A/C naar D/C conversie mogelijk?
A/C naar D/C conversie mogelijk?
Beste
heb een skyteam dax en ben niet erg tevreden met de output van de lichten. Graag zou ik LED's willen installeren als lampen voor een beter zicht en modernere uitstraling. Echter gaat dit niet met de huidige A/C stroom die wordt gebruikt om de verlichting te doen draaien. Heb al op het internet gezocht naar mogelijkheden om een A/C stroom te veranderen in een D/C maar ben er nog niet slimmer uitgekomen. Heb wel gezien dat je op Ooracing.com en conversiekit kan aanschaffen voor zo'n 100 eurootjes... dit lijkt me toch ietsjes te veel.
Mijn vraag is of er mensen zijn die geleerder zijn omtrent elektronica die hier een oplossing voor weten, mensen die het al in het verleden hebben gedaan?
weet dat ik op vlak van elektriciteit niet ben aangelegd. mijn ervaring stopte toen ik tijdens de praktijklessen techniek de soldeerbout nietsvermoedend liet rusten op zijn bedrading en een kortsluiting veroorzaakte voor het hele schoolgebouw....
met vriendelijke groeten
Derpy
heb een skyteam dax en ben niet erg tevreden met de output van de lichten. Graag zou ik LED's willen installeren als lampen voor een beter zicht en modernere uitstraling. Echter gaat dit niet met de huidige A/C stroom die wordt gebruikt om de verlichting te doen draaien. Heb al op het internet gezocht naar mogelijkheden om een A/C stroom te veranderen in een D/C maar ben er nog niet slimmer uitgekomen. Heb wel gezien dat je op Ooracing.com en conversiekit kan aanschaffen voor zo'n 100 eurootjes... dit lijkt me toch ietsjes te veel.
Mijn vraag is of er mensen zijn die geleerder zijn omtrent elektronica die hier een oplossing voor weten, mensen die het al in het verleden hebben gedaan?
weet dat ik op vlak van elektriciteit niet ben aangelegd. mijn ervaring stopte toen ik tijdens de praktijklessen techniek de soldeerbout nietsvermoedend liet rusten op zijn bedrading en een kortsluiting veroorzaakte voor het hele schoolgebouw....
met vriendelijke groeten
Derpy
- SS50-Maarten
- 4T-MSB regular
- Bezit: SS50 1977 rood bromfiets
SS50 1974 goudkleurig motorfiets
Re: A/C naar D/C conversie mogelijk?
AC = wisselstroom
DC = gelijkstroom
Uit je ontsteking komt inderdaad wisselstroom.
Om de wisselstroom om te zetten in gelijkstroom gebruik je een gelijkrichter. Ook bestaat er nog een spanningsregelaar die de pieken uit de spanning filtert.
Als je brommer een accu heeft dan heb zelfs al gelijkstroom aan boord.
DC = gelijkstroom
Uit je ontsteking komt inderdaad wisselstroom.
Om de wisselstroom om te zetten in gelijkstroom gebruik je een gelijkrichter. Ook bestaat er nog een spanningsregelaar die de pieken uit de spanning filtert.
Als je brommer een accu heeft dan heb zelfs al gelijkstroom aan boord.
Heppie met kleppie! 
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Batterij is zoals Maarten zegt DC. Maar er zijn enkele modellen op DC geweest en daar zijn ze ook weer mee gestopt. Onze batterij/laadstroom kan al die dingen niet aan. Als je lichten op DC werken dan gaat bij pinkers/claxon/remlicht uw koplamp dimmen en rara die pieken/dalen hebben leds ook niet graag
er bestaan btw leds die aangepast zijn voor op AC te werken. Er zit dan een diodenbrug ingebouwd waardoor ze zelf DC maken van de AC.
Nu een clear lens kit met zo'n blauw lichtje doet al veel tov die originele koplamp van een china dax. Dat is quasi plug and play (hoogstens wat verzetten van kleurtjes of fiche) en output is stuk beter. Koop dus geen met gele of zwarte lens want dan ist weer nutjes.
Zal het zijn als van een auto? nee, nog steeds niet. Maar wederom onze motortjes leveren dat vermogen niet.
Dan zou je moeten zoeken naar de lens van Takegawa (ook clear lens) met H4 lamp, model dat in veel auto's zit. Duur maar wel veel lichtopbrengst.
Ombouw naar compleet DC laat dat maar varen. Moet je ander soort gelijkrichter, kabelboom,... Zal die 100euro van ooracing gewoon realistisch zijn en niets te duur. Bedenk wel als je die bestelt: ze zitten in de UK dus komt er nog es importtaksen op (UK zit niet meer in de EU)
er bestaan btw leds die aangepast zijn voor op AC te werken. Er zit dan een diodenbrug ingebouwd waardoor ze zelf DC maken van de AC.
