SS50 restauratie verslag

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973)

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door JeroenSmits »

Het project heeft even stil gelegen, maar komt zeer binnenkort weer volle bak op gang!

Afgelopen weken blokje weer in elkaar gezet. Is een snelle nokkenas in gegaan en een nieuwe koppelingsplaat met sterkere veren. Omdat het toch open lag de kleine veertjes van de koppeling ook maar vervangen... was er een reden toe... niet echt, maar ze zijn in ieder geval weer nieuw en er moest toch wat bij CMS besteld worden:-)

Nog wel even een plaatje van de tank... met (nieuwe) emblemen, schroefjes en tankdop begint het ergens op te lijken! En zo in het zonnetje, mega tevreden met de kleur!

Morgen het chroom ophalen, dus eindelijk na 4.5 maand mijn origineel ingekorte achterspatbord, klipperlichtbeugel achter en de 4 bussen van de voorvork weer terug. Kan de voorvork montage en de rest van de opbouw beginnen!

To be continued, stay tuned:-)

Afbeelding
JW75
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: PF50 amigo, Novio, SS50

Bericht door JW75 »

Mooi kleurtje, benieuwd hoe het eruit ziet als hij klaar is. Succes.
JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Honda ST50 (1973)

Het was de 5 maanden wachten meer dan waard;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk weer op eigen 'benen'!

Afbeelding

Afbeelding
cor
4T-MSB addict
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey

Bericht door cor »

Word mooi
Pds
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: C50,Dax,Ps50

Bericht door Pds »

Ziet er netjes uit !!

wel voorband verkeerd om,
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Pas op, hij wordt te mooi, zonde om op te rijden.

Pds schreef: 14 jun 2021 23:38

Wel voorband verkeerd om.

Ach, dat is op een brommertje niet zo belangrijk hoor.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Honda ST50 (1973)

Thanks voor de reacties! Begint pijn aan de ogen te doen al dat glimmen;-)

Had ook al gezien dat de velgen-man de voorband er verkeerd had omgelegd... en ook al op 'onderzoek' geweest hoe erg dit is bij een brommer. Maar zoals Wim al zegd, is geen probleem. Buiten het feit dat we een mooi weer rijder zijn, is met een top van nog geen 100 km/h het niet de moeite om de band om te leggen. Risico om de velg te beschadigen is te groot! Doe ik wel een keer als ik een lekke band heb.

Zo, hij heeft weer een eigen motortje, stuur en knipperbollen! Oh ja, en het neutraal lampje werkt, een eerste voorzichtige indicatie dat de elektra ook lijkt te werken ;)

Voor de oplettende lezer, de knipperbollen zijn de imi's. De originele waren uiteraard niet gaaf genoeg meer. Maar voordat de imi's al gemonteerd waren toch op zoek gegaan naar een alternatief. De imi's missen de reflector en ze voelen net wat minder aan dan de originele. Ik heb de Stanley glaasjes en schroefjes al binnen. Van de week bij ophalen van het chroom navraan gedaan... originele verchromen 70 euro ex per stuk... inclusief de restoration. Iets voor volgende winter;-)

Afbeelding

Afbeelding
JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Honda ST50 (1973)

Technisch vraagje. Volgens de CMS tekeningen wordt het cylinderkopje met 3 siermoeren en 1 normale moer vastgezet. Wat is het nut van die ene normale moer eigenlijk?

Ik heb er 4 siermoeren opgezet... met momentsleuteltje aangehaald, en dit heeft altijd gewerkt (=niet lekken). Toch vraag ik mij af waarom meneer Honda 1 normale moer in de stuklijst gezet heeft... iemand een idee?
iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mezelf

Bericht door iclaudius »

Ik heb ook geen idee, ik weet wel dat de 2 aan bougiezijde oliekanaaltjes in de tapeinden zitten(ik bedoel de gaten waar de tapeinden in zitten), en daardoor ook 2 koper afdichtringen aanwezig zijn, voor goed afdichting.
Gebruik wel goede dopmoeren, ik had laatst een dopmoer die op het goede moment vast zat, waarbij later de draad eruit knalde. (één minuut na het vastdraaien....PANG :( )
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

JeroenSmits schreef: 19 jun 2021 07:35 Technisch vraagje. Volgens de CMS tekeningen wordt het cylinderkopje met 3 siermoeren en 1 normale moer vastgezet. Wat is het nut van die ene normale moer eigenlijk?

Ik heb er 4 siermoeren opgezet... met momentsleuteltje aangehaald, en dit heeft altijd gewerkt (=niet lekken). Toch vraag ik mij af waarom meneer Honda 1 normale moer in de stuklijst gezet heeft... iemand een idee?
de linker tap zit verder naar buiten dan de rechter en is dus fractie langer. de honda dopmoer is te klein om dan nog te passen en draai je kapot. meeste niet honda dopmoeren zijn lang zat en passen dus gewoon.
grote klappen, snel thuis
KiP
postslet

Bericht door KiP »

ildert schreef: 21 jun 2021 17:01
JeroenSmits schreef: 19 jun 2021 07:35 Technisch vraagje. Volgens de CMS tekeningen wordt het cylinderkopje met 3 siermoeren en 1 normale moer vastgezet. Wat is het nut van die ene normale moer eigenlijk?

de linker tap zit verder naar buiten dan de rechter en is dus fractie langer. de honda dopmoer is te klein om dan nog te passen en draai je kapot. meeste niet honda dopmoeren zijn lang zat en passen dus gewoon.
Is dit daadwerkelijk de reden?! Ik dacht altijd dat meneer Honda ons liep te fucken! Hier zijn al topics over vol geschreven!
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.
Oscar
4T-MSB regular
Bezit: CD en SS

Bericht door Oscar »

gewoon doen zoals het hoort. En vergeet het messing ringetje niet.
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

Afbeelding

:lol: ik denk dat meneer honda ons zeker liep te fucken maar wel om een technische reden. Asje van de oliepomp zit in de weg om diep te boren, en een derde variant tap is weer een nieuw item dus hup, moertje er op en probleem opgelost.

Hier kun je het goed zien aan de lengte van het stuk zonder draad. Links onder is 1~2mm langer, net genoeg om dopje van je moer te drukken. Vroeger haalde ik gewoon van die gedraaide rvs dopmoeren, due waren langer en ging altijd goed.
grote klappen, snel thuis
iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mezelf

Bericht door iclaudius »

Plausibel...Opgelost! 8-)
JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Honda ST50 (1973)

Misterie opgelost! Ik heb van die niet originele dopmoeren en deze lijken dus goed te passen, nooit een lekkende kop gehad iig;-)

Nog een vraag over de te gebruiken vetten. Zowel voor het koppelingsmechanisme (hevel in het blok) als de km-teller aandrijving in de voornaaf heb ik gewoon dik kogellager vet gebruikt. Nu vraag ik mij alleen af of dit de juiste keus is geweest. Ik meen ergens gelezen te hebben dat bij de voornaaf je dunner vet moet gebruiken ivm soepele aandrijving (en dan niet wiebelen km-teller wijzer).

Wat zijn jullie ervaringen mbt de vetten? Betere varianten beschikbaar dan het door mij gebruikte dikke vet?

De SS rijdt nog niet, dus heb de km-teller nog niet kunnen testen... voorwiel moet er toch nog uit, dus mooie mogelijkheid om eventueel het vet te vervangen.

Thanks
Plaats reactie