Grotere cilinder
- magnamaniac
- 4T-MSB regular
Grotere cilinder
Ik ben door de bomen het bos een beetje kwijt aan het raken.
Ik rijd nu enkele dagen met m'n 2003 little cub en vind 'm toch wat te sloom / langzaam en wil een grotere cilinder/zuiger set steken, liefst met bijpassende kop en carburateur / spruitstuk.
85cc vind ik wel een mooie maat, dan hoeft er niets aangepast te worden aan het onderblok zover ik uit het bos van info heb kunnen filteren. Ook heb ik hier uit de diverse topics gevonden dat een 16-20mm carb/spruitstuk een mooie bijpassende maat is.
Natuurlijk moeten er andere tandwielen op om het vermogen in overeenstemming te brengen met gewenste snelheid / max toerental. Hier koop ik gewoon een paar verschillende tandwielen voor om wat combinaties uit te proberen, die kosten ook geen kapitaal. Ik heb het nog niet gecontroleerd, maar volgens de specs zou er nu 14/41 op moeten zitten.
De vraag ivm bomen / bos is nou: wat zijn geschikte sets / merken / shops en zijn er merken en shops waar je ver weg van moet blijven.
Ik wil niet gaan spelen met hete / snelle nokkenassen, een top van zo'n 75 km/u is mooi genoeg en dan heb ik volgens mij ook wat meer oemph bij optrekken. hij heeft trouwens een 4 bak semi.
Ik had bv deze gevonden: https://4taktwinkel.nl/1110001025-Cilin ... op-85cc-NT
Maar ik heb bv geen idee welke carb of spruitstuk welke zij hebben daarbij past
Ik rijd nu enkele dagen met m'n 2003 little cub en vind 'm toch wat te sloom / langzaam en wil een grotere cilinder/zuiger set steken, liefst met bijpassende kop en carburateur / spruitstuk.
85cc vind ik wel een mooie maat, dan hoeft er niets aangepast te worden aan het onderblok zover ik uit het bos van info heb kunnen filteren. Ook heb ik hier uit de diverse topics gevonden dat een 16-20mm carb/spruitstuk een mooie bijpassende maat is.
Natuurlijk moeten er andere tandwielen op om het vermogen in overeenstemming te brengen met gewenste snelheid / max toerental. Hier koop ik gewoon een paar verschillende tandwielen voor om wat combinaties uit te proberen, die kosten ook geen kapitaal. Ik heb het nog niet gecontroleerd, maar volgens de specs zou er nu 14/41 op moeten zitten.
De vraag ivm bomen / bos is nou: wat zijn geschikte sets / merken / shops en zijn er merken en shops waar je ver weg van moet blijven.
Ik wil niet gaan spelen met hete / snelle nokkenassen, een top van zo'n 75 km/u is mooi genoeg en dan heb ik volgens mij ook wat meer oemph bij optrekken. hij heeft trouwens een 4 bak semi.
Ik had bv deze gevonden: https://4taktwinkel.nl/1110001025-Cilin ... op-85cc-NT
Maar ik heb bv geen idee welke carb of spruitstuk welke zij hebben daarbij past
If it looks stupid but works, it's not stupid.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Re: Grotere cilinder
Er staat een mooie suggestie onder aan de pagina. E-mail de winkel met je vraag.
Voor een monkey/gorilla kan ik redelijk vertellen wat past maar geen ide hoe en wat bi een c kwa spruitstuk ed.
ps. vergeet niet dat je waarschijnlijk ook een luchtfilter nodig gaat hebben.
(Hoewel ik bij een ape50 een 18mm(ori 13) carbu met spruitstuk heb die weer exact op de originele luchtfilterslang past. Voor de 100 trouwens ook, 22mm ipv 15 op de originele slang. Leve japanse tuningmerken)
Voor een monkey/gorilla kan ik redelijk vertellen wat past maar geen ide hoe en wat bi een c kwa spruitstuk ed.
ps. vergeet niet dat je waarschijnlijk ook een luchtfilter nodig gaat hebben.