Nu een clear lens kit met zo'n blauw lichtje doet al veel tov die originele koplamp van een china dax. Dat is quasi plug and play (hoogstens wat verzetten van kleurtjes of fiche) en output is stuk beter. Koop dus geen met gele of zwarte lens want dan ist weer nutjes.
Zal het zijn als van een auto? nee, nog steeds niet. Maar wederom onze motortjes leveren dat vermogen niet.
Dan zou je moeten zoeken naar de lens van Takegawa (ook clear lens) met H4 lamp, model dat in veel auto's zit. Duur maar wel veel lichtopbrengst.
Ombouw naar compleet DC laat dat maar varen. Moet je ander soort gelijkrichter, kabelboom,... Zal die 100euro van ooracing gewoon realistisch zijn en niets te duur. Bedenk wel als je die bestelt: ze zitten in de UK dus komt er nog es importtaksen op (UK zit niet meer in de EU)
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Ja probeer een H4 55/55Watt en je hebt licht als een wagen
Oja. LED sucks!
Nu was verlichting op een lichte motor/bromfiets/fiets natuurlijk ooit bedoelt zodat je gezien werd.
Nu wil men zelfs hele straatvlakken verlichten met de brommer/fiets etc.
Succes.
Gr. Wim.
Oja. LED sucks!
Nu was verlichting op een lichte motor/bromfiets/fiets natuurlijk ooit bedoelt zodat je gezien werd.
Nu wil men zelfs hele straatvlakken verlichten met de brommer/fiets etc.
Succes.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
firestone
- 4T-MSB addict
- Bezit: Een 4 tal 4 wielers en een paar 2 wielers ;-)
Als zo vaak een Ledlamp gebruikt
In je koplamp stoppen en klaar, zo simpel is het
In je koplamp stoppen en klaar, zo simpel is het
https://honda-gangers-gooi-vechtstreek.weebly.com/
Broem,broem
SS50 K3, SS50 K1, C50 h, CD50 h, CB50 J, C320A, C310A, P50, PC50, PF50, MonkeyR, SH50
Broem,broem
SS50 K3, SS50 K1, C50 h, CD50 h, CB50 J, C320A, C310A, P50, PC50, PF50, MonkeyR, SH50
- iclaudius
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Mezelf
Ik wordt zelfs verblind door die pokke led lichten op fietsen en scooters, en al helemaal drama met regen 
ja er zijn geen regels voor fietslampen, geen dimlicht verplichting enzo, dan heb je deze shit.
en die kutfietsers denken zelf ook niet mee he, terwijl ze zelf toch ook wel eens verblind moeten zijn geweest door eentje van hun eigen asociale soort met een net zo debiel felle lamp als ze zelf hebben. hoe moeilijk kan het zijn om je lamp op zn minst een beetje naar beneden te richten?... komt gewoon niet bij ze op.
en die kutfietsers denken zelf ook niet mee he, terwijl ze zelf toch ook wel eens verblind moeten zijn geweest door eentje van hun eigen asociale soort met een net zo debiel felle lamp als ze zelf hebben. hoe moeilijk kan het zijn om je lamp op zn minst een beetje naar beneden te richten?... komt gewoon niet bij ze op.
- gerbrandicus
- Astrealover
Brommers met losse koplamp worden al sinds jaar en dag afgebeeld in folders en marketingmateriaal met koplampen die omhoog gericht staan. Ik heb dat nooit begrepen, je zorgt toch dat zo'n ding netjes op de foto staat?
Maar ja, in de praktijk is dat ook de richting waarin veel van die koplampen wijzen. En berijders zijn te simpel of ongeïnteresseerd om ze naar beneden te richten. Lekker eekhoorns verblinden.
Ontopic: Scoor een originele Honda koplampunit van een nieuwer model, die zijn gewoon goed.
Maar ja, in de praktijk is dat ook de richting waarin veel van die koplampen wijzen. En berijders zijn te simpel of ongeïnteresseerd om ze naar beneden te richten. Lekker eekhoorns verblinden.
Ontopic: Scoor een originele Honda koplampunit van een nieuwer model, die zijn gewoon goed.
-
MonkeyMike
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Skyteam PBR
Als de brommer geen accu heeft zal je een gelijkrichter moeten installeren. Een condensator is dan ook wel handig zodat het licht niet gaat knipperen.
Als de brommer wel een accu heeft is het simpel. Sluit het licht, via de schakelaar, op de accu aan.
Bij mijn skyteam komt de gele draad van de spanningsregelaar, 12v AC. Oranje komt van de accu, 12v DC. Splits de oranje draad en sluit deze aan op de schakelaar ipv de gele draad. Nu is de koplamp aangesloten op de accu.
Dop de gele draad netjes af zodat je geen kortsluiting krijgt!
Ga niet knippen in de originele kabelboom. De splitter kan je als verwijderbare uitbreiding maken. Bullet connectors en een krimptang zijn dan wel handig. Kost niet zo veel op Aliexpress.
Als de brommer wel een accu heeft is het simpel. Sluit het licht, via de schakelaar, op de accu aan.
