arduino gasbegrenzer voor injectiemotoren

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Contacteer:

Re: arduino gasbegrenzer voor injectiemotoren

Bericht door Li'l Popeye »

Interessant project.
Wat je wilt bewerkstelligen is eigenlijk een elektronische variant van oa. de mechanische toerenregeling (governor) op een Honda Gx160, 200, Briggs & stratton, etc.?
Met je gashendel geef je gas voor een bepaald toerental, de regeling zal het toerental proberen constant te houden al naar gelang de belasting van de motor.
Dat lijkt me beter dan een normale toerenbegrenzer die de ontsteking onderbreekt. Oftewel zoveel misfires creeren dat het toerental goed blijft...
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Als je het zo verteld lijkt een conventionele toerenbegrenzing op een hit'n'miss motor ;)
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Contacteer:

Bericht door Li'l Popeye »

Ik ben nog niet zo bekend met cdi's. Geen idee hoe die toeren begrenzen.
Doen die het tijdstip verlaten bij hoog toeren? Of minder vaak vonken?
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Li'l Popeye schreef: ↑26 feb 2021 18:41 Ik ben nog niet zo bekend met cdi's. Geen idee hoe die toeren begrenzen.
Doen die het tijdstip verlaten bij hoog toeren? Of minder vaak vonken?
Minder vonkjes, en dan niet subtiel.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

Li'l Popeye schreef: ↑26 feb 2021 13:04 Interessant project.
Wat je wilt bewerkstelligen is eigenlijk een elektronische variant van oa. de mechanische toerenregeling (governor) op een Honda Gx160, 200, Briggs & stratton, etc.?
Met je gashendel geef je gas voor een bepaald toerental, de regeling zal het toerental proberen constant te houden al naar gelang de belasting van de motor.
Dat lijkt me beter dan een normale toerenbegrenzer die de ontsteking onderbreekt. Oftewel zoveel misfires creeren dat het toerental goed blijft...
ja precies, ik heb wel zitten denken aan zo'n mechanische governor, maar zo'n ding wil heel veel toeren hebben op het centrifugaalmechanisme, dit om voldoende kracht te kunnen uitoefenen op de gasbediening. zelfs het toerental van de krukas zelf is nog te weinig, en daarom zit ie meestal op een apart asje wat harder ronddraait dan de krukas. zodra ik een aluminium lasapparaat heb ga ik zoiets op een honda blok proberen te maken, eentje met een carburateur.

toerenbegrenzing word door de computer geregeld, beetje zoals wat nielspbr zegt, tis niet subtiel, aan-uit-aan-uit-aan-uit revbomb, het is een overtoerenbeveiliging.

ondertussen nog steeds bezig met studeren op m'n arduino, ben er nog niet uit
Tony
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Tony »

Of toch gewoon een servo op je gasklep. Toerental meten op de pickup, en dit signaal omzetten naar een maxium stand op de servo van je gasklep. Eigenlijk op precies dezelfde manier als bij een cruisecontrol. De gas servo bediend dan de gasklep. Dit wel tegen een bepaalde veerbelating in. Zodat het gas altijd dicht gaat bij bv een elektrische storing.
Plaats reactie