Staande of liggende cilinder.
- TEX
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Sinds 29 mei 2016 Zhenhua Dax met (Honda stickers)
Sinds 4 februari 2022 Honda TS50DX (C320S type 1 volgens RDW voertuig gegevens)
En sinds18 maart 2023 Skyteam Monkey in mijn trotse bezit. - Locatie: Capelle aan den IJssel
- Contacteer:
Staande of liggende cilinder.
Goedendag.
Welke opstelling is beter/duurzamer motor met staande cilinder of liggende cilinder?
Dus zeg maar Honda CB50 of CD50.
Bij voorbaat dank.
Groet,
Tex.
Welke opstelling is beter/duurzamer motor met staande cilinder of liggende cilinder?
Dus zeg maar Honda CB50 of CD50.
Bij voorbaat dank.
Groet,
Tex.
De menselijke geest is als een parachute, hij werkt alleen als die open is.
Re: Staande of liggende cilinder.
Allebei zijn duurzaam, ik had een cb met zo`n 40000km op de teller die nog prima reed.
Wel is de onderdelen voorziening van de liggende cilinders beter geregeld, een 70cc`tje voor een liggende cilinder kost stukken minder dan een staande cilinder opvoeren. Van de ape50 zijn nog wat onderdelen voor de motor verkrijgbaar, maar de rest dunt uit.
Wel is de onderdelen voorziening van de liggende cilinders beter geregeld, een 70cc`tje voor een liggende cilinder kost stukken minder dan een staande cilinder opvoeren. Van de ape50 zijn nog wat onderdelen voor de motor verkrijgbaar, maar de rest dunt uit.
- TEX
En sinds18 maart 2023 Skyteam Monkey in mijn trotse bezit. - Locatie: Capelle aan den IJssel
- Contacteer:
Duidelijk, dank voor het antwoord.
- SS50-Maarten
- 4T-MSB regular
- Bezit: SS50 1977 rood bromfiets
SS50 1974 goudkleurig motorfiets
Op de één of andere manier vind ik de liggende cilinder leuker.
De staande cilinder heeft voor mij de uitstraling van een wat saaie, beproefde opstelling voor de woon/werk machine. Betrouwbaar maar minder sportief.
Maar correct me if I'm wrong.
De staande cilinder heeft voor mij de uitstraling van een wat saaie, beproefde opstelling voor de woon/werk machine. Betrouwbaar maar minder sportief.
Maar correct me if I'm wrong.
Heppie met kleppie! 
Allebei is enorm duurzaam.
Staand is technisch logischer. Een logischere invulling van de ruimte onder de tank. En meer oppervlak in de rijwindoeling. Liggend is volgens mij ontstaan vanwege de 'step through'-modellen (cub) en daarna is hetzelfde motorblok nadien ook onder modellen geplaatst waar die liggende cilinder niet perse meer nodig was.
Ik vind de liggende cilinders een prettiger motorkarakter hebben. De liggende doen het wat beter onderin de toeren. De staande moet je in de toeren jagen om vooruit te komen. Dat heeft in principe niks met staand of liggend te maken, ik denk dat dat aan de verhouding van boring en slag ligt. Even opgezocht, de boring x slag van een cb is 42 mm × 35,6 mm en van een 50cc liggend blok zoals ss50,cd50,c50 etc. is 39 mm x 41,4 mm. Een stuk langere slag dus.
Staand is technisch logischer. Een logischere invulling van de ruimte onder de tank. En meer oppervlak in de rijwindoeling. Liggend is volgens mij ontstaan vanwege de 'step through'-modellen (cub) en daarna is hetzelfde motorblok nadien ook onder modellen geplaatst waar die liggende cilinder niet perse meer nodig was.
Ik vind de liggende cilinders een prettiger motorkarakter hebben. De liggende doen het wat beter onderin de toeren. De staande moet je in de toeren jagen om vooruit te komen. Dat heeft in principe niks met staand of liggend te maken, ik denk dat dat aan de verhouding van boring en slag ligt. Even opgezocht, de boring x slag van een cb is 42 mm × 35,6 mm en van een 50cc liggend blok zoals ss50,cd50,c50 etc. is 39 mm x 41,4 mm. Een stuk langere slag dus.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
... Wat gelijk de mening van ss50 maarten ontkracht.
Een liggend blok kun je dankzij de "lange" slag lui rijden, bij een 50cc ape heb je 8600 rpm ter beschikking en die zal je moeten gebruiken wil je een beetje vlot vooruit komen. Bij rustig rijden zit je bij een ape al bij 30 in 5.
