Schakelen Dax
Schakelen Dax
Goeiemiddag,
Ik heb er al een aantal topics over gezien maar...toch benieuwd want ik geloof niet dat dit hetzelfde is als wat ik eerder gelezen heb.
Ik heb sinds afgelopen weekend een Dax (1977?). Bij de vorige eigenaar heeft de brommer eigenlijk alleen maar stil gestaan, er staat zo'n 8000km op.
Nu is het mijn doel de dax wel gewoon te gebruiken maar het schakelen gaat erg moeizaam.
Het is een semi-automaat, schakelpatroon is 1N23, als de motor uit staat kan je heel makkelijk schakelen tussen 1<->N<->2, zodra de motor draait gaat het al lastiger om de bak vanuit N in 2 te krijgen (soms gaat het N lampje wel uit maar zit hij niet daadwerkelijk in 2) en zodra ik wegrij in 1 komt de bak gemakkelijk in N maar daarna zeeeer moeizaam in 2. Soms moet ik echt hard trappen om 'm erin te krijgen en tegen die tijd sta ik alweer stil.
De Dax heeft in 2017 een onderhoudsbeurt gehad, toen is hij klaargemaakt om ermee te gaan rijden bij de vorige eigenaar. Er zit genoeg olie in (olie gepeild volgens methode elders op dit forum).
Is dit omdat de dax zolang heeft stil gestaan? Moet ik er gewoon meer mee rijden om het te versoepelen? of moet ik ergens anders naar kijken?
Alvast bedankt!
Ik heb er al een aantal topics over gezien maar...toch benieuwd want ik geloof niet dat dit hetzelfde is als wat ik eerder gelezen heb.
Ik heb sinds afgelopen weekend een Dax (1977?). Bij de vorige eigenaar heeft de brommer eigenlijk alleen maar stil gestaan, er staat zo'n 8000km op.
Nu is het mijn doel de dax wel gewoon te gebruiken maar het schakelen gaat erg moeizaam.
Het is een semi-automaat, schakelpatroon is 1N23, als de motor uit staat kan je heel makkelijk schakelen tussen 1<->N<->2, zodra de motor draait gaat het al lastiger om de bak vanuit N in 2 te krijgen (soms gaat het N lampje wel uit maar zit hij niet daadwerkelijk in 2) en zodra ik wegrij in 1 komt de bak gemakkelijk in N maar daarna zeeeer moeizaam in 2. Soms moet ik echt hard trappen om 'm erin te krijgen en tegen die tijd sta ik alweer stil.
De Dax heeft in 2017 een onderhoudsbeurt gehad, toen is hij klaargemaakt om ermee te gaan rijden bij de vorige eigenaar. Er zit genoeg olie in (olie gepeild volgens methode elders op dit forum).
Is dit omdat de dax zolang heeft stil gestaan? Moet ik er gewoon meer mee rijden om het te versoepelen? of moet ik ergens anders naar kijken?
Alvast bedankt!
-
Onlinelil
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Schakelen Dax
koppeling goed afgesteld?
je weet niet of de vorige eigenaar dit probleem ook al had? misschien dat ie daarom er nooit op heeft gereden, 8000 km is niet veel, mazzeltje.
je weet niet of de vorige eigenaar dit probleem ook al had? misschien dat ie daarom er nooit op heeft gereden, 8000 km is niet veel, mazzeltje.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 409
- Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
- Bezit: Novio
Re: Schakelen Dax
de olie vervangen en luisteren
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 09 okt 2018 10:15
- Bezit: Zenua 125cc dax imitatie
Re: Schakelen Dax
Is de koppeling goed afgesteld?
De halfautomaat heeft ook een koppeling die centrifugaal werkt.
Toerental is daar heel belangrijk bij.
Als hij te snel draait werkt die niet goed.
Hoe je die juist stelt weet ik niet meer maar is wel gevoelig.
De halfautomaat heeft ook een koppeling die centrifugaal werkt.
Toerental is daar heel belangrijk bij.
Als hij te snel draait werkt die niet goed.
Hoe je die juist stelt weet ik niet meer maar is wel gevoelig.
Re: Schakelen Dax
De vorige eigenaar had 'm gekregen van zijn opa toen hij geboren werd, zijn naam is Dax. Hij heeft er zelf ongeveer 30km op gereden. Hij heeft eigenlijk alleen maar stilgestaan de afgelopen 18 jaar.
En ja, zo dacht ik er ook over haha. Daarom kocht ik 'm.
Re: Schakelen Dax
Heeft dat zin als de olie eind 2017 vervangen is en er verder sowieso minder dan 100km op gereden is? En op welk geluid moet ik dan specifiek letten?
Re: Schakelen Dax
Ik heb geen idee of de koppeling goed afgesteld is. Ik kan daar naar kijken/naar laten kijken.
Het gekke is wel dat schakelen tussen 2<->3 wel goed gaat (vanuit 3 -> 2 gaat vaak wel met een klap), alleen vanuit 1 -> N -> 2 is echt een drama.
