Daytona afkomst
Daytona afkomst
Wie weet exact waar Daytona blokken worden gemaakt?
Takegawa lijkt mij een door en door Japans bedrijf, dat in Japan fabriceert.
Zhongshen is overduidelijk een Chinese fabrikant.
Hoe zit dat met Daytona?
Groet, Jason
Takegawa lijkt mij een door en door Japans bedrijf, dat in Japan fabriceert.
Zhongshen is overduidelijk een Chinese fabrikant.
Hoe zit dat met Daytona?
Groet, Jason
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16278
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Daytona afkomst
Hangt er vanaf over welk tijdslot en welk productlijn je praat. De huidige 150-190 blokken worden, in opdracht, bij zongsheng gefabriceerd.
ps. bij takegawa is ook niet alles wat ze verkopen made in japan hoor. Daar wordt ook een en ander uitbesteed(koso) kwa fabricage.
ps. bij takegawa is ook niet alles wat ze verkopen made in japan hoor. Daar wordt ook een en ander uitbesteed(koso) kwa fabricage.
Re: Daytona afkomst
@neilspbr: dat zou mij niet verbazen idd.
Op JijBuis is een filmpje te zien waar de Daytona 190 naast de Zhongshen 190 wordt gelegd.
Alleen omdat de Zhongshen 190 een electrische starter heeft kon je ze ongeveer onderscheiden.
Daytona 190 5-speed een 4-klepper en Zhongshen 190 een 2-klepper.
Schijnt dat die blokken allebei met een diepere kruk naar 212 cc gebracht kunnen worden.
Vind ze niet mooi en toch aantrekkelijk, voornamelijk gezien de prijs en de specs.
Groet, Jason
Op JijBuis is een filmpje te zien waar de Daytona 190 naast de Zhongshen 190 wordt gelegd.
Alleen omdat de Zhongshen 190 een electrische starter heeft kon je ze ongeveer onderscheiden.
Daytona 190 5-speed een 4-klepper en Zhongshen 190 een 2-klepper.
Schijnt dat die blokken allebei met een diepere kruk naar 212 cc gebracht kunnen worden.
Vind ze niet mooi en toch aantrekkelijk, voornamelijk gezien de prijs en de specs.
Groet, Jason
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16278
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Daytona afkomst
Slag is van beide 62mm, zuiger gaat van 62 naar 66mm voor 190 naar 212. Grote verschil is dat de daytona een 4klepper is en de zs een tweeklepper.Jason schreef: ↑06 mei 2023 11:55 @neilspbr: dat zou mij niet verbazen idd.
Op JijBuis is een filmpje te zien waar de Daytona 190 naast de Zhongshen 190 wordt gelegd.
Alleen omdat de Zhongshen 190 een electrische starter heeft kon je ze ongeveer onderscheiden.
Daytona 190 5-speed een 4-klepper en Zhongshen 190 een 2-klepper.
Schijnt dat die blokken allebei met een diepere kruk naar 212 cc gebracht kunnen worden.
Vind ze niet mooi en toch aantrekkelijk, voornamelijk gezien de prijs en de specs.
Groet, Jason
Ik heb trouwens de verdenking dat de zs190 als testmule op de markt is gebracht om de 5-bak te testen. De daytona anima 190f was er namelijk eerst alleen met 4-bak. Toen kwam de zs190 en losse aangepaste carters voor de anima 150 f waar de 5bak in past en daarna de daytona 190f met 5-bak.
Om de verwarring te vergroten heb je tegenwoordig ook een 190s met 66 boring en kortere 53mm slag maar oorspronkelijk waren alle 190ers 62x62. Dus goed op het model daytona 190 letten als je die koopt, square of korteslag er zijn ook nog 2 verschillende 4-bakken (cross en street) en de 5-bak.
Voor de 62x62 versie heb je ook nog een 66mm kitje om er een 212 van te maken.
lees en leer: https://daytona-global.com/engine/
ps. En de carterdeksels van de daytona zijn wat eleganter als van de zs, vooral de koppelingszijde.
Re: Daytona afkomst
@nielspbr: dank voor de link en de verduidelijking.
Daytona profileert zich overduidelijk als een Japans merk.
Waar ze produceren / of ze produceren vind ik niet.
Kan overal zijn, inclusief in China.
Werkelijk als 2 druppels water die twee blokken met 5-bak, al verkoopt ZS schijnbaar alleen 2-kleppers met electrische start.
Op JijBuis wordt er goed over gesproken, al zijn er een aantal zwakke punten bij de ZS.
Die dienen bij nieuw aanschaffen direct aangepakt te worden.
Over de 5-bak zie ik niet veel nieuws, noch goed, noch slecht, dus het zal wel heel blijven.
Die ZS 212 lijkt mij wel een beest voor dat geld...
Wie heeft er hier ervaring met deze ZS blokken?
Groet, Jason
Daytona profileert zich overduidelijk als een Japans merk.
Waar ze produceren / of ze produceren vind ik niet.
Kan overal zijn, inclusief in China.
Werkelijk als 2 druppels water die twee blokken met 5-bak, al verkoopt ZS schijnbaar alleen 2-kleppers met electrische start.
Op JijBuis wordt er goed over gesproken, al zijn er een aantal zwakke punten bij de ZS.
Die dienen bij nieuw aanschaffen direct aangepakt te worden.
