SS50 restauratie verslag

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
cor
4T-MSB addict
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door cor »

Oké , weer wat geleerd.
Ronaldo
4T-MSB addict
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina

Bericht door Ronaldo »

Idd, jis schroevendraaiers kopen.
In de originele zie je zo'n puntje, dat zijn jis en geen Europese Philips kruisvarianten en dus niet gebruiken als je ze niet wil beschadigen.
cor
4T-MSB addict
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey

Bericht door cor »

Is dat niet gewoon PZ oftewel pozydrive ( dubbel kruis)? Ik zie nu dat Jos llijkt op Philips maar dat ze toch anders zijn.
SeeWhy50
4T-MSB regular
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50

Bericht door SeeWhy50 »

Nee geen pozidriv, de vorm is toch net even anders.
Pozidriv of Phillips schroevendraaiers zijn bijna een garantie voor beschadigde schroefkoppen.
Afbeelding
Doordat scherpere hoeken bij JIS past een Phillips schroevendraaier er niet lekker in. Blijft wiebelen, zeg maar. Hetzelfde geldt voor pozidriv waar de extra ster in de weg zit.
Zodra je hard op een schroevendraaier moet drukken om deze niet door te laten draaien in de schroef dan heb je niet de goeie.

Een aardige manier om een idee te krijgen of je een goed passende schroevendraaier hebt voor de schroef, is wannneer je de schroevendraaier horizontaal houd met schroef en de schroef blijft zitten.
Groeten,

Danny

Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

het ging over steeksleutelmaten, maar idd er zijn ook verschillende kruiskop types.
ik heb altijd sterk de neiging om alle kruiskoppies te vervangen voor torx of imbus als ik een kruiskopblok moet openmaken, zeker als ik er een paar doldraai. ben echt blij dat honda doppie 8 boutjes is gaan gebruiken. het enige nut van kruiskoppies is snellere fabricage, verders zijn het gewoon ondingen
Dennis
The 4T-MSB is my life!

Bericht door Dennis »

Ja je kunt gewoon ringen gebruiken bij de blokbouten. Wordt een mooi ding, goed bezig. 5 bak orig honda? Dan is 70cc wel grof geschut voor de tandwielen.

Groeten Dennis
''UNOX MAN''
stoterstangen90
Vierkantofiel
Bezit: Morris Ital

Bericht door stoterstangen90 »

lil schreef: ↑18 apr 2021 19:11 het ging over steeksleutelmaten, maar idd er zijn ook verschillende kruiskop types.
ik heb altijd sterk de neiging om alle kruiskoppies te vervangen voor torx of imbus als ik een kruiskopblok moet openmaken, zeker als ik er een paar doldraai. ben echt blij dat honda doppie 8 boutjes is gaan gebruiken. het enige nut van kruiskoppies is snellere fabricage, verders zijn het gewoon ondingen
Met het verkeerde gereedschap maak je die kruiskoppen inderdaad stuk. Daarom dus JIS bitjes. Dan blijven die kruiskopschroeven gewoon heel.
Afbeelding
JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973)

Bericht door JeroenSmits »

Thanks voor de reacties! Bestelling bij montagetechniek de deur uit gedaan inclusief de kraalringen uit volmetaal!

@Dennis, thanks! Gaan we er ringen onder leggen. Ik had begrepen dat 70cc voor een (originele) 5-bak nog wel zou gaan. De upgrade naar een 85cc werd afgeraden door idd de smalle tandwielen. Heb jij andere ervaringen? Niet dat ik ga afvoeren, maar wellicht iets rustiger met het gas omgaan. Heb de 4-bak uiteraard nog liggen. Speel alleen met de gedachte om die volgende winter in de semi automaat van de DAX te leggen... had ook hier begrepen dat dit mogelijk is...
JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Honda ST50 (1973)

Nog een vraag mbt het gebruik van AMP of soortgelijke connectoren.

Raden jullie aan of af om na het strippen van de koperdraad, het blote koperdeel nog even te vertinnen met de soldeerbout? Lijkt me beter voor de geleiding... of zijn er nog redenen om dit niet te doen?
KiP
postslet

Bericht door KiP »

https://4taktwinkel.nl/Stekker-Japans-bullet-man-hulsje toch wel zulke en niet die bouwmarkt amp stekkers?
Jurrien schreef: ↑22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.
JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Honda ST50 (1973)

zie een van mijn vorige posts... speciale tang en precies die Japanse stekkers van de bekende winkel... die AMP's waren mij een doorn in het oog ;)

Afbeelding
KiP
postslet

Bericht door KiP »

JeroenSmits schreef: ↑19 apr 2021 19:19 zie een van mijn vorige posts... speciale tang en precies die Japanse stekkers van de bekende winkel... die AMP's waren mij een doorn in het oog ;)

Afbeelding
oef gelukkig (ik had ff niet opgeled):D
Jurrien schreef: ↑22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Ik vertin de draad eigenlijk nooit bij de bullet en multistekkers.

(wel bij schroefklemmen, maar die heb je liever niet op de brommer)
SeeWhy50
4T-MSB regular
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50

Bericht door SeeWhy50 »

Bij alle klemverbindingen op soepele draad liever de draad niet vertinnen. Tin is te zacht om te kunnen klemmen. Het vervormt blijvend en vervolgens zit de draad los in de klem. Ik ben ooit getuige geweest van een zaagmachine die in brand vloog om deze reden. Vonkende vertinde draden die los zaten in de schroefklemmen. Aangesloten door een elektromonteur die dat blijkbaar zo geleerd had.
Als je soepele draad op een nette manier wilt klemmen, gebruik dan adereind hulzen. Die zijn hiervoor bedoeld.
Stekkertjes doorsolderen na het klemmen werkt uiteraard wel goed ;)
Groeten,

Danny

Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Honda ST50 (1973)

Thanks voor de feedback. Ik ga de draadjes voor kleppen van de verbindingen vertinnen, en daarna nog even goed opstoken om een vaste verbinding te krijgen. Bij 6V en de hoge stromen is iedere weerstand er een te veel!

Btw de kabels uit het blok eens helemaal uit elkaar gehaald (zat tape om). Dit omdat ik het rubber tussen kabelboom en vlok wilde vervangen (helemaal vergaan). Lijkt er op dat een 'handige buurman' hier aan heeft lopen knutselen... en slecht. Dat kan de eerder genoemde accu oplaad problemen verklaren! Dit gaan we natuurlijk netjes maken incl de juiste kleuren draad en look-a-like stekkertjes ipv AMP's.

Die origineel bruin/rode draad (of roze voor de engelse 5-bak), die wordt niet gebruikt, is deze voor een SS versie met stadslicht ofzo?
Plaats reactie