Dax te rijk
Dax te rijk
Ik heb niet veel verstand van brommers en dergelijke maar lichte basis is me al bekend. Sinds kort loopt mijn dax met veel moeite of niet meer stationair en ik denk dat het aan de brandstof lucht verhouding ligt. Ook als ik gas geef pruttelt het, een soort lucht geluid dat erin komt. De bougie is helemaal zwart dus waarschijnlijk ligt het probleem daar. Op wat andere forums had ik gelezen dat een zwarte bougie betekent dat de dax te rijk loopt. Nu weet ik niet hoe ik het armer kan maken, iemand enig idee? Alvast heel bedankttt!
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Dax te rijk
Omdat hij daarvoor gewoon goed reed, ga ik van uitmafses schreef: ↑19 jun 2023 15:42
Sinds kort loopt mijn dax met veel moeite of niet meer stationair en ik denk dat het aan de brandstof lucht verhouding ligt.
Ook als ik gas geef pruttelt het.
De bougie is helemaal zwart dus waarschijnlijk ligt het probleem daar.
Op wat andere forums had ik gelezen dat een zwarte bougie betekent dat de dax te rijk loopt.
Nu weet ik niet hoe ik het armer kan maken.
(je schreef:sinds kort) is de afstelling van de carburateur waarschijnlijk gewoon goed.
Vervang eerst het papieren luchtfilter element voor een nieuwe.
Maak de bougie schoon, en probeer opnieuw een rit te maken en controleer daarna de kleur van de bougie.
Doe eerst deze handeling vóór je allerlei andere werkzaamheden op de hals haalt.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Re: Dax te rijk
Bedankt voor je reactie, toevallig heb ik dit al geprobeerd maar nog steeds geen resultaat. Ik zou echt niet weten waar het aan ligt. Alle hulp is welkomwim V8 schreef: ↑19 jun 2023 15:51Omdat hij daarvoor gewoon goed reed, ga ik van uitmafses schreef: ↑19 jun 2023 15:42
Sinds kort loopt mijn dax met veel moeite of niet meer stationair en ik denk dat het aan de brandstof lucht verhouding ligt.
Ook als ik gas geef pruttelt het.
De bougie is helemaal zwart dus waarschijnlijk ligt het probleem daar.
Op wat andere forums had ik gelezen dat een zwarte bougie betekent dat de dax te rijk loopt.
Nu weet ik niet hoe ik het armer kan maken.
(je schreef:sinds kort) is de afstelling van de carburateur waarschijnlijk gewoon goed.
Vervang eerst het papieren luchtfilter element voor een nieuwe.
Maak de bougie schoon, en probeer opnieuw een rit te maken en controleer daarna de kleur van de bougie.
Doe eerst deze handeling vóór je allerlei andere werkzaamheden op de hals haalt.
Gr. Wim.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Dax te rijk
Dan de carburateur maar eens van de motor halen en demonteren, controleren, (zit de sproeier nog goed vast), alles zeer en zeer goed reinigen, dus ook alle! kanaaltjes doorprikken met een adertje van een kabel. En er zeker van zijn dat ze ook echt open zijn!
Controleer het vlotterniveau, zoek de waarde daarvan op. Alhoewel dat niet plots veranderd. Vlotter kan wel lek zijn, dan komt het niveau ook te hoog, echter dat komt weinig voor. Controleer of de gasnaald het clipje in de middelste stand heeft en ook het "w" veertje zich nog op het clipje bevind in de gasschuif zodat de gasnaald naar beneden blijft.
Controleer ook of de chokeklep goed openstaat als je hem uit hebt staan.
Controleer of alle luchtwegen in de luchtfilterkast goed vrij zijn.
https://images.cmsnl.com/img/partslists ... 3_139a.gif
Gr. Wim.
Controleer het vlotterniveau, zoek de waarde daarvan op. Alhoewel dat niet plots veranderd. Vlotter kan wel lek zijn, dan komt het niveau ook te hoog, echter dat komt weinig voor. Controleer of de gasnaald het clipje in de middelste stand heeft en ook het "w" veertje zich nog op het clipje bevind in de gasschuif zodat de gasnaald naar beneden blijft.
Controleer ook of de chokeklep goed openstaat als je hem uit hebt staan.
Controleer of alle luchtwegen in de luchtfilterkast goed vrij zijn.
https://images.cmsnl.com/img/partslists ... 3_139a.gif
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- lil
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Dax te rijk
ik zou zeggen kijk naar de luchttoevoer, en minder naar de sproeiers en kanaaltjes. waarom is dat ding ineens te rijk? das een minder voorkomend probleem. zoek naar iets aanzienlijks dat dit heeft kunnen veroorzaken, dus niet iets mbt algemeen onderhoud, maar iets wat duidelijk niet thuishoort. vooral als iets ineens gebeurt moet daar een duidelijke oorzaak voor te vinden te zijn. misschien blijft je choke hangen. ik heb eigenlijk geen idee. verkeerd ontstekingstijdstip kan ook zwarte bougie veroorzaken trouwens, of een olielek naar de verbrandingsruimte ergens.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Dax te rijk
Stel eerst eens je kleppen voordat je je carburateur ontleed en een berg nieuwe delen koopt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Dax te rijk
Goeie tip
En daarna moet je jezelf afvragen: heb ik iets veranderd? Want opeens te rijk zonder aanpassingen is onmogelijk.