(Hoewel ik bij een ape50 een 18mm(ori 13) carbu met spruitstuk heb die weer exact op de originele luchtfilterslang past. Voor de 100 trouwens ook, 22mm ipv 15 op de originele slang. Leve japanse tuningmerken)
een top van 75?... dat haal ik af en toe al met een gewone c50 hoor. een c70 gaat geheid al 80, dus een 85cc zal op zn minst toch al gauw 90 doen.
wat dacht je van een 72cc cylinder met 50 kop? dan kom je ongeveer uit bij wat je wou.
en doe je voortandwiel maar rustig 15, is ideaal. misschien zelfs 16, maar kan zijn dat dat niet past op OT, dus wel effe op letten watvoor blok je hebt en of het past.
voortandwielen boven de 14 zijn altijd aftermarket. voor de kwaliteit moet je kijken naar goede passing en strakke afwerking en maatvoering (machinaal bewerkt of dmv lasercutter), ook moeten ze goed gehard zijn. blijf vooral ver weg van tandwielen die duidelijk uit een stuk dik plaatstaal gestampt zijn.
en die shop van je heeft iig verstand van ons soort viertakten, dus daar zit je goed genoeg.
wat dacht je van een 72cc cylinder met 50 kop? dan kom je ongeveer uit bij wat je wou.
en doe je voortandwiel maar rustig 15, is ideaal. misschien zelfs 16, maar kan zijn dat dat niet past op OT, dus wel effe op letten watvoor blok je hebt en of het past.
voortandwielen boven de 14 zijn altijd aftermarket. voor de kwaliteit moet je kijken naar goede passing en strakke afwerking en maatvoering (machinaal bewerkt of dmv lasercutter), ook moeten ze goed gehard zijn. blijf vooral ver weg van tandwielen die duidelijk uit een stuk dik plaatstaal gestampt zijn.
en die shop van je heeft iig verstand van ons soort viertakten, dus daar zit je goed genoeg.
- magnamaniac
- 4T-MSB regular
Beide bedankt.
@ nielspbr: Aan het luchtfilter had ik inderdaad nog niet gedacht.
@lil: het is een 2003 qwv met CDI, NT dus(tenminste dat begrijp ik uit diverse info)
Hij loopt nu 60 op de teller en met tegenwind zakt hij wat terug richting 55, hij is wat lui dus
in z'n 3 haalt ie dat ook, het enige dat de 4 toevoegt is rustiger in de toeren lopen. Lijkt me dan ook niet begrenst op toeren. luchtfilter is schoon (nieuw), maar carb heb ik nog niet open gehad om te kijken hoe deze er vanbinnen uit ziet.
@lil: het is een 2003 qwv met CDI, NT dus(tenminste dat begrijp ik uit diverse info)
Hij loopt nu 60 op de teller en met tegenwind zakt hij wat terug richting 55, hij is wat lui dus
-
butt head
- moppersmurf
- Bezit: paar brommers
Dat cilinder setje die je al aangeeft is een prima set al is de afwerking minder als je het naast je Honda cilinder en kop legt dan schreeuwt het China.
Als je een knapper setje (cilinder kop carburateur en nokkenas) wil kitaco of takegawa ben je al snel richting de 800 kwijt
Je kan ook een 88cc cilinder kit kappen van kitaco of takegawa dan heb je een cilinder, zuiger, nokkenasje dat kost rond de 300.
Tandwielen past bijna bij elk blok tot 17 soms zit er wat speling op tandwiel en as dan raakt de ketting het blok. Nog niet heel spannend als hij maar niet van links naar rechts over de as kan schuiven.
Als je een knapper setje (cilinder kop carburateur en nokkenas) wil kitaco of takegawa ben je al snel richting de 800 kwijt
Je kan ook een 88cc cilinder kit kappen van kitaco of takegawa dan heb je een cilinder, zuiger, nokkenasje dat kost rond de 300.