Een staand blok schakelt wel lekkerder als een liggend blok vanwege de koppeling op de bak (en een wat andere bakopbouw)
Een liggend blok kun je dankzij de "lange" slag lui rijden, bij een 50cc ape heb je 8600 rpm ter beschikking en die zal je moeten gebruiken wil je een beetje vlot vooruit komen. Bij rustig rijden zit je bij een ape al bij 30 in 5.
Een staand blok schakelt wel lekkerder als een liggend blok vanwege de koppeling op de bak (en een wat andere bakopbouw)
-
Guggenheimer
- Bezit: Brommers!
Elke redelijk onderhouden Honda 4 takt brommer is duurzamer dan al die stinkende 2 takjes die weg gedonderd worden of goedkope Chinese brommers die binnen 4 jaar compleet weg roesten..
- gerbrandicus
- Astrealover
En toch heeft Maarten ook gelijk. Een CB50 heeft een heel degelijk rijwielgedeelte, bijna te volwassen voor dat vermogen. Hij doet weinig fout, maar heeft niet het karakter en zeker niet de uitstraling van de oudjes met liggende cilinder. Zoals een Opel Vectra. Zoutloos en degelijk, prima voor woon-werk vervoer. Dat het blokje flink toeren moet maken om z'n nietige vermogen te halen maakt 'm niet ineens sportief.nielspbr schreef: ↑11 jan 2025 23:28 ... Wat gelijk de mening van ss50 maarten ontkracht.
Dit is mijn mening als liggende cilinder aficionado, nou niet allemaal gaan steigeren.
Ontopic: De staande cilinder modellen steken technisch net wat beter in elkaar. Versnellingsbak volledig op kogellagers, koppeling op de ingaande bak-as, cilinder en kop rechtop voor optimale koeling, het systeem met de schakelwals en vorken op aparte asjes zoals bij MT5 schakelt supersoepel, bak is extreem degelijk, ik heb de indruk dat de smering van de nokkenas iets meer bulletproof is, verlichtingsspoel is volgens mij iets krachtiger dan de OT modellen, rijwielgedeelte is strakker dan SS, rijdt strakker, minder flex in het frame, etc etc.
Maar objectief beter/capabeler is zelden bevorderend voor het karakter en belevenis. Kijk maar naar moderne auto's vs jaren '80 auto's. Het is uiteindelijk gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Ik ben een groot liefhebber van staande cilinders maar kan me hier wel in vinden, vooral de cd50 is erg mooi vormgegeven.
Vandaar dat ik de cb450 black bomber zo mooi vind. Het beste van 2 werelden.
Vandaar dat ik de cb450 black bomber zo mooi vind. Het beste van 2 werelden.
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Als men 40 jaar geleden legaal op een cb mocht rijden had men die wel gekozen boven een ss. De ss is toch een beetje goedkoper model. Maar goed, die werdt hier niet verkocht met trappers en de ss wel.
En nu is gek genoeg de ss dus duurder dan de cb over het algemeen. Alleen door sentiment, meer is het niet volgens mij. Misschien ontwetendheid.
En nu is gek genoeg de ss dus duurder dan de cb over het algemeen. Alleen door sentiment, meer is het niet volgens mij. Misschien ontwetendheid.
grote klappen, snel thuis
black bombers waren lekkere machines om op te rijden, maar mijn voorkeur ging zoals vele anderen naar de tweetakt suzuki gt modellen. natuurlijk de legendarische watergekoelde 3-cylinder gt750, maar zeker de t250, de iets zeldzamere t350 en helemaal de t500 waren gewoon fucking goed en reden zonder uitzondering stuk voor stuk 30% harder dan vergelijkbare honda's, makkelijk zelfs. maar honda's waren zeker ook leuke fietsjes, ik denk aan de four modellen, vooral de 350 en de 750 waren egwel gaaf.
liggende cylinders? umm... puch maxi en kreidler, hele lekkere dingen ook. goed concept.
er zijn er die blijven zweren bij zundapp, maar meh...
liggende cylinders? umm... puch maxi en kreidler, hele lekkere dingen ook. goed concept.
er zijn er die blijven zweren bij zundapp, maar meh...
