SS50Z | herbouwen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
PickleRick
4T-MSB beginner
Bezit: Honda C50 (NT) (1997)
Honda SS50Z (1968)

SS50Z | herbouwen

Bericht door PickleRick »

Vorig jaar deze Honda SS50Z aangeschaft om naast mijn weekly C50 (NT) naar eigen smaak opnieuw op te bouwen:

Afbeelding

Omdat ik bij de aanschaf al kleine scheur in het frame ontdekte, heb ik dat deel kaalgemaakt. Helaas kwam er nog meer aan het licht en besloten het volledige frame te ontdoen van de verf middels verafbijt. Het blijkt nu dat er meer herstelwerkzaamheden uitgevoerd zijn door de vorige eigenaren, zoals hieronder te zien is.

Afbeelding

Aan beide kanten bij de ophanging van het achterspatbord zit wat werk, maar wat ik zorgerlijker vind is de las die van voor naar achter loopt. Vanaf het gat waar het luchtfilter uit het frame komt, naar achteren.

Afbeelding

Hoe/wie kan beoordelen wat er nodig is alvorens ik het frame opnieuw laat poedercoaten of spuiten (andere discussie, no need to go down this rabbit hole ;) )
Laatst gewijzigd door PickleRick op 30 aug 2024 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Re: SS50Z | herbouwen

Bericht door wim V8 »

Toestand zeg.
Die las lijkt wel rondom te lopen. :(
Was misschien ooit het onderframe verrot, mede door
45 jaar lekke accu's en pekelwater. En heeft iemand daar een ander onderframe aan vast gebakken.
Of schade aan het balhoofd, krom etc en men had nog een frame liggen maar zonder kenteken, dus het oude onderframe met nummer en dus kenteken omgezet.
Pech, nu heb je het eenmaal en knap je het gewoon op.
Poedercoaten. Ja,. dus je kan niet gaan plamuren.
Je zal het frame strak moeten maken door vol lassen, solderen van de oneffenheden en dan polijsten zodat het poedercoat een mooie ondergrond heeft.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
magnamaniac
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door magnamaniac »

Dan zou ik kiezen voor solderen. Minder inbreng van hitte en kans op vervorming.
If it looks stupid but works, it's not stupid.
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

Verzinnen is je enige optie als je het metaal wilt houden , maar dat is een vak apart..
Dit kan ook nog

:https://coating4all.com/plamuur-geschik ... dercoating
Hop hop gas dr op
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

magnamaniac schreef: 29 aug 2024 18:35 Dan zou ik kiezen voor solderen. Minder inbreng van hitte en kans op vervorming.
voor een dragend deel, wat dit wel is, is solderen geen optie. Zou ik eens laten lassen bij een vakman
wim V8 schreef: 29 aug 2024 18:28 Toestand zeg.
Die las lijkt wel rondom te lopen. :(
Was misschien ooit het onderframe verrot, mede door
45 jaar lekke accu's en pekelwater. En heeft iemand daar een ander onderframe aan vast gebakken.
daar lijkt het idd sterk op. Nuja, dan zou ik dus starten met slijpen, opnieuw mooi lassen/laten lassen (tig) en daarna solderen/plamuren. Dat is nu eens een plek waar je niet mag op beknibbelen. Blok hangt daar en dat trekt constant
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

of misschien heeft iemand dat hele onderstuk aangelast om zo het framenr over te zetten. boeffies zijn er gek genoeg voor om dat te doen. in weze 2 ss brommers verziekt. nu maar hopen dat de achterbrugophanging recht staat tegenover het stuur.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

lil schreef: 29 aug 2024 19:44 of misschien heeft iemand dat hele onderstuk aangelast om zo het framenr over te zetten. boeffies zijn er gek genoeg voor om dat te doen. in weze 2 ss brommers verziekt. nu maar hopen dat de achterbrugophanging recht staat tegenover het stuur.
dan zou ik maar een klein stukje doen en niet zomaar een halve onderzijde
magnamaniac
Frequent 4T-MSB visitor