Tandwielen past bijna bij elk blok tot 17 soms zit er wat speling op tandwiel en as dan raakt de ketting het blok. Nog niet heel spannend als hij maar niet van links naar rechts over de as kan schuiven.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
magnamaniac schreef: ↑02 sep 2024 21:42
Ik rijd nu enkele dagen met m'n 2003 little cub en vind 'm toch wat te sloom, langzaam.
Probleem is, je hebt de verkeerde brommer gekocht.
Het is een C, waarschijnlijk slechts een 50cc begrijp ik.
Ja daar rijdt je tussen de 45 en 65 mee dan is het klaar.
Dat had u vooraf beter kunnen informeren.
Toch maar voor een C90 gaan als ik u was.
Toch gaan tunen? Wees voorbereid op flink sleutelwerk maar vooral afstelwerk.
Voor de gevorderde sleutelaar wel makkelijk te doen, waarschijnlijk zonder enige vragen.
Alles wijst eigenlijk voor zich.
Tuning onderdelen. Vraag advies bij een viertakt toko bij je in de buurt zodat je
exact de juiste onderdelen mee naar huis krijgt, liever nog met de brommer daar heen
rijden en dan vragen, zij zien direct wat nodig is, en dan, kopen, monteren, rijden.
Eén advies. Gebruik een carburateur die alleen goed past en aangesloten kan worden op
het luchtfilterhuis(eventueel aangepast) zoals het origineel ook is aangesloten.
Liever geen! open luchtfilters.
En als alles is gemonteerd, deze perfect doorlopen (belangrijkste
https://www.4takt.net/viewtopic.php?f=54&t=51
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
- magnamaniac
- 4T-MSB regular
Bedankt Wim voor de info.wim V8 schreef: ↑03 sep 2024 09:33magnamaniac schreef: ↑02 sep 2024 21:42
Ik rijd nu enkele dagen met m'n 2003 little cub en vind 'm toch wat te sloom, langzaam.
Voor de gevorderde sleutelaar wel makkelijk te doen, waarschijnlijk zonder enige vragen.
Tuning onderdelen. Vraag advies bij een viertakt toko bij je in de buurt zodat je
exact de juiste onderdelen mee naar huis krijgt, liever nog met de brommer daar heen
rijden en dan vragen, zij zien direct wat nodig is, en dan, kopen, monteren, rijden.![]()
Eén advies. Gebruik een carburateur die alleen goed past en aangesloten kan worden op
het luchtfilterhuis(eventueel aangepast) zoals het origineel ook is aangesloten.
En als alles is gemonteerd, deze perfect doorlopen (belangrijkste):
Gr. Wim.
Ik heb redelijk wat ervaring met werken aan motorfietsen, van onderhoud tot complete blok revisie, dus sleutelen en gereedschap is geen probleem. Ik ben alleen nog niet zo thuis in het kleine 4takt wereldje.
Je hebt wellicht gelijk met een verkeerde keus, maar ik vond Dieze een erg leuk model in hele nette staat voor een voor mij acceptabele prijs. Meteen al wel met in het achterhoofd om deze evt wat sneller te maken.
"Open" luchtfilters vind ik sowieso een no-go, dat geeft me te vaak afstel ellende.
Zit er überhaupt iets aan goede 4takt toko's in regio Tiel Nijmegen?
- gonzo
- The 4T-MSB is my life!
Met een 70cc en een 19 of 20mm carb kom je ook een eind in die richting, en kost nog geen 100€ samen
Eat shit and die..........
-
Dennoz
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec - Locatie: Leiden
niks verkeerde keus aan zeker niet als je vooraf deze route voor jezelf hebt uitgestippeld, in de basis is veel uitwisselbaar en genoeg te krijgen.
als je van 50cc naar 85cc wilt moet je ook wel rekening houden met een andere cilinderkop.
