die R betekent dat ie radio-ontstoort is, en daardoor is de werking van die bougie wat gedempt, en dat kan in kritiesche gevallen net het verschil betekenen tussen wel of niet goed lopen. daarom
wim V8 schreef: ↑31 okt 2021 16:22
Met "R" kan hier gewoon in hoor.
Is een blokje met electronische ontsteking.
Die hebben geen last van de "R bougie's".
Ik heb inmiddels een C 7 bougie erin gedaan een een paar grotere spoeiers gehaald.
Het vermoeden was dat het te weinig brandstof krijgt omdat ik de inlaat een klein beetje heb verruimt en dus slecht optrekt.
Trouwens voordat ik de sproeier verving zag de oude bougie er aardig goed uit nu, dus bruin, vreemd genoeg. Had het een keer schoongemaakt en ook de carbo schoongemaakt.
Er sproeier 86 in. Deze vervangen door 88 (tussen maat was er niet). Tegelijk de carbo grondig schoongemaakt.
Later bleek dat 88 te groot is, zat roetvoerming op. Weer 86 erin en lucht ingesteld.
Het resultaat is een mooi koffie bruine bougie. Als met al het is nu bevestig.
De brommer rijdt steeds beter met de juiste olie. Kennelijk moet de koppeling weer op niveau komen.
Koud starten is wel en doorstarten maar goed.
Die koppelingsveren zijn m.i. erg slap omdat het al bij vrij lage toeren al pakt en als je abrupt de gas loslaat dan dreigt ie uit te gaan.
Vooral als je dus stil staat en geeft gas en remt inknijpt en de gas loslaat dan dreigt het uit te slaan.
Ik denk dat die koppeling dan te laag blijft kleven of zo en de motor sterk afremt in toeren.
Ik heb ook nieuwe pakking dus ga ik een keertje de automatische koppeling inspecteren.
Wellicht wat sterkere koppelingsveren erin.
dat de koppeling aangrijpt bij lage toeren is in dit geval normaal, het is geen tweetakt scooter die het voornamelijk van toeren moeten hebben, het koppel is gewoon veel sterker dan bij die dingen.
hypercub schreef: ↑13 nov 2021 20:40
door je inlaat te vergroten zonder carb en luchtfilter daarop aan te passen heb je hooguit de flow vernaggeld.
Heb alleen alleen wat gietfoutjes in de de kunstof verwijderd. Minimaal dus en daarna rijdt het beter en de verbranding is beter gelet op de koffiebruine bougie.
lil schreef: ↑13 nov 2021 19:42
dat de koppeling aangrijpt bij lage toeren is in dit geval normaal, het is geen tweetakt scooter die het voornamelijk van toeren moeten hebben, het koppel is gewoon veel sterker dan bij die dingen.
Het zou wel beter zijn als de koppeling bij wat meer toeren zou aangrijpen zodat ik meer vermogen heb bij het wegrijden. Deze brommer heeft maar 1 versnelling en daarom ook veels te weinig vermogen bij het wegrijden. Eenmaal op wat meer toeren heeft het genoeg vermogen en trekt makkelijk door naar 60 km/u
En ik vraag mij af of ik dat kan bereiken door iets zwaardere koppelingsveren te gebruiken?
als het eenzelfde soort van koppeling is als van een honda c50 dan gaat het niet om veren maar om centrifugaalgewichtjes, je wil in jouw geval dan lichtere hebben. nu is het zo dat deze specifieke gewichtjes in een (nt!!) c50 zijn samengesteld uit meerdere kleinere gewichtsegmentjes, misschien kan je er bij ieder eentje ertussenuit halen. bij c50 bestaat ieder gewichtje geloof ik uit 5 segmentjes, bij c70 en c90 zijn dat er meer, misschien koppeling wisselen? ik opper maar wat mogelijkheden, ik weet niet of het kan.
Een centrifugaalkoppeling heeft beklede schoentjes die naar buiten draaien, met zwaardere veren komen die schoentjes later naar buiten zodat de koppeling pas bij meer toeren aangrijpt. Hou er wel rekening mee dat de kans groot is dat de koppeling bij langzaam rijden gaat slippen.
Die goedkope dingen hebben niet de luxe van een vario met rolletjes, het is een vaste overbrenging net als een ouwe tomos of vespa si/ciao/bravo.
ja het zijn natuurlijk allebij centrifugaalkoppelingen, al werken ze niet allebij op dezelfde manier. welke koppeling hij precies heeft weet ik niet, dus das nog afwachten.