accu kunnen rijden? dat vind ik nl het enige nadeel van mn omgebouwde cb125, dat ik de accu eigenlijk altijd in de weg vind zitten.
ik heb nog zon enorme condensator liggen, speciaal om 12 volt motoren met kickstart zonder accu te kunnen starten.. als dat zou werken, zou ik misschien wel geneigd zijn ook zon ombouw te overwegen..
hoewel t boeltje best oke loopt.
dank voor je uitleg in elk geval!
zou je dan ook zonder accu kunnen rijden? dat vind ik nl het enige nadeel van mn omgebouwde cb125, dat ik de accu eigenlijk altijd in de weg vind zitten.
ik heb nog zon enorme condensator liggen, speciaal om 12 volt motoren met kickstart zonder accu te kunnen starten.. als dat zou werken, zou ik misschien wel geneigd zijn ook zon ombouw te overwegen..
hoewel t boeltje best oke loopt.
dank voor je uitleg in elk geval!
if nothing goes right, go left...
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2748
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: CB125S 6v naar 12 v
Ik had een batterij. Dacht dat m’n ex cb125s liep zonder. CB125B6 had hem nodig
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 10 mar 2013 08:11
- Bezit: cb 125j 1976
c90 1978 streetcub
c 50 ot 1974
cb 750 1980 (verkocht)
cb 750 1992 - Locatie: hilversum
Re: CB125S 6v naar 12 v
intussen heb ik de cb125 ook omgebouwd naar 12v om zodoende een battery eliminator te kunnen installeren..
works like a charm!
ik heb inderdaad enkel een gelijkrichter voor 140cc 12v blokjes besteld en 12volt lampjes geinstalleerd (vergeet die in je teller niet;)
na twee keer trappen; lopen als een zonnetje.
dank voor de tips!
works like a charm!
ik heb inderdaad enkel een gelijkrichter voor 140cc 12v blokjes besteld en 12volt lampjes geinstalleerd (vergeet die in je teller niet;)
na twee keer trappen; lopen als een zonnetje.
dank voor de tips!
if nothing goes right, go left...