Een slechte bougie/bougiekop of losse kabels naar bobijn kunnen maken dat ie slecht begint te lopen en je een slechte verbranding hebt.
Re: Dax te rijk
Ik heb de dax nog niet zo lang, de eerste paar weken liep het nog perfect in mijn ogen. Ik zou echt niet weten wat er veranderd zou kunnen zijn, bedankt voor jullie tips! Deze gaan me al veel hulp kunnen bieden.
Re: Dax te rijk
Ik ben nu bezig met de carburateur te verschonen maar toen ik de gasnaald eruit haalde zag ik idd dat er een "w" veertje in zit. Nu weet ik niet hoe en waar ik het moet terugzetten. Enig idee?wim V8 schreef: ↑19 jun 2023 17:15 Dan de carburateur maar eens van de motor halen en demonteren, controleren, (zit de sproeier nog goed vast), alles zeer en zeer goed reinigen, dus ook alle! kanaaltjes doorprikken met een adertje van een kabel. En er zeker van zijn dat ze ook echt open zijn!
Controleer het vlotterniveau, zoek de waarde daarvan op. Alhoewel dat niet plots veranderd. Vlotter kan wel lek zijn, dan komt het niveau ook te hoog, echter dat komt weinig voor. Controleer of de gasnaald het clipje in de middelste stand heeft en ook het "w" veertje zich nog op het clipje bevind in de gasschuif zodat de gasnaald naar beneden blijft.
Controleer ook of de chokeklep goed openstaat als je hem uit hebt staan.
Controleer of alle luchtwegen in de luchtfilterkast goed vrij zijn.
https://images.cmsnl.com/img/partslists ... 3_139a.gif
Gr. Wim.
Ook is er uit de vlotterbak in de carburateur een veer gevallen maar ik zou niet weten van waar het komt...
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Dax te rijk
zo'n veertje zit meestal op de stelschroeven.
die W hoort dus boven gasnaald in het schof
dus kleine ringetje, gasnaald, dan die w in het gasschof. Dan de gaskabel door de veer en vast hangen in het gasschof dus opletten hoe je die W steekt.
die W hoort dus boven gasnaald in het schof
dus kleine ringetje, gasnaald, dan die w in het gasschof. Dan de gaskabel door de veer en vast hangen in het gasschof dus opletten hoe je die W steekt.
Re: Dax te rijk
Oke super bedankt! Ik heb alles terug op zijn plaats gezet en hij loopt eindelijk terug goed stationair na een aantal afstellingen aan de schroeven op de carb.
De bougie heb ik schoongemaakt en terug gezet maar heb nog niet kunnen controleren welke kleur het heeft nu. Wat ik wel opgemerkt heb is dat de motor heel warm was. Heb ik iets fout gedaan of is dit normaal? De uitlaat is niet warm.
De bougie heb ik schoongemaakt en terug gezet maar heb nog niet kunnen controleren welke kleur het heeft nu. Wat ik wel opgemerkt heb is dat de motor heel warm was. Heb ik iets fout gedaan of is dit normaal? De uitlaat is niet warm.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Dax te rijk
Motor gaat altijd warm hebben. Wil je weten hoe warm: temperatuurmetertje in olievuldop, tussen 80 en 120 is perfect
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Dax te rijk
(Stationair) afstellen doe je met een warm blok, en dan kun je echt niet meer de uitlaat beetpakken.
Re: Dax te rijk
Momenteel is dit de huide staat van mijn bougie, ik heb al de carburateur afgesteld en schoongemaakt, kleppen afgesteld, vliegwiel goed gezet. Ik zou echt niet weten wat ik nog kan doen. Hij loopt nu goed stationair maar soms pruttert het nogsteeds als ik gas geef.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Dax te rijk
Oke, als dan alles technisch in orde is kan je gaan afstellen.
Het is heel simpel en het staat zeer precies beschreven,
viewtopic.php?f=54&t=51
Het kan bijna niet meer fout gaan nu.
Het kan wel een behoorlijke klus zijn als je motor een heel eind out of specs is.
Dat lijkt mij bij jou Dax niet het geval.
Gr. Wim.
Het is heel simpel en het staat zeer precies beschreven,
viewtopic.php?f=54&t=51
Het kan bijna niet meer fout gaan nu.
Het kan wel een behoorlijke klus zijn als je motor een heel eind out of specs is.
Dat lijkt mij bij jou Dax niet het geval.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869