Wat heb ik nodig om een goede beurt te geven?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 03 jul 2023 19:23
- Bezit: Skyteam PBR
Wat heb ik nodig om een goede beurt te geven?
Mijn brommer heeft een goede beurt nodig. Alleen weet ik niet zo goed wat ik moet bestellen om de klus te klaren. Ik bestel liever iets te veel spul dan te weinig. Dan kan ik lekker door klussen en/of onderdelen vervangen voor de zekerheid. Hieronder zet ik zo veel mogelijk informatie om een duidelijk beeld te geven.
Voor het gemak heb ik ook een aantal foto's gemaakt, voornamelijk van de carburateur.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... JXUMaxS3Qx
Probleemomschrijving
Een tijd terug heb ik een Skyteam PRB bromfiets gekocht, bouwjaar 2005. Er zit een 50cc cilinder op. De motor heeft 4 versnellingen.
Volgens de verkoper heeft de brommer, op een paar ritjes na, zo'n 10 jaar stilgestaan. De teller werkt en er staat maar 500 kilometer op. Ik neem dus aan dat het verhaal klopt.
Het probleem is dat de brommer moeilijk start en niet lekker loopt.
Elektrisch starten gaat alleen lekker als de motor al warm is. Dan is het "tjoek, tjoek, vroem". Bij een koude motor is het "tjoek, tjoek, tjoek...". Aanlopen is dan een beter plan. Maar ook dat heeft meerdere pogingen nodig.
Tijdens het rijden loop de brommer niet lekker op half gas. De motor gaat dan schokken. Het voelt een beetje als roeien in een bootje. Stationair draaien is ook een uitdaging. Het gas plots flink (verder) opendraaien gaat ook niet lekker. Daar gaat de motor alleen maar slecht van lopen.
Vorig weekend was ik aan het klussen. Na een tijdje aanlopen droop er benzine uit het filterhuis. Dat is blijkbaar een probleem met de vlotternaald. De vlotternaald lijkt goed af te sluiten. Getest door de blazen door de benzine slang. Ook de overloop is vrij. Voor de zekerheid wat remreiniger er doorheen.
Wat heb ik al gedaan/gecontroleerd
Bougie
- is zwart en nat
- Vonkt tijdens elektrisch starten en kick starten
- Of er olie in de cilinder komt weet ik niet.
Carburateur
- Hoofd sproeier 70
- Stationair sproeier 30
- De carburateur zit er goed uit en lekt niet
- Standaard luchtfilter
- Standaard uitlaat
- Spruitstuk heeft een rare rubber pakking
Olie
- Er kwam zo'n 500 ml zwarte olie uit een koude motor
- Er is zo'n 700 a 800 ml verse olie in gegaan
Cilinder
- Zonder spruitstuk en met mijn hand op de inlaat voel ik zuiging als ik aan de kick start draai
- Er zit weerstand op de kick start tijdens het draaien
- De uitlaat doe tijdens dit alles "plop, plop"
Accu
- Er staat 12v op maar ik meet maar 10v
- Zelfs het knipperlicht doet het voltage dalen na een paar keer knipperen
- Waarschijnlijk aan vervanging toe
Voor het gemak heb ik ook een aantal foto's gemaakt, voornamelijk van de carburateur.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... JXUMaxS3Qx
Probleemomschrijving
Een tijd terug heb ik een Skyteam PRB bromfiets gekocht, bouwjaar 2005. Er zit een 50cc cilinder op. De motor heeft 4 versnellingen.
Volgens de verkoper heeft de brommer, op een paar ritjes na, zo'n 10 jaar stilgestaan. De teller werkt en er staat maar 500 kilometer op. Ik neem dus aan dat het verhaal klopt.
Het probleem is dat de brommer moeilijk start en niet lekker loopt.
Elektrisch starten gaat alleen lekker als de motor al warm is. Dan is het "tjoek, tjoek, vroem". Bij een koude motor is het "tjoek, tjoek, tjoek...". Aanlopen is dan een beter plan. Maar ook dat heeft meerdere pogingen nodig.
Tijdens het rijden loop de brommer niet lekker op half gas. De motor gaat dan schokken. Het voelt een beetje als roeien in een bootje. Stationair draaien is ook een uitdaging. Het gas plots flink (verder) opendraaien gaat ook niet lekker. Daar gaat de motor alleen maar slecht van lopen.