Over de 5-bak zie ik niet veel nieuws, noch goed, noch slecht, dus het zal wel heel blijven.
Die ZS 212 lijkt mij wel een beest voor dat geld...
Wie heeft er hier ervaring met deze ZS blokken?
Groet, Jason
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16278
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Daytona afkomst
De daytona anima 190 wordt in opdracht van daytona in de zongsheng fabriek gebouwd, volgens mij heb ik dat al in een eerdere post vermeld.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2626
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Daytona afkomst
Daytona maakt zelf geen blokken! Alles qua blokken lijken op de onderdelen die Daytona verkoopt, maar zijn net anders/goedkoper
Bv. De 125/150’s hebben een dyna-head, maar de echte is met rollertuimelaars, iets wat rara die blokken niet hebben. De koppeling van die blokken is dan ook weer overduidelijk chinees, model a la cd90/zc108, en niet op gemonteerd op rubbers zoals de echte
Het zijn en blijven chinese blokken maar kwalitatief erg goed en betrouwbaar. Zeker qua prijs ivm een gelijkaardige moteur van Takegawa/TRP
Bv. De 125/150’s hebben een dyna-head, maar de echte is met rollertuimelaars, iets wat rara die blokken niet hebben. De koppeling van die blokken is dan ook weer overduidelijk chinees, model a la cd90/zc108, en niet op gemonteerd op rubbers zoals de echte
Het zijn en blijven chinese blokken maar kwalitatief erg goed en betrouwbaar. Zeker qua prijs ivm een gelijkaardige moteur van Takegawa/TRP
- shinu
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 29 nov 2021 15:57
- Bezit: dax zhenhua 2017 ZH-CJL50-1 (lifan 50cc) Sold
honda dax AB23 ST50 1998
skyteam 2017 5.5L dax 50cc (winter beater)
Re: Daytona afkomst
Zongchen blokken zijn heel goed vertrouwbaar vooral de 50 cc die trekt als een 72 en kunnen goed de misbruik aan
Jammer dat ze moeilijk te vinden zijn
Jammer dat ze moeilijk te vinden zijn
-
- moppersmurf
- Berichten: 8910
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Daytona afkomst
Dus eigelijk kan je met duidelijkheid zeggen dat Daytona Chinese blokken leverd.
Zou zeggen trek is wat blokken los je zie overal zongcheng logos in en meestal naar een enkel onderdeel niet.
Zo heb ik ook het idee als net de oude cilinderkoppen van Daytona en takegawa dat die ook bij de Chinees weg komen naar later verwerkt door daytona of takegawa zelf. Zag laatst wat foto's van een Daytona hi port head voor bij komen.
Zou zeggen trek is wat blokken los je zie overal zongcheng logos in en meestal naar een enkel onderdeel niet.
Zo heb ik ook het idee als net de oude cilinderkoppen van Daytona en takegawa dat die ook bij de Chinees weg komen naar later verwerkt door daytona of takegawa zelf. Zag laatst wat foto's van een Daytona hi port head voor bij komen.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16278
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Daytona afkomst
Een originele daytona oval kop ziet er ook chinees uit ten opzichte van een yoshimura kop maar is dat toch echt niet.
(zit ook minimaal 10-15 jaar verschil tussen)
(zit ook minimaal 10-15 jaar verschil tussen)
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2626
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Daytona afkomst
zelfs op de latere 115/125 blokken zat er een grotere kop op als een ZC108. Kop had veel weg van een hyperhead, maar als je ze naast elkaar legde zag je verschil (heb ergens foto's ervan).
De 125/150's dan hebben het Daytona Dyna head model. MAAR rara, die zijn met gewone tuimelaars en de echte met tuimelaars met lagering. En die passen niet in die koppen van de 125/150
het is allemaal lijkend op maar nooit helemaal hetzelfde.
DT115-125 had de bak van een ZC108. De latere 125/150's hebben een snellere bak (erg snelle 4e)
- shinu
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 29 nov 2021 15:57
- Bezit: dax zhenhua 2017 ZH-CJL50-1 (lifan 50cc) Sold
honda dax AB23 ST50 1998
skyteam 2017 5.5L dax 50cc (winter beater)
Re: Daytona afkomst
En hoe groot is het verschil dan tussen de Daytona 125cc LC 20-20 en de zongchen 125cc fiddy racer
Als de hogere cc's van Daytona in opdracht gemaakt worden bij zongchen zou dit dan ook hetzelfde zijn voor lagere cc's?
Als de hogere cc's van Daytona in opdracht gemaakt worden bij zongchen zou dit dan ook hetzelfde zijn voor lagere cc's?
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16278
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Daytona afkomst
Ik denk dat daytona zelf tegenwoordig geen komplete blokken meer maakt, allemaal uitbesteed.
De laatste complete blokken zullen de 115/119 zijn geweest. Vanaf de dte150/125 alleen nog de tuningdelen.
De laatste complete blokken zullen de 115/119 zijn geweest. Vanaf de dte150/125 alleen nog de tuningdelen.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2626
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Daytona afkomst
Daytona heeft nooit echt blokken gemaakt. Die 115/125 waren ook al verkapte chinese met tuning aanpassingen
Die nieuwe 125’s en die 190-212’s zijn gewoon nog verder aangepaste zc-varianten