honda XE50 wil niet op toeren komen.
-
Dennoz
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec - Locatie: Leiden
Re: honda XE50 wil niet op toeren komen.
Dat kan je vooraf niet zeggen , gewoon uitproberen en bougie bekijken
Hop hop gas dr op
ik heb een std pc08 carb erop zonder aanpassingen.
Wel een verlatend vliegwiel gemonteerd.
Wel een verlatend vliegwiel gemonteerd.
-
joeps50
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: honda ps50 sport
honda xe50
Hi! inmiddels zit ik met de brommer in Marokko het is heerlijk rijden hier! Heb gewoon de zelfde originele cilinder er op gelaten.
De brommer doet het erg goed, alleen blijft hij wel bougies eten. Er zijn er inmiddels al 2 stuk gegaan.
Het lukt ook niet om de brommer zo af te stellen dat hij een koffie bruine kleur krijgt, hij blijft zwart. Ik heb de luchtschroef op de standaard afstelling staan en ik heb er al een kleinere sproeier in gezet 74 ipv 78.
Hij lijkt iets van te voren steeds moeilijker te starten maar doet het dan wel en loopt gewoon goed en dan start de brommer niet meer de volgende dag. nieuwe bougie er in een x kicken en hij loopt
Ik weet niet zo goed of de bougie stuk gaat door de afstelling of door een ander probleem. hij is nu al binnen 2 weken stuk gegaan, en er zit geen dikke aanslag op ofzo, heeft iemand tips waar ik het moet zoeken?
Dank!
De brommer doet het erg goed, alleen blijft hij wel bougies eten. Er zijn er inmiddels al 2 stuk gegaan.
Het lukt ook niet om de brommer zo af te stellen dat hij een koffie bruine kleur krijgt, hij blijft zwart. Ik heb de luchtschroef op de standaard afstelling staan en ik heb er al een kleinere sproeier in gezet 74 ipv 78.
Hij lijkt iets van te voren steeds moeilijker te starten maar doet het dan wel en loopt gewoon goed en dan start de brommer niet meer de volgende dag. nieuwe bougie er in een x kicken en hij loopt
Ik weet niet zo goed of de bougie stuk gaat door de afstelling of door een ander probleem. hij is nu al binnen 2 weken stuk gegaan, en er zit geen dikke aanslag op ofzo, heeft iemand tips waar ik het moet zoeken?
Dank!
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Zit je luchtfilter niet dicht?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Ja indd, dat.
Dus draait hij té rijk vandaar je zwarte bougie en het steeds defect raken van bougies
kan daar ook de oorzaak van zijn. Luchtfilter schoon en nog steeds idem klacht:
Je hebt wel de sproeierbezetting/finetuning voor elkaar? Ivm zwarte bougie.
Staat de chokeklep per ongeluk (half)dicht.
Is de bougie droogzwart of glimmend zwart na een stuk rijden?
Mooi denk daar rijden? En lekkere temperatuur ook waarschijnlijk.
Succes.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
- magnamaniac
- 4T-MSB regular
Is het vettig zwart of droog zwart? Vettig zwart duid op olie.
If it looks stupid but works, it's not stupid.
-
joeps50
honda xe50
Er zit een nieuwe lucht filter op (origineel), dus lijkt mij niet dat daar het probleem zit?
De bougie is dof zwart dus dus niet het idee dat olie het probleem is.
Inderdaad heerlijk rijden en tempratuur hier. De locals vinden hem ook fantastisch, die rijden allemaal op namaak supercups
De bougie is dof zwart dus dus niet het idee dat olie het probleem is.
Inderdaad heerlijk rijden en tempratuur hier. De locals vinden hem ook fantastisch, die rijden allemaal op namaak supercups
- wim V8
- 4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Ja, maar is je nieuwe filter al niet weer verstopt.
Marokko? Droog. Stof etc etc.
Zwarte droge bougie is toch een te rijk mengsel.
Je hebt wel een NGK bougie warmtegraad 6 á 7 of vergelijkbaar ander merk?
Een bougie met een te hoge warmtegraad kan ook zwart blijven, zelfs terwijl je mengsel dan goed is.
En een bougie zonder "R" nemen.
Vonken tussen je punten? Condensator weer stuk.
Check even met een stroboscoop en een losse 12v accu of het ontstekingstijdstip nog steeds op "F" staat.
Of een strobo met batterijen.
Gr. Wim.
Marokko? Droog. Stof etc etc.
Zwarte droge bougie is toch een te rijk mengsel.
Je hebt wel een NGK bougie warmtegraad 6 á 7 of vergelijkbaar ander merk?
Een bougie met een te hoge warmtegraad kan ook zwart blijven, zelfs terwijl je mengsel dan goed is.
En een bougie zonder "R" nemen.
Vonken tussen je punten? Condensator weer stuk.
Check even met een stroboscoop en een losse 12v accu of het ontstekingstijdstip nog steeds op "F" staat.
Of een strobo met batterijen.
Gr. Wim.
Link naar mijn Honda's:
Link naar mijn Honda's:
-
joeps50
honda xe50
Er zit een nkg c7 HSA in,
Ik heb hier geen strobo, ik kan hem wel statisch checken zou dat niet voldoende zijn. Het zou kunnen dat ik er een kan vinden bij een scootergarage, maar ik vermoed dat ze daar niet dat soort gereedschap hebben
Ik heb hem met het werkplaatsboek afgesteld, maar ik ben hier wel een beetje een leek in, dus het zou goed kunnen dat het nog niet goed is. Hoe kan ik dit het eenvoudigst controleren?