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
doordat meestal het blok deel uit maakt van het frame ook een compleet ander rijgedrag.gerbrandicus schreef: ↑12 jan 2025 23:06En toch heeft Maarten ook gelijk. Een CB50 heeft een heel degelijk rijwielgedeelte, bijna te volwassen voor dat vermogen. Hij doet weinig fout, maar heeft niet het karakter en zeker niet de uitstraling van de oudjes met liggende cilinder. Zoals een Opel Vectra. Zoutloos en degelijk, prima voor woon-werk vervoer. Dat het blokje flink toeren moet maken om z'n nietige vermogen te halen maakt 'm niet ineens sportief.nielspbr schreef: ↑11 jan 2025 23:28 ... Wat gelijk de mening van ss50 maarten ontkracht.
Dit is mijn mening als liggende cilinder aficionado, nou niet allemaal gaan steigeren.
Ontopic: De staande cilinder modellen steken technisch net wat beter in elkaar. Versnellingsbak volledig op kogellagers, koppeling op de ingaande bak-as, cilinder en kop rechtop voor optimale koeling, het systeem met de schakelwals en vorken op aparte asjes zoals bij MT5 schakelt supersoepel, bak is extreem degelijk, ik heb de indruk dat de smering van de nokkenas iets meer bulletproof is, verlichtingsspoel is volgens mij iets krachtiger dan de OT modellen, rijwielgedeelte is strakker dan SS, rijdt strakker, minder flex in het frame, etc etc.
Maar objectief beter/capabeler is zelden bevorderend voor het karakter en belevenis. Kijk maar naar moderne auto's vs jaren '80 auto's. Het is uiteindelijk gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur.
- TEX
- Contacteer:
Beste forumleden, het doet mij enorm deugd zulke prachtige en bovenal persoonlijke meningen te lezen!
Wat tevens bevestigd dat eigenlijk iedereen zijn eigen voorkeur heeft en dat wij met zijn allen in de gelukkige omstandigheden leven waar het nog steeds mogelijk is zo te mogen zijn!

Wat tevens bevestigd dat eigenlijk iedereen zijn eigen voorkeur heeft en dat wij met zijn allen in de gelukkige omstandigheden leven waar het nog steeds mogelijk is zo te mogen zijn!
Voor wat betreft de betere koeling van een staande cilinder, denk ik dat het wat te makkelijk gezegd is dat dat beter is:
Een staande cilinder(kop) wordt eigenlijk maar aan 1 kant optimaal door de wind gekoeld, maar dat is dan wel voorverwarmde lucht van de uitlaat. De achterkant van de cilinder(kop) zit zelfs helemaal uit de wind.
Liggend krijgt aan alle kanten rijwind met de koelste rijwind vol op het de kop (zonder voorverwarming van een uitlaat). Doordat de koelvinnen altijd richting de rijwind staan heb je 4 kanten in de wind.
Enige voordeel is dat staand over de volle lengte van de cilinder(kop) in de wind staat. Liggend wordt meer naar achteren steeds minder gekoeld doordat de rijwind opgewarmd wordt.
Ander voordeel van de liggende cilinder is dat de inlaatzijde ook vol in de rijwind zit en de carb en inlaatspruitstuk gekoeld wordt. En de uitlaat verwarmd dus geen koellucht.
Een staande cilinder(kop) wordt eigenlijk maar aan 1 kant optimaal door de wind gekoeld, maar dat is dan wel voorverwarmde lucht van de uitlaat. De achterkant van de cilinder(kop) zit zelfs helemaal uit de wind.
Liggend krijgt aan alle kanten rijwind met de koelste rijwind vol op het de kop (zonder voorverwarming van een uitlaat). Doordat de koelvinnen altijd richting de rijwind staan heb je 4 kanten in de wind.
Enige voordeel is dat staand over de volle lengte van de cilinder(kop) in de wind staat. Liggend wordt meer naar achteren steeds minder gekoeld doordat de rijwind opgewarmd wordt.
Ander voordeel van de liggende cilinder is dat de inlaatzijde ook vol in de rijwind zit en de carb en inlaatspruitstuk gekoeld wordt. En de uitlaat verwarmd dus geen koellucht.
Juist die uitlaatkant van de cilinderkop wordt het heetst lijkt mij en daarom lijkt het mij een voordeel dat die vol in de wind zit. De inlaatkant krijgt zelfs constant een koel luchtmengsel in het inlaatkanaal.
Maargoed, koeling is bij beiden geen issue want het rijdt beiden probleemloos rond in tropische landen.
Maargoed, koeling is bij beiden geen issue want het rijdt beiden probleemloos rond in tropische landen.