MrSinga schreef: 29 aug 2024 19:28
magnamaniac schreef: 29 aug 2024 18:35 Dan zou ik kiezen voor solderen. Minder inbreng van hitte en kans op vervorming.
voor een dragend deel, wat dit wel is, is solderen geen optie. Zou ik eens laten lassen bij een vakman
Sorry, verkeerde bewoording, ik bedoelde vertinnen om strak te maken voor poedercoating
Overigens is hard solderen ook erg sterk, gebeurt ook met custom motor frames.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

MrSinga schreef: 29 aug 2024 20:30
lil schreef: 29 aug 2024 19:44 of misschien heeft iemand dat hele onderstuk aangelast om zo het framenr over te zetten. boeffies zijn er gek genoeg voor om dat te doen. in weze 2 ss brommers verziekt. nu maar hopen dat de achterbrugophanging recht staat tegenover het stuur.
dan zou ik maar een klein stukje doen en niet zomaar een halve onderzijde
ja precies, maar net wat ik zeg, boeffies zijn er gek genoeg voor, misschien denken ze dat er met rontgenapparatuur gekeken word naar verdachte las-strukturen in de directe omgeving van het framenr, je weet nooit wat er in hun gekke koppies omgaat.
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

Het was zeker in mijn tijd heel gewoon om wheelies te maken met die toen al gebakjes...heb menig frame daardoor zien scheuren en ja ook ik heb ze ook wel weer aan elkaar gelast..
Ondere reden was aanrijdingen; krijg je zo'n lekker knik onder de tank...dikke stang aan het balhoofd en trekken tot hij weer rechts was en dan beginnen ze ook te scheuren bij luchtfilter...
Cd50 was helemaal een elende vanwege die gaten in het frame aan de uitlaatkant meest zwakke plek...vooral met die 70cc met 50 kop blokken; alles ging er van naar de donder..
Zou de boel netjes schuren en bijwerken met plamuur...ga je niet een blok eronder hangen om in een baan om de aarde te komen gaat het zeker goed
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

Dennoz schreef: 29 aug 2024 18:54 Verzinnen is je enige optie als je het metaal wilt houden , maar dat is een vak apart..
Dit kan ook nog

:https://coating4all.com/plamuur-geschik ... dercoating
Ik bedoelde ook vertinnen natuurlijk....hoe verzin ik het!
Hop hop gas dr op
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Die sticker ook op het frame! :idea: foto 1
Precies slim op de rotste plek geplakt. foto 3

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
PickleRick
4T-MSB beginner
Bezit: Honda C50 (NT) (1997)
Honda SS50Z (1968)

Bericht door PickleRick »

Ik merk dat poedercoaten niet de heilige graal is, zeker als er in wezen gewoon geplamuurd moet worden.

Maar dan de vraag: wie kan mij helpen? Of welke persoon met welke professie moet ik zien te strikken?
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Ik gok dat er met dit frame gewoon flink gesteigerd is, met losse achterbrug en blokbouten gereden (hij reed nog...) en mogelijk met een 70 of 85cc met teveel compressie en vorontsteking. Als de boel goed gelast is en de rest fatsoenlijk gemonteerd, dan geeft dat verder weinig problemen. Dat check je aan de binnenkant. Voor het mooi, zou ik (als deze lassen gewoon goed zijn, wat ik wel verwacht omdat deze er al even lijken te zitten), plamuren en spuiten. Als er gecoat moet worden, dan zal je alle oneffenheden met metaal moeten vullen. Dus of het c02 knetterapparaat erbij halen, of de vlam en wat koper, niet voor de constructie, maar om de boel glad te maken. Of accepteren dat er mogelijk wat te zien is, ook al is coating vaak erg dik en valt dan ook veel oneffenheid weg. Hoe dan ook, ik zou dit frame gewoon mooi maken en er lekker mee rijden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
magnamaniac
Frequent 4T-MSB visitor

Als je gaat voor poedercoating, neem dan contact op met Daan +31 6 23185354.
Deze jongen heeft voor mij poeder werk gedaan en dat is erg goed gedaan voor een nette prijs.
Voor poederen moet overigens wel ALLE lak eraf zijn, dus schoner dan het frame nu is.(ook binnenzijde)
Plaats reactie