4taktwinkel, fourstrokebarn , leertouwer , Singa zijn verkooppunten waar veel van ons de spullen vandaan halen, ze zijn ook allemaal kapabel om je te adviseren zonder de suggestie dat je eigenlijk een c90 had moeten kopen.
als je van 50cc naar 85cc wilt moet je ook wel rekening houden met een andere cilinderkop.
4taktwinkel, fourstrokebarn , leertouwer , Singa zijn verkooppunten waar veel van ons de spullen vandaan halen, ze zijn ook allemaal kapabel om je te adviseren zonder de suggestie dat je eigenlijk een c90 had moeten kopen.
Hop hop gas dr op
ja ik wil je nogmaals zeggen dat alleen al een 72cc cylinder, en verders gewoon je eigen 50 kop en carb, genoeg pit geeft dat ie ook in je vier gewoon goeie toeren gaat lopen. en dat is ook wat je moet willen, je tandwielverhouding moet zo gekozen worden dat ie ook in zn hoogste versnelling goed door zn toeren loopt, en iig het toerenbereik kan halen waarbij de meeste kracht word afgeleverd. en een rustig toerental krijg je vervolgens door gewoon niet zo idioot hard te rijden alsdat ie kan. zo heb je de juiste verhouding.magnamaniac schreef: ↑03 sep 2024 06:47 Beide bedankt.
Hij loopt nu 60 op de teller en met tegenwind zakt hij wat terug richting 55, hij is wat lui dusin z'n 3 haalt ie dat ook, het enige dat de 4 toevoegt is rustiger in de toeren lopen. Lijkt me dan ook niet begrenst op toeren. luchtfilter is schoon (nieuw), maar carb heb ik nog niet open gehad om te kijken hoe deze er vanbinnen uit ziet.
-
butt head
- moppersmurf
- Bezit: paar brommers
Als je een ander luchtfilter al afstel ellende vind zou ik er al niet eens aan beginnen.magnamaniac schreef: ↑03 sep 2024 12:36Bedankt Wim voor de info.wim V8 schreef: ↑03 sep 2024 09:33magnamaniac schreef: ↑02 sep 2024 21:42
rijden en dan vragen, zij zien direct wat nodig is, en dan, kopen, monteren, rijden.![]()
En als alles is gemonteerd, deze perfect doorlopen (belangrijkste):
Gr. Wim.
Ik heb redelijk wat ervaring met werken aan motorfietsen, van onderhoud tot complete blok revisie, dus sleutelen en gereedschap is geen probleem. Ik ben alleen nog niet zo thuis in het kleine 4takt wereldje.
Je hebt wellicht gelijk met een verkeerde keus, maar ik vond Dieze een erg leuk model in hele nette staat voor een voor mij acceptabele prijs. Meteen al wel met in het achterhoofd om deze evt wat sneller te maken.
"Open" luchtfilters vind ik sowieso een no-go, dat geeft me te vaak afstel ellende.
Zit er überhaupt iets aan goede 4takt toko's in regio Tiel Nijmegen?
Singa.nl is de dichtsbijzijnde maar dat is meer een webshop dan fysieke winkel,
Leertower, en de viertaktwinkel zijn wel fysieke winkels met wat kennis
ik praat niet alleen maar poep
alleen leertouwer gaat geloof ik niet klussen an je brommer, die verkoopt onderdelen. wel goed, kan alles krijgen en heeft ook een hoop 2e hands.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Leertouwer heeft toch een werkplaats?
Of zijn ze er nu helemaal klaar mee om aan het oude spul te sleutelen.
Singa heeft indd geen fysieke winkel zoals eerder al gezegd.
Gr. Wim.
Of zijn ze er nu helemaal klaar mee om aan het oude spul te sleutelen.
Singa heeft indd geen fysieke winkel zoals eerder al gezegd.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
Link naar mijn Honda's:
hmm, ik kan het mis hebben. hij heeft iig doorgaans nooit honda liggendecylinder modellen staan, dus daar komt alvast geen sleutelwerk van.