Ik heb er nu een kleinere sproeier in gezet, werkt dat nog samen met de standaard aftellingen?
zou het kunnen dat de naald nog een standje naar beneden moet bv?
Ik zal het filter eens los halen om hem te checken!
Ik heb hier geen strobo, ik kan hem wel statisch checken zou dat niet voldoende zijn. Het zou kunnen dat ik er een kan vinden bij een scootergarage, maar ik vermoed dat ze daar niet dat soort gereedschap hebben
Ik heb hem met het werkplaatsboek afgesteld, maar ik ben hier wel een beetje een leek in, dus het zou goed kunnen dat het nog niet goed is. Hoe kan ik dit het eenvoudigst controleren?
Ik heb er nu een kleinere sproeier in gezet, werkt dat nog samen met de standaard aftellingen?
zou het kunnen dat de naald nog een standje naar beneden moet bv?
Ik zal het filter eens los halen om hem te checken!
- wim V8
- 4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Strobo meestal in autogarage, zie je ook meteen hoe/of je vervroeging nog werkt als je gasgeeft
Statisch kan met een vloeitje tussende punten, wel gepriegel maar moet lukken.
Op "F" moet het vloeitje gaan loskomen.
Sproeier pas vervangen naar kleiner, doe dan eerst een rit en kijk naar kleur bougie.
Naald blijft op 2e van boven.
Gr. Wim.
Statisch kan met een vloeitje tussende punten, wel gepriegel maar moet lukken.
Op "F" moet het vloeitje gaan loskomen.
Sproeier pas vervangen naar kleiner, doe dan eerst een rit en kijk naar kleur bougie.
Naald blijft op 2e van boven.
Gr. Wim.
Link naar mijn Honda's:
Link naar mijn Honda's:
-
joeps50
honda xe50
Ik denk dat ik het opgelost (voor nu)! ik had nog een andere carburateur (shengway) die loopt super mooi. Met de keihin kreeg ik hem niet mooi stationair lopend ik vermoed dat er toch iets niet goed zit met de vlotterbak afstelling, misschien dat die overliep. Nu even goed kijken of ik de afstelling helemaal mooi krijg en dan zit in nederland de originele weer terug.
wel nog een vraag: de bougie is nu volledig schoon beetje wit, kan ik dan het beste gelijk een grotere sproeier er inzetten of moet je een tijdje rond rijden voor dat hij mooi bruin kleurt? en hoeveel groter raden jullie dan aan?
Bedankt voor alle tip en houd jullie op de hoogte of het ook echt is opgelost nu!
wel nog een vraag: de bougie is nu volledig schoon beetje wit, kan ik dan het beste gelijk een grotere sproeier er inzetten of moet je een tijdje rond rijden voor dat hij mooi bruin kleurt? en hoeveel groter raden jullie dan aan?
Bedankt voor alle tip en houd jullie op de hoogte of het ook echt is opgelost nu!
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
wat voor maat shenwey en wat is de maat van de hoogdsproeier? Op mijn ape heb ik een pz22(18mm) met #78. Met sproeier 82 loopt ie opeens niet harder dan halfgas (en nagenoeg geen kleur op de bougie.)
- wim V8
- 4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
joeps50 schreef: ↑15 jan 2025 13:09
Ik denk dat ik het opgelost (voor nu)! ik had nog een andere carburateur (shengway) die loopt super mooi.
Met de keihin kreeg ik hem niet mooi stationair lopend ik vermoed dat er toch iets niet goed zit met de vlotterbak afstelling,
misschien dat die overliep. Nu even goed kijken of ik de afstelling helemaal mooi krijg en dan zit in nederland de originele weer terug.
Ik zou niet te lang rijden met een wit uitslaande bougie. Dat moet toch echt richting bruin gaan om
zonder dat je motorschade krijgt te rijden. Mengsel is te arm, probeer steeds een maat grotere sproeier.
Tot de bougie (middenelektrode) richting bruin gaat. Nou ja, goed. Je kent het nu wel hè
En de andere carb is dan te rijk door wat je zegt een hoog vlotterniveau.
Ja, en je moet indd wel even een lang stuk volgas rijden(ik denk minstens 1 minuut met warme motor) eer de bougie de
juiste kleur krijgt om te kunnen beoordelen.
Gr. Wim.
Link naar mijn Honda's:
Link naar mijn Honda's:
-
joeps50
honda xe50
Ik heb nu 3 maten geprobeerd en er zit nu een 84 in. De brommer loopt mooi en begint wat bruin te vertonen. Is dat voldoende of denken jullie dat een maatje groter beter is?
Hij ziet er nu zo uit:

Hij ziet er nu zo uit:

Als je tevreden bent over het vermogen volgas, en de rest is ook goed: happy days!
De kleinere fijnafstemmingen vereisen tenminste niet weeeeeeeeeeeeeer je carb er onderuit, dat is op te lossen met de gasnaald.
De kleinere fijnafstemmingen vereisen tenminste niet weeeeeeeeeeeeeer je carb er onderuit, dat is op te lossen met de gasnaald.