Frame vind ik nog het ergst, al die ronde dingen stangetjes bochtjes inwendige hoekjes brrr. Haha.
Frame laat ik dan stralen en poedercoaten.
Met spuiten kan je last ondervinden van de oude lak, die begint plots op te spelen onder de nieuwe lak.
Ik wil die er voor de zekerheid altijd 100% van verwijderd hebben.
Poedercoater/straler doet meestal zoiets voor 200,- Dus frame kaal stralen en glans zwart coaten.
Zorg wel dat je stralen en coaten in één huis laat doen, zodra er gezandstraald is kan er na een paar uur al roest ontstaan.
In één huis doen ze het hele proces bijna aan één stuk door.
En het is er vaak heerlijk warm in zo'n hal, perfect voor pas gestraald ijzer.
Als je er zelf moet mee gaan zeulen van straler naar coater
via de buitenlucht, vocht, roest....
Het spuiten van de lakdelen, wat dat kost.
Dat kan zo heel erg verschillend zijn.
Wel van een paar honderd euro bij een kennisje/bekende die in een autospuiterij/plaatwerkerij werkt
tot wel 1200,- als je het zo wegbrengt en zegt, ik hoor het wel weer.
Je kan ook zelf eerst gaan oefenen op andere dingen met vergelijkbaar oppervlak.
Dat kan natuurlijk wel met action bussen. Het resultaat met de betere bussen wordt daarna altijd beter.
Het voorbewerken van bijv. een tank bij zelf spuiten, dus schuren, strak maken, primerlagen, tussendoor schuren,
afplakken, ontvetten, dat kan wel 2 dagen in beslag nemen.
Het echte spuiten van de kleur en blanke lak zelf van bijv een tank kost misschien maar 5 minuten.
Dus het voorwerk is het meest tijdrovend en bepaald ook meestal het eindresultaat.
Kijk voor meer spuiten, lakken, voorbewerken ook eens op youtube.
Gr. Wim.