Volgende zaken doorgemeten met de ohm stand:
Lichtspoeldraad naar bruin/rood koplamp: ok
-zwarte draad van accu naar groene massa aan frame: ok
-zwarte draad accu naar zwarte draad van knipperlichtrelais: ik meet altijd boven de 1 ohm (op 200ohm stand) Dat lijkt me niet normaal?
ik zoek zo verder
lichten werken plots niet meer CB50
- SeeWhy50
- 4T-MSB regular
- Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50 - Locatie: Omgeving Den Haag
Re: lichten werken plots niet meer CB50
De kleuren komen voor mij wat vreemd over. Normaalgesproken is de zwarte draad voor de gelijkspanning vanaf het contactslot. Mogelijk is er al het een en ander gerepareerd met andere kleuren. Kijk vooral ook goed in het schema dat je hebt hoe de verbindingen zouden moeten lopen voordat je misschen de verkeerde conclusie trekt.
Groeten,
Danny
Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
Danny
Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
-
Balthus
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Honda CB50 J
zwart gaat van het contactslot naar voorremlichtschakelaar, de lichtschakelaar aan het stuur rechts, het neutraallampje, claxon, knipperlichtrelais en achterremlichtschakelaar. Zoals op het schema staat.
De groene en rode draad gaan van het contactslot naar de batterij
De groene en rode draad gaan van het contactslot naar de batterij

-
Balthus
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Honda CB50 J
Dit is duidelijk gekkenwerk. Ik geraak er totaal niet aan uit. Ik wacht op de bestelling van draden en krimpkousen en vervang het oude gedeelte door nieuwe draadjes
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Ik snap je niet hoor.
Je kan toch alles gewoon door meten?
Maar ook opmeten, dus volt meten.
Zorg voor een dikke volle batterij!
Contactslot aan.
Verlichting schakelaar aan.
Nu moet je spanning hebben op de fitting in de koplamp, dus het binnenste middencontactje. Met de meter op =V 200.
De fitting zelf is min.(massa) Controleer eerst met je ohm-stand of je wel massa hebt aan de fitting. Van fitting naar frame en accu -
Dat is ook bij je achterlicht.
En de claxon heeft constant + dus die heeft al spanning bij contact aan. (is namelijk -min geschakeld)
Geen spanning bij de koplampfitting?
Meet daarna of je spanning hebt op de stuur lichtschakelaar aan de zwarte + draad(BAT.=voeding) die je schakelaar in gaat.
Nee? Meet dan of je spanning hebt op de zwarte draad(HO) die je contactslot uitkomt.
Ja? Controleer dan het hele traject tussen contactslot en stuur lichtschakelaar.(ook 2x stekker verbinding)
Ja? Meet ook of je spanning hebt op de uitgaande(HL)draad van de schakelaar.
Ja? Traject schakelaar-koplamp is onderbroken.
Nee? Schakelaar werkt niet naar behoren.
Ik zag in je eerste post dat helemaal niets het meer doet.
Je kan dan beter de meting omdraaien omdat het probleem waarschijnlijk in de gehele voeding zit.
Begin bij de accu.(zekering heel?)
Meet of je + hebt op de rode aan het contactslot(Batt)
Daarna of je spanning hebt aan de zwarte (HO) die contactslot uitgaat.(contactslot aan zetten)
Je "rommelde" aan de buddy toen ging het plots aan! Dus breukje of los contact aldaar??
enz enz
Gr. Wim.
Je kan toch alles gewoon door meten?
Maar ook opmeten, dus volt meten.
Zorg voor een dikke volle batterij!
Contactslot aan.
Verlichting schakelaar aan.
Nu moet je spanning hebben op de fitting in de koplamp, dus het binnenste middencontactje. Met de meter op =V 200.
De fitting zelf is min.(massa) Controleer eerst met je ohm-stand of je wel massa hebt aan de fitting. Van fitting naar frame en accu -
Dat is ook bij je achterlicht.
En de claxon heeft constant + dus die heeft al spanning bij contact aan. (is namelijk -min geschakeld)
Geen spanning bij de koplampfitting?
Meet daarna of je spanning hebt op de stuur lichtschakelaar aan de zwarte + draad(BAT.=voeding) die je schakelaar in gaat.
Nee? Meet dan of je spanning hebt op de zwarte draad(HO) die je contactslot uitkomt.
Ja? Controleer dan het hele traject tussen contactslot en stuur lichtschakelaar.(ook 2x stekker verbinding)
Ja? Meet ook of je spanning hebt op de uitgaande(HL)draad van de schakelaar.
Ja? Traject schakelaar-koplamp is onderbroken.
Nee? Schakelaar werkt niet naar behoren.
Ik zag in je eerste post dat helemaal niets het meer doet.
Je kan dan beter de meting omdraaien omdat het probleem waarschijnlijk in de gehele voeding zit.
Begin bij de accu.(zekering heel?)
Meet of je + hebt op de rode aan het contactslot(Batt)
Daarna of je spanning hebt aan de zwarte (HO) die contactslot uitgaat.(contactslot aan zetten)
Je "rommelde" aan de buddy toen ging het plots aan! Dus breukje of los contact aldaar??
enz enz
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- SeeWhy50
- 4T-MSB regular
- Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50 - Locatie: Omgeving Den Haag
Als dit gekkenwerk is, dan hopelijk wel in de positieve betekenis van het woord
Dit soort dingen kan wel eens complex overkomen. probeer het daarom stap voor stap op te lossen zoals WimV8 ook al aangeeft. Als je daarmee bezig bent hou je dan ook bij die ene stap totdat dat klaar is. Dan pas het volgende stukje. Als je naar alles tegelijk kijkt raak je hier - letterlijk en figuurlijk - de draad kwijt.
Groeten,
Danny
Danny
-
cor
- 4T-MSB addict
- Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Zeker weten. Ook ik ben bezig met een elektrisch gedoe van een chaley, kleuren zijn niet correct maar pak stukje voor stukje, nu bezig met de toeter en groot en dimlicht. En dit zonder meet apparatuur, gewoon logisch denken en proberen dan kom je er vaak wel ( ik in ieder geval wel)