Sinds een jaar of 8 ben ik trotse eigenaar van een Honda SS50. Gekocht in onderdelen waarbij de oude eigenaar aan gaf dat hij tot het einde gelopen had. Blok zat nog steeds in elkaar maar rest in onderdelen, waarbij alleen de voorvork nog gemonteerd was. Natuurlijk vol enthousiasme aan de wederopbouw begonnen, waarbij ik wel het blok wilde gaan spitsen en reviseren. Door framenummer en tank zonder rand lijkt het een K1. Zadel is door de vorige eigenaar vervangen... zoek eigenlijk nog een kort exemplaar.
Al snel kwam ik erachter dat het blok inderdaad tot het einde gelopen had... totdat deze hard vastgelopen was. Olieaftapplug was zo lek als een zeef, en waarschijnlijk had de oude eigenaar hem nog een keer gestart terwijl die leeg was... met als gevolg een compleet vernaggelde cylinder en kromme drijfstang. Maar dit mocht de pret niet drukken, en complete blok gereviseerd.
- 5-bak
- 70cc + kop
- 19mm Keihin
- vervroegend vliegwiel
Rijdt als een malle, helemaal met de bomber. Had eerste een lage fluisteruitlaat voor de keuring, maar sinds een paar maanden de Bomber die ik nog op zolder had liggen voor de DAX. Bomber gekocht in mijn 'wilde' jaren, maar al snel op de DAX vervangen door een origineel exemplaar. Op de SS geeft het een imi look, maar het geluid is fantastisch! Heb ook nog een originele SS uitlaat liggen, die zal er na de revisie op komen.
Na een hoop leuke jaren is de tijd nu aangebroken om de rest van de brommer aan te pakken. Begon een paar weken geleden met als doel de voorvork te revisieren en wielen op te knappen door nieuwe velgen en spaken. Maar gaandeweg zie je steeds meer puntjes... lak was her en der niet top... dus uiteindelijk besloten om hem helemaal uit elkaar te halen, afgezien van het blok. Wat willen we allemaal doen:
- Voorvork revisie - originele poten, alle bussen, rubbers, veren en hoop cosmetisch
- Frame, brug en lamporen laten stralen en coaten
- Wielen laten doen, nieuwe velgen en spaken
- Tank spuiten en uitdeuken
- Zadel
- Achterbrug bussen
- Knipperlichten
- Verchromen van paar delen (RAW achter beugel o.a.)
- Spatbord voor (achter imi al liggen)
- Hoop cosmetisch vervangen van assen, bouten en moeren
In dit draadje zal ik de voortgang van het project bijhouden, en regelmatig met vragen komen.
Er zijn in het 'gezocht' forum al een paar delen die ik zoek:
- Buitenpoot links inclusief sierring, of alleen een goede sierring los. Heb die van mij verwijderd, waarbij er 1 beschadigd is.
- Helmslot beugel
Als iemand iets heeft liggen, please let me know!
Hieronder nog een paar foto's. Was vergeten net voor de start van het project foto's te maken, maar deze zijn zeer recent. Allen de DAX staat in de weg.
Groeten Jeroen