Dus: 1<->N=O.K. N<->2 bij stilstand (0km/h) = redelijk. N -> 2 rijdend = drama.
Overigens gaat stilstaan in 1 & 2 prima en wegrijden ook (in 2 wel aanzienlijk minder rap).
Thanks voor de reacties zover.
-
- chaly addict
- Berichten: 18899
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Schakelen Dax
Ik zou de bout achter de rubberdop als eerste cheken en het klaver. Verdere verdachten zijn schakelas (krom?) en hevel die de koppeling vrij moeten laten lopen. Ik heb wel eens een dax moeten fixen die de nok van de hevel op de koppeling net buiten het blad van de 3 kogels liet vallen. Bijbuigen verhielp dat probleem. Zo te horen denk ik eerder dat de vrijloop bij schakelen het probleem is, maar de bouten op de wals is makkelijker checken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: Schakelen Dax
Ik zou eerst stationair toerental en afstelling van de koppeling goed zetten. Daarna wat NIX zegt als het nog niet beter is.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 409
- Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
- Bezit: Novio
Re: Schakelen Dax
maak eens een video opname, dan kunnen we meer vertellen/luisteren
Re: Schakelen Dax
Top die reacties!
Ik zal morgen een filmpje maken.
Kan ik die hier ook toevoegen? Of moet ik het even via YouTube doen oid?
Groeten!
Ik zal morgen een filmpje maken.
Kan ik die hier ook toevoegen? Of moet ik het even via YouTube doen oid?
Groeten!
Re: Schakelen Dax
Wow dit is wel gelijk vrij technisch.NIX schreef: ↑19 feb 2020 11:16 Ik zou de bout achter de rubberdop als eerste cheken en het klaver. Verdere verdachten zijn schakelas (krom?) en hevel die de koppeling vrij moeten laten lopen. Ik heb wel eens een dax moeten fixen die de nok van de hevel op de koppeling net buiten het blad van de 3 kogels liet vallen. Bijbuigen verhielp dat probleem. Zo te horen denk ik eerder dat de vrijloop bij schakelen het probleem is, maar de bouten op de wals is makkelijker checken.
Met auto’s ben ik goed bekend. Maar motoren/4takt brommers met versnellingsbak zijn wel redelijk nieuw.
Ik ga hier morgen naar kijken. Dan kom ik er op terug
Thanks
Re: Schakelen Dax
Overigens. Ik kom uit Rotterdam, mocht er iemand zijn die er verstand van heeft en redelijk uit de buurt (ongeveer Den Haag, Hoek van Holland, Gouda, Krimpen aan den IJssel, Dordrecht) komen ben ik zeker bereid even langs te rijden mocht hij/zij er zin in hebben.
-
Onlinelil
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Schakelen Dax
je kan youtubes embedden in je posts. klik op de knop volledige bewerker, onderaan text invoer window, klik na reload op de youtube knop boven je nieuwe text invoer window om open/close tags in je text toe te voegen, plaats daartussen je youtube link.
je kan ook gewoon je link posten als het te moeilijk is, dan gaan mensen maar effe naar youtube om te kijken.
je schakelproblemen kunnen ook door je rijgedrag komen, zorg dat de motor onbelast is tijdens het schakelen. dat betekent niet alleen geen gas, maar ook geen druk op het achterwiel van de vaart die de brommer heeft. maw zorg dat je toerental ongeveer overeen komt met de versnelling die je wil kiezen. vergt wat ervaring, honda's schakelen nou eenmaal een beetje cluncky.
je kan ook gewoon je link posten als het te moeilijk is, dan gaan mensen maar effe naar youtube om te kijken.
je schakelproblemen kunnen ook door je rijgedrag komen, zorg dat de motor onbelast is tijdens het schakelen. dat betekent niet alleen geen gas, maar ook geen druk op het achterwiel van de vaart die de brommer heeft. maw zorg dat je toerental ongeveer overeen komt met de versnelling die je wil kiezen. vergt wat ervaring, honda's schakelen nou eenmaal een beetje cluncky.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 409
- Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
- Bezit: Novio
Re: Schakelen Dax
Ik kom zelf ook uit R'dam, ik heb mijn Novio op laten knappen bij Bas de Vreede echt een toffe vent en niet te duur hij houdt ook van oude motoren, ik zou bij hem langsrijden hij weet gelijk wat ermee mis is, wel op afspraak.
Laat mij weten als je er heen gaat dan kom ik ook even langs.
https://schieveenmotors.nl/
<schieveenmotors@gmail.com>
Kandelaarweg 85 3047 EV Rotterdam T: 0628702920
Laat mij weten als je er heen gaat dan kom ik ook even langs.
https://schieveenmotors.nl/
<schieveenmotors@gmail.com>
Kandelaarweg 85 3047 EV Rotterdam T: 0628702920