Bij mijn skyteam komt de gele draad van de spanningsregelaar, 12v AC. Oranje komt van de accu, 12v DC. Splits de oranje draad en sluit deze aan op de schakelaar ipv de gele draad. Nu is de koplamp aangesloten op de accu.
Ga niet knippen in de originele kabelboom. De splitter kan je als verwijderbare uitbreiding maken. Bullet connectors en een krimptang zijn dan wel handig. Kost niet zo veel op Aliexpress.
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
gelijkrichter zit er sowieso in hé... anders zouden lichten knappen (en snel hoor)MonkeyMike schreef: ↑20 jan 2025 10:38 Als de brommer geen accu heeft zal je een gelijkrichter moeten installeren. Een condensator is dan ook wel handig zodat het licht niet gaat knipperen.
en het 2e is dus hetgene ik afraad... batterijtje ed kan alles (knipperlichten/tromp/...) niet allemaal hebben. Dan heb je een voorlicht dat mee gaat knipperen met de knipperlichten. Allemaal goed met een topbatterij en goed laadcircuit. Beide dingen waar chinezen niet in uitblinken
- magnamaniac
Je bedoelt een spanningsregelaar zit er sowieso in denk ik?
If it looks stupid but works, it's not stupid.
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
spanningsregelaar/gelijkrichter idd
-
bramdax
- Bezit: redelijk goede gezondheid, al 't andere is te koop zoals brommers en autoos
kan allemaal prima, rij zelf al jaren met 6volt (7,5 volt) DC verlichting koplamp,knippers rem etc tel opladen en navigatie voeding. Lichtspoel potentiaal vrij maken en een goede instelbare regelaar. Is geen hokespokes maar ook niet voor weinig te maken, wel erg betrouwbaar.
-
MonkeyMike
- Bezit: Skyteam PBR
Ik heb alle verlichting vervangen met ledjes. Ook zit er een digitale cockpit op. Alles zit aangesloten op de accu. Tot nu toe gaat alles prima. Er zit wel een nieuwe gel accu in.MrSinga schreef: ↑20 jan 2025 16:51gelijkrichter zit er sowieso in hé... anders zouden lichten knappen (en snel hoor)MonkeyMike schreef: ↑20 jan 2025 10:38 Als de brommer geen accu heeft zal je een gelijkrichter moeten installeren. Een condensator is dan ook wel handig zodat het licht niet gaat knipperen.
en het 2e is dus hetgene ik afraad... batterijtje ed kan alles (knipperlichten/tromp/...) niet allemaal hebben. Dan heb je een voorlicht dat mee gaat knipperen met de knipperlichten. Allemaal goed met een topbatterij en goed laadcircuit. Beide dingen waar chinezen niet in uitblinken
In de originele situatie zit er voor 16 Watt aan lampjes op de accu aangesloten: daglicht 5 Watt, achterlicht 5 Watt, en twee cockpit lampjes van 3 Watt per stuk.
Het ledje in mijn koplamp trekt zo'n 5 Watt volgens een YouTube video. Hoe veel het achterlicht en de cockpit trekken weet ik niet. Maar die hebben nog 11 Watt ruimte. Ik denk dat ik wel goed zit.
Tot zo ver ik weet komt er zo'n 12V AC uit de spanningsregelaar. De gelijkrichter is alleen voor het laden van de accu.
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
Maar als je stelt van tap af van de oranje, dan is dat + na contactslot (rood tot aan contact) dus DC.MonkeyMike schreef: ↑20 jan 2025 21:46Ik heb alle verlichting vervangen met ledjes. Ook zit er een digitale cockpit op. Alles zit aangesloten op de accu. Tot nu toe gaat alles prima. Er zit wel een nieuwe gel accu in.MrSinga schreef: ↑20 jan 2025 16:51gelijkrichter zit er sowieso in hé... anders zouden lichten knappen (en snel hoor)MonkeyMike schreef: ↑20 jan 2025 10:38 Als de brommer geen accu heeft zal je een gelijkrichter moeten installeren. Een condensator is dan ook wel handig zodat het licht niet gaat knipperen.
In de originele situatie zit er voor 16 Watt aan lampjes op de accu aangesloten: daglicht 5 Watt, achterlicht 5 Watt, en twee cockpit lampjes van 3 Watt per stuk.
Het ledje in mijn koplamp trekt zo'n 5 Watt volgens een YouTube video. Hoe veel het achterlicht en de cockpit trekken weet ik niet. Maar die hebben nog 11 Watt ruimte. Ik denk dat ik wel goed zit.
Tot zo ver ik weet komt er zo'n 12V AC uit de spanningsregelaar. De gelijkrichter is alleen voor het laden van de accu.
En bijna alle lampjes zijn te vinden in led versie. Moet je brom niet op DC staan. Zit een klein printje in en werken op AC perfect. Heb al jaren gewoon lampje achterlicht/remlicht vervangen door een ledlampje. Die in teller ook ledjes en werk nog steeds op AC