Vorig weekend was ik aan het klussen. Na een tijdje aanlopen droop er benzine uit het filterhuis. Dat is blijkbaar een probleem met de vlotternaald. De vlotternaald lijkt goed af te sluiten. Getest door de blazen door de benzine slang. Ook de overloop is vrij. Voor de zekerheid wat remreiniger er doorheen.
Wat heb ik al gedaan/gecontroleerd
Bougie
- is zwart en nat
- Vonkt tijdens elektrisch starten en kick starten
- Of er olie in de cilinder komt weet ik niet.
Carburateur
- Hoofd sproeier 70
- Stationair sproeier 30
- De carburateur zit er goed uit en lekt niet
- Standaard luchtfilter
- Standaard uitlaat
- Spruitstuk heeft een rare rubber pakking
Olie
- Er kwam zo'n 500 ml zwarte olie uit een koude motor
- Er is zo'n 700 a 800 ml verse olie in gegaan
Cilinder
- Zonder spruitstuk en met mijn hand op de inlaat voel ik zuiging als ik aan de kick start draai
- Er zit weerstand op de kick start tijdens het draaien
- De uitlaat doe tijdens dit alles "plop, plop"
Accu
- Er staat 12v op maar ik meet maar 10v
- Zelfs het knipperlicht doet het voltage dalen na een paar keer knipperen
- Waarschijnlijk aan vervanging toe
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Wat heb ik nodig om een goede beurt te geven?
Nieuwe batterij
Nieuwe bougie
Goeie olie, zeker na 10j. Geen olie voor auto’s maar specifiek voor moto’s want daarin zitten additieven waardoor koppeling minder snel slipt.
Sproeier is eigenlijk te groot. 2005 had dat ding zo’n egr achtig ding zitten. Als dat eraf is gehaald dan is die hoofdsproeier te grot geworden (egr blaast deel verbrand mengsel terug in de inlaatzijde waardoor er dus een grotere sproeier in moest. 65 als dat allemaal mooi is afgesloten is veel beter)
Nieuwe bougie
Goeie olie, zeker na 10j. Geen olie voor auto’s maar specifiek voor moto’s want daarin zitten additieven waardoor koppeling minder snel slipt.
Sproeier is eigenlijk te groot. 2005 had dat ding zo’n egr achtig ding zitten. Als dat eraf is gehaald dan is die hoofdsproeier te grot geworden (egr blaast deel verbrand mengsel terug in de inlaatzijde waardoor er dus een grotere sproeier in moest. 65 als dat allemaal mooi is afgesloten is veel beter)
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Wat heb ik nodig om een goede beurt te geven?
Nieuwe olie zit er pas in begrijp ik.
Stel eerst de kleppen, en ga eerst maar eens 1000km rijden.
Ververs dan weer de olie.
Nieuwe accu ook eerst, zoals boven al gezegd werd.
En spuit je ketting in met wat kettingvet na 10 jaar stilstaan
Dingetje moet eerst maar weer op gang komen na 10 jaar. en het motortje moet
trouwens nog netjes ingereden worden als de 500km-stand klopt.
Dus rustig aan beginnen en geen lange stukken volgas/hoog toerental vermijden.
Ga daarna maar eens prutsen aan die milieudingetjes en sproeiers.
En misschien bevalt hij zo al wel.
Gr. Wim.
Stel eerst de kleppen, en ga eerst maar eens 1000km rijden.
Ververs dan weer de olie.
Nieuwe accu ook eerst, zoals boven al gezegd werd.
En spuit je ketting in met wat kettingvet na 10 jaar stilstaan
Dingetje moet eerst maar weer op gang komen na 10 jaar. en het motortje moet
trouwens nog netjes ingereden worden als de 500km-stand klopt.
Dus rustig aan beginnen en geen lange stukken volgas/hoog toerental vermijden.
Ga daarna maar eens prutsen aan die milieudingetjes en sproeiers.
En misschien bevalt hij zo al wel.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 03 jul 2023 19:23
- Bezit: Skyteam PBR
Re: Wat heb ik nodig om een goede beurt te geven?
Bedankt voor de info!
Ik ga de nodig spullen bestellen en lekker klussen.
Ik ga de nodig spullen bestellen en lekker klussen.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Wat heb ik nodig om een goede beurt te geven?
