Vastgezet vliegwiel vervroegd..?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
MotoCD
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: CD50 SS50 Z50M

Vastgezet vliegwiel vervroegd..?

Bericht door MotoCD »

Ben de vervroeging aan het meten met een strobo van een Mitsubishi verlatend vliegwiel waar het mechanisme van is vastgezet.
Nu zie ik dat het vliegwiel standaard een stuk vervroegd ondanks dat de punten zijn gesteld op F.
Weet iemand hoe dit kan?

Bij een vervroegend ND vliegwiel (foto 2) staat de F dicht in de buurt van het merkteken bij stationair en vervoegd netjes wanneer ik gas geef.

Mitsubishi vliegwiel
Afbeelding

ND vliegwiel
Afbeelding
SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen

Re: Vastgezet vliegwiel vervroegd..?

Bericht door SuzuhaTR1 »

Er zijn er velen omgebouwd, dus kan makkelijk, even checken door t mechanisme aan de binnenkant te checken
MotoCD
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door MotoCD »

Deze is zover ik kan zien niet verbouwd en de nok staat spelingvrij vastgezet d.m.v. een boutje tegen het armpje.

Afbeelding
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

MotoCD schreef: 24 mei 2021 18:39 Ben de vervroeging aan het meten met een strobo van een Mitsubishi verlatend vliegwiel waar het mechanisme van is vastgezet.
Nu zie ik dat het vliegwiel standaard een stuk vervroegd ondanks dat de punten zijn gesteld op F.
Weet iemand hoe dit kan?

Bij een vervroegend ND vliegwiel (foto 2) staat de F dicht in de buurt van het merkteken bij stationair en vervoegd netjes wanneer ik gas geef.

Mitsubishi vliegwiel
Afbeelding

ND vliegwiel
Afbeelding
Wat bedoel je met de punten gesteld op F? Op het oog puntjes "open" op f kan behoorlijk verschillen van wat er echt gebeurd.
grote klappen, snel thuis
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Ik ga er wel van uit dat je bedoelt:

Jij stelt de ontsteking met het vastgezet vliegwiel af op F (gecontroleerd met de strobo)
En als je dan gas geeft dan vervroegt ie!

Dat kan namelijk niet.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
MotoCD
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door MotoCD »

Het kan zijn dat ik het niet goed doe. Wanneer ik de punten afstel zet ik het streepje bij de F gelijk met die van het carter. Dan met het boutje van de contactpunten los en met een dun schroevendraaiertje de punten op de nok drukken en het boutje weer aandraaien.

Vreemde is dat het ND vliegwiel steeds precies op tijd staat en die MB steeds te vroeg.
dennis W
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: ss50

Bericht door dennis W »

Elke vliegwiel, moet je opnieuw afstellen. Dus je kan niet afstellen met het ene vliegwiel en vervolgens een ander gebruiken.
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

MotoCD schreef: 25 mei 2021 00:12 Het kan zijn dat ik het niet goed doe. Wanneer ik de punten afstel zet ik het streepje bij de F gelijk met die van het carter. Dan met het boutje van de contactpunten los en met een dun schroevendraaiertje de punten op de nok drukken en het boutje weer aandraaien.

Vreemde is dat het ND vliegwiel steeds precies op tijd staat en die MB steeds te vroeg.
Dat is niet de manier, je moet de punten zo afstellen dat ze op f open gaan. Volgens de manual met een lampje aangesloten op de contactpunten. Ik deed het vroeger gewoon op het oog, kijken of ze op f opengaan, maar dan zit je er nog wel eens naast. Met de stroboscoop is nog beter, dan zie je echt wat er gebeurd.
MotoCD
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door MotoCD »

Ik heb ze voor elk vliegwiel gesteld.

Hoe stel je de punten met een lampje? Ik heb gezocht in de faq, maar zie m er niet tussen staan.
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Volgens mij gaat dat niet.
Lampje blijft constant branden.
Omdat er constant massa is.

Ze bestaan wel, dat zijn speciale afstellampjes waar nog een klein beetje elektronica aan hangt.
Die gaan wel aan en uit.

Met een vloeitje tussen de punten kan ook.
Vloeitje moet loskomen op F.

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

:? je moet wel de draad loshalen naar de bobine, daar sluit je je lampje op aan en maak je een kring met een stroombron. als de puntjes opengaan, gaat lampje uit...als lampje uitgaat exact op F zit je goed, anders afstellen.....ik zou na deze methode toch nog eens met de strobo checken.

Afbeelding
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Punten zijn via de spoel en condensator ook nog constant aan massa geschakeld toch.
Ooit geprobeerd, ging alleen feller branden en zwakker, slecht waarneembaar.
Dus toch weer terug naar de vloeitjes manier en daarna een ná controle met de strobo.

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
MotoCD
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door MotoCD »

ildert schreef: 25 mei 2021 10:58 :? je moet wel de draad loshalen naar de bobine, daar sluit je je lampje op aan en maak je een kring met een stroombron. als de puntjes opengaan, gaat lampje uit...als lampje uitgaat exact op F zit je goed, anders afstellen.....ik zou na deze methode toch nog eens met de strobo checken.

Afbeelding
Kijk zoiets zocht ik, eens kijken of dat lukt. :)
Oscar
4T-MSB regular
Bezit: CD en SS

Bericht door Oscar »

tijdje geleden op Youtube filmpje gezien waarin dit werd gedemonstreerd. Lampje ging inderdaad niet uit maar wel minder fel branden. (helaas nu geen tijd om te zoeken)
SeeWhy50
4T-MSB regular
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50

Bericht door SeeWhy50 »

Het lampje gaat inderdaad minder fel branden als de contactpunten open gaan.
De spoel staat parallel aan de contactpunten.
Als de contactpunten gesloten zijn is er via de contactpunten een directe verbinding naar de massa en staat de volle accuspanning over de lamp en brandt de lamp fel.
Als de contactpunten open zijn dan staat de spoel nog tussen de massa en de lamp en wordt de spanning verdeeld tussen de spoel en de lamp. De lamp brandt nu minder fel.
Hoe goed dit te zien is hangt af van het vermogen van de lamp. Gebruik je een (te) klein lampje (minder Watt, lagere stroom) dan is de extra weerstand van de spoel minder van invloed en zie je niet veel gebeuren.

Ik gebruikte vroeger (voordat ik een strobe had en CDI ontsteking) een analoge(!) weerstandsmeter, direct aangesloten over de contactpunten. Dus tussen de zwart-witte draad en de massa. Je meet dan een weerstand van 0 ohm als de punten dicht zijn, en de weerstand van de spoel als de punten open zijn. De wijzer van de meter reageert direct als de contactpunten openen of sluiten en is gemakkelijker te zien dan een lampje.
Groeten,

Danny

Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
Plaats reactie