Gas houder en stopper SS 50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
QuirijnB
4T-MSB beginner
Bezit: SS50

Gas houder en stopper SS 50

Bericht door QuirijnB »

Hi allemaal!

Ik probeer mijn SS50 zo origineel mogelijk te maken, en nu zit er een niet originele gashendel op.
De grip en kabel zijn zover ik kan zien wel origineel, dus lijkt het voor mij erop dat ik alleen de gas houder, gas stopper en het gasrondsel moet toevoegen. De gas gleuf zit op het stuur want deze is namelijk ook origineel. Het is mij enkel nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit in elkaar moet zetten. Ik begrijp denk ik wel hoe de gas houder en het gas rondsel op elkaar inspelen, maar hoe de gas stopper werkt en waar deze bevestigd moet worden is mij niet duidelijk.

Daarnaast vroeg ik mij af ik dan het beste gewoon de grip over het gasrondsel kan schuiven, en de buitenkant van het stuurpijp moet invetten? Hoe blijft het gasrondsel dan zelf vastzitten?

Mocht iemand dit zelf hebben gedaan! Ik hoor het graag.

Mvg, Quirijn Bos
hypercub
The 4T-MSB is my life!
Bezit: CY50 R&P

Re: Gas houder en stopper SS 50

Bericht door hypercub »

https://images.cmsnl.com/img/partslists ... 3_6063.gif
op deze diagram staat het aangegeven
Life is too short for lousy coffee.
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

Het rondsel wordt door de behuizing van de schakelaar op zn plek gehouden. Daar zit een uitsparing in in beide helften die over een rand van het rondsel valt. De kabel wordt tegen gehouden door een staafje met een gat voor de kabel en die valt weer in een uitsparing in het stuur. Vooraan in de gleuf waar de slede in loopt zit een iets ruimer gat, daar moet dat staafje met de bolle kanten invallen. De boel goed invetten idd, eerste de kabel met de houder plaatsen, dan de slede aan de kabel haken en in de sleuf leggen. Dan het rondsel daar overheen draaien. Er zit in het rondsel een wikkel die in de groef van de slede moet vallen. Ik hou altijd mn vinger aan de buitenkant van het rondsel daar waar de wikkeling begint, en draai dan het rondsel over de uitsparing. Even testen of de slede pakt voordat je de schakelaar er overheen schroeft.

In het plaatje van hyper is 20 de staaf waar ik het over had en 18 het rondsel. 19 is dan de slede.

Je hebt het rubbertje 29 in het stuur overigens ook nodig, ander gaat je kabel er aan.
grote klappen, snel thuis
QuirijnB
4T-MSB beginner

Bericht door QuirijnB »

Duidelijk, moet de kabel dan het stuur verlaten vanuit het rubbertje 29?
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

Yes
QuirijnB
4T-MSB beginner

Bericht door QuirijnB »

Hi, ik merk dat als ik de behulzing van de schakelaar strak draai zodat deze niet meer beweegt, de gashendel teveel aanloopt, ook met vrij veel vet, zijn hier oplossing voor en is dit een vaker voorkomend probleem?
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

Zit de schakelaar op de goeie plek? Er hoort een pin in een van de helften te zitten die in een gaatje in het stuur hoort te vallen. Als ie verdraaid zit wil het ook wel eens minder soepel. Of is het misschien het rubber dat tegen de schakelaar aanloopt?
QuirijnB
4T-MSB beginner

Bericht door QuirijnB »

Shit, ik zie nu dat dat pinnetje weggeveild is, naast wat andere dingen aan het interieur door de vorige eigenaar. Wellicht is dat het probleem, een nieuwe schakelaar is ook niet goedkoop volgensmij. Ik moet wel zeggen dat hij gewoon zonder schakelaar draaiend in de losse hand ook stroef loopt.
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

Je kunt ook het stuur wat dikker maken met tape oid....of een gebruikt setje zoeken en het interieur overzetten.
SS50-Maarten
4T-MSB regular
Bezit: SS50 1977 rood bromfiets
SS50 1974 goudkleurig motorfiets

Bericht door SS50-Maarten »

QuirijnB schreef: 26 jul 2024 12:23 Hi, ik merk dat als ik de behulzing van de schakelaar strak draai zodat deze niet meer beweegt, de gashendel teveel aanloopt, ook met vrij veel vet, zijn hier oplossing voor en is dit een vaker voorkomend probleem?
Ik had hetzelfde probleem. Oplossing was met een werkbankslijpmachine het metaal van de gashendel (het deel wat je ronddraait) dunner slijpen Hendel (continu draaiend). Ben er wel even mee zoet geweest maar nu draait het netjes.
Heppie met kleppie! :D
QuirijnB
4T-MSB beginner

Bericht door QuirijnB »

Bedankt allemaal!

Tape en een vijl doen wonderen! Hij liep inderdaad net een beetje aan, doet het nu soepeltjes.
Plaats reactie