Vandaar de vraag of het er nog op zat. Indien weg meot sproeier gewoon 5tal maten kleiner.
Anders is het gewoon meer verbruik voor niets winst. En wat kost een sproeiertje tov een litertje benzine e10
Oja, topicstarter: e5 tanken! Nooit e10
Laatst gewijzigd door MrSinga op 27 jul 2023 05:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 03 jul 2023 19:23
- Bezit: Skyteam PBR
Re: Wat heb ik nodig om een goede beurt te geven?
De egr is niet meer aangesloten en netjes afgedopt (door de vorige eigenaar).
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Wat heb ik nodig om een goede beurt te geven?
Dan is hoofdsproeier dus te groot geworden
Om idee te geven tussen de dx90 zonder en de versie met egr zat er 7maten verschil op de hoofdsproeier. Na af te stoppen en de grootte van versie zonder te nemen reed die motor stukken beter en vlotter.
Nu je kunt rijden hé. Maar hou het in het achterhoofd zoals Wim zei
Om idee te geven tussen de dx90 zonder en de versie met egr zat er 7maten verschil op de hoofdsproeier. Na af te stoppen en de grootte van versie zonder te nemen reed die motor stukken beter en vlotter.
Nu je kunt rijden hé. Maar hou het in het achterhoofd zoals Wim zei
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Re: Wat heb ik nodig om een goede beurt te geven?
Even voor de zekerheid. Zit er nog benzine van tien jaar oud in? Dat helpt ook niet.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16275
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Wat heb ik nodig om een goede beurt te geven?
Eh, is het niet nooit e10 tanken, de e10 is juist degene die de troep achterlaat bij het opdrogen.
Wist niet dat ze in 2005 al egr zooi erop hadden zitten, mijn 2004 90 duo had het in ieder geval niet. (en volgens mij de 2005 90 met estart ook niet, maarja die vielen niet onder het kopje brommer)
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Wat heb ik nodig om een goede beurt te geven?
Juist… aangepast nooit e10 tanken.nielspbr schreef: ↑26 jul 2023 18:21Eh, is het niet nooit e10 tanken, de e10 is juist degene die de troep achterlaat bij het opdrogen.
Wist niet dat ze in 2005 al egr zooi erop hadden zitten, mijn 2004 90 duo had het in ieder geval niet. (en volgens mij de 2005 90 met estart ook niet, maarja die vielen niet onder het kopje brommer)
In 2004 zijn ze er ergens mee begonnen.
M’n 1e dx90 was van 2001, 1e generatie. Had het niet
Die van m’n tante was 2005 of 2006 en had het wel.
Ik heb achteraf es 1 bij gekocht 2005 en had het.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 03 jul 2023 19:23
- Bezit: Skyteam PBR
Re: Wat heb ik nodig om een goede beurt te geven?
Bedankt iedereen. Na het afstellen van de kleppen en het installeren van een kleinere sproeier, maat 62, start de brommer makkelijk. Het lukt zelfs met de kickstart!
Re: Wat heb ik nodig om een goede beurt te geven?
Begint nou echt niemand over de suggestieve titel!?
- gonzo
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
- Locatie: Afferden, Limburg
Re: Wat heb ik nodig om een goede beurt te geven?
Ik zou zeggen, condoom en een goed smeermiddel...... mocht je conditie prut zijn een cenforce100 of 150. Geen 200 nemen, dan ga je vlekken zien. Of je pakt gewoon een viagra, maar die zijn weer stukken duurder. Of, als je er echt niet uitkomt wil ik het ook wel komen doen.....
Mvg
Mvg
Try and die techniek....... love it.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Wat heb ik nodig om een goede beurt te geven?
Zo goed op de hoogte… reeds nodig?gonzo schreef: ↑12 aug 2023 14:44 Ik zou zeggen, condoom en een goed smeermiddel...... mocht je conditie prut zijn een cenforce100 of 150. Geen 200 nemen, dan ga je vlekken zien. Of je pakt gewoon een viagra, maar die zijn weer stukken duurder. Of, als je er echt niet uitkomt wil ik het ook wel komen doen.....
Mvg
- gonzo
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1189
- Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
- Locatie: Afferden, Limburg
Re: Wat heb ik nodig om een goede beurt te geven?
Nee, niet nodig, wel geexperimenteerd.........was voor mij geen succes of meerwaarde.
Try and die techniek....... love it.