Carterhelft en krukaslager. (hoe ruim)

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Re: Carterhelft en krukaslager. (hoe ruim)

Bericht door MrSinga »

iclaudius schreef: 05 mar 2021 17:52
wim V8 schreef: 05 mar 2021 13:08
NIX schreef: 05 mar 2021 09:13

zoals mr Singa (hoe heet je eigenlijk van je voornaam?
Jincheng.

Gr. Wim.
Misschien wel;
Soichiro
Nice try. Hou het maar op MrSinga :D gaat al mee van toen ik naar school ging
iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mezelf

Bericht door iclaudius »

Omdat ik de "valve check" wilde controleren, en of de koppeling wel goed vast zat, heb ik dan toch het blok gesplitst.
Valve check was goed, koppeling zat ook goed (moer zat erop gemept), heb nu toch maar alles met een ori moer netjes op het moment gezet, én een originele Honda krukas erin gedaan,(oude was een gereviseerd exemplaar)Lagers gleden heel charmant in hun pasbussen, nieuw ori-spietje erin....Wát een verschil, alle klachten na één kick opgelost. Mijn zaterdag kan niet meer kapot, en ga er een lekker pintje op nemen.
Ik gebruik géén immitatie spul meer... 8-)
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

had die andere imi lagers? en wijken die qua maatvoering zo erg af dat de boel gaat rammelen?... ongelofelijk... nou dat weten we dan ook weer, kijk uit voor imi troep.

fijn dat het allemaal weer goed gekomen is voor je.
iclaudius
The 4T-MSB is my life!

Bericht door iclaudius »

Daar zaten lagers op waar geen text op stond, of het zat aan de binnenkant. Krukas zag er ook wat anders uit. De ori heeft een bronskleurige drijfstang, en had gaten in de 'wangen', de gereviseerde niet, en had een staalgrijze drijfstang..Het zal ook wel best zijn, maar ben nu blij met de ori kruk.. 8-)
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

iclaudius schreef: 15 mar 2021 13:37 Daar zaten lagers op waar geen text op stond, of het zat aan de binnenkant. Krukas zag er ook wat anders uit. De ori heeft een bronskleurige drijfstang, en had gaten in de 'wangen', de gereviseerde niet, en had een staalgrijze drijfstang..Het zal ook wel best zijn, maar ben nu blij met de ori kruk.. 8-)
ik heb beide soorten al uit Honda blokjes gevist. En sommige die meer naar een peer waren ipv rond. En was zeker nog een origineel blokje want heb al die domme kruiskopjes moeten kapot maken om uiteen te krijgen.
Dennis
The 4T-MSB is my life!

Bericht door Dennis »

De conclusie is dat dat hele carter verhaal de prullenbak in mag. Ik heb nog nooit een carter hoeven verwarmen voor een honda 4takt krukaslager. (maar ook nooit een nieuw blok uit elkaar gehaald om te zien of dat anders is) En een onbruikbaar/versleten carter ook nog niet gezien. (En best wel heel wat blokken gebouwd) Het zal best kunnen, maar ik verwacht dat pas in het geval dat het lager zodanig stuk gaat dat het lager niet meer op de kogels wil draaien en dan op de buitenring kan draaien. En ja er zit een stalen bus gegoten in het aluminium carter.
Nu mag je eindelijk lekker rijden?
''UNOX MAN''
iclaudius
The 4T-MSB is my life!

Bericht door iclaudius »

Ben nu ook lekker aan het rijden, blokje loopt als een zonnetje (wordt nu netjes ingereden)Het is een super mooie/fijne C.
Wat Wim ook al zei; het is spul van zo'n 50 jaar, en dan tóch nog met zo'n fijn karretje te kunnen rijden, is echt wel kwaliteit!!
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

Nou ik heb er een denk ik ...een lawaaierig blok die vooral als hij warm is behoorlijk schraal aan hoort en voelt , het word stiller als ik de koppeling in knijp, ik ken deze brommers lang genoeg om te weten dat hier wat mis mee is , vd week de distributie nageken op zoek naar een gare ketting , dat zou me verbaasd hebben want het blok is 1000km geleden opgebouwd met nieuwe onderdelen alleen de carters niet dus .
Er is duidelijk radiale ruimte te voelen op de krukas. Toen leek er niks aan de hand masr het onderzoek komt dus nog
Hier moet ik het fijne van weten dus het blok gaat uit elkaar , maar niet vandaag of morgen of overmorgen want ik heb nog genoeg andere zaken te doen.
Om mobiel te blijven deze zomer heb ik een lifan back up blok gekocht , ik voel me smerig en goedkoop want ik haat die bamizooi, hele avond zitten janken in een hoekje.
Er zit ook nog een oer lelijk grote koppelings deksel op met een dekseltje zo groot als een LP waar lifan op staat, ik durf er bijna niet de straat mee op .
De vraag is dus of ik deze deksel zonder gedoe kan vervangen voor een ouwerwetse ss deksel ??
Dan kan ik daarna net doen of er niks aan de hand is.
Hop hop gas dr op
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

koppelingsdeksel?? Te zien welk model het is. Namelijk bij sommige zit er op de semi een systeem met rolletjes ipv dat gegolfde plaatje met bollekes en moet je dat ook vervangen door het NT of OT model. Heb ik al gedaan en werkt.
Bij handkoppeling is het 1 op 1 veranderen normaal. Ook al gedaan bij sommige, tenzij ze in China weer zitten veranderen hebben
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

bedankt Mister, het is de handkoppeling variant ...dan moet dat gewoon gaan , ik had even de schrik dat er wellicht een ander koppelingskorf in zou zitten ofzo , na de inrij olie wissel sla ik dat deksel gelijk om!
Hop hop gas dr op
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

Dennoz schreef: 04 jun 2026 08:35 bedankt Mister, het is de handkoppeling variant ...dan moet dat gewoon gaan , ik had even de schrik dat er wellicht een ander koppelingskorf in zou zitten ofzo , na de inrij olie wissel sla ik dat deksel gelijk om!
nee, als je op motorkit kijkt naar reserve-delen ervoor dan zie je eigenlijk dat het een gewone klok is. En de regelschroef zit gewoon VER in dat deksel (heb er ook zoeen)
Plaats reactie