honda ss50 tikt als de ziekte

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
ploffert25
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda ss50 en nog wat andere troep

honda ss50 tikt als de ziekte

Bericht door ploffert25 »

Dag beste,

Ik heb sinds een week een hard tikkend geluid uit het motorblok komen, De tikken zijn evenredig met die toeren die het blok draait. Ik heb de distributieketting vandaag vervangen en gespannen. Maar de tik blijft hoe hard ik de distributie ook aandraai. Er zijn overigens ook best heel wat alusnippers in het blok gekomen, misschien komt het daardoor. Het tikken maakt een hogere toon als ik de koppeling intrek. Iemand een idee wat het dan precies is en wat ik moet doen om t weg te halen of op te lossen. de kleppen zijn goed afgesteld.
Een wijs man zei ooit: Er is maar één weg naar je longen, die moet geasfalteerd worden.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Re: honda ss50 tikt als de ziekte

Bericht door MrSinga »

doe maar open die handel dus.
koppeling die los zit kan, waardoor het geluid anders wordt bij koppeling bedienen.
Maar alu snippers... toch maar es open trekken
ploffert25
Frequent 4T-MSB visitor

wat moet ik dan precies doen als ie open is, blok is 400 km geleden gereviseerd. alleen zat er een te losse ketting in.
Een wijs man zei ooit: Er is maar één weg naar je longen, die moet geasfalteerd worden.
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

ploffert25 schreef: 05 feb 2025 08:45 wat moet ik dan precies doen als ie open is, blok is 400 km geleden gereviseerd. alleen zat er een te losse ketting in.
er kan altijd iets los gekomen zijn, koppeling die niet 100% goed zat bij montage (of lipje dat de kroonmoer tegen houdt die afgebroken is)

Revisie blijft soms een tricky ding. Een kruk bv kan op het moment van revisie binnen de toleranties liggen. Maar door andere zaken te vernieuwen, bv koppeling/pakkingen/oliesoort/.... toch na x-km kapot zijn. Helaas ook al gehad dat een kruk dat ik hergebruikt heb, geen toleranties od. Maar na 1000km begon te tikken, bleek big end aan het gaan zijn. Maar was op voorhand weldegelijk gecontroleerd of die wel nog binnen toleranties was (had toen zelf die tools niet, dus via m'n Honda dealer laten controleren).
ploffert25
Frequent 4T-MSB visitor

dan wordt dat de volgorde, eerste de koppeling controleren en dan de big end.
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

ploffert25 schreef: 05 feb 2025 09:43 dan wordt dat de volgorde, eerste de koppeling controleren en dan de big end.
Nu, mss eerst es checken of vliegwiel nog goed vast zit :D Moet je enkel dat dekseltje wat lossen. Kan perfect draaien mits klein beetje los maar maakt een pak lawaai een vliegwiel dat los komt.
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Jee, wat zonde. Was je net lekker op weg met de SS50.

Wat was er allemaal vervangen/gedaan tijdens je eerdere blokrevisie?

Is het blok door een zaak gereviseerd?
Dan maar niet er aan prutsen nu en eerst terug naar de monteur.
Bij alles wat je zelf knutselt is de garantie direct vervallen. Let daar op.

Je had al eerder allerlei gedoe, ik citeer/kopieer:
-kickstarter ss50 komt niet meer omhoog
-kopelling doer het niet om onbekende reden ss50
-tikkend geluid tussen versnellingen
-distriebutie ketting honda ss50 uitgerekt?

Kwam dat ook allemaal ná de blokrevisie?

search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&author_id=16282

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
ploffert25
Frequent 4T-MSB visitor

alleen distriebutieketting kwam na de blokrevisie, alle daarvoor waren voor de blok revisie en ik moet mrsinga teleurstellen, het vliegwiel heb ik gister vastgedraaid, die kan bijna niet los zijn. Overigens is de blok revisie zelf gedaan, nieuwe lagers, nieuwe pakkingen, nieuwe schakelvorkjes. koppeling kabel gesmeerd en afstekdekseltje alles daar ingevet. koppeling werkt nu perfect.
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

ploffert25 schreef: 05 feb 2025 10:20 alleen distriebutieketting kwam na de blokrevisie, alle daarvoor waren voor de blok revisie en ik moet mrsinga teleurstellen, het vliegwiel heb ik gister vastgedraaid, die kan bijna niet los zijn. Overigens is de blok revisie zelf gedaan, nieuwe lagers, nieuwe pakkingen, nieuwe schakelvorkjes. koppeling kabel gesmeerd en afstekdekseltje alles daar ingevet. koppeling werkt nu perfect.
toch maar controleren... Ik heb in een nieuwe kruk, nieuwe spie vliegwiel aangespannen op koppel toch gehad dat ie 2* spie gebroken heeft. Andere vliegwiel erop en probleem is weg. Blijkbaar moet er toch een afwijking zitten op dat vliegwiel (dat elders dus wel perfect werkt) of op de kruk (waar de cone mss niet perfect is). Beide keren op paar keer starten.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Je woont in Utreg, als je er echt niet uitkomt evennaar Ronald in Houten gaan.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
ploffert25
Frequent 4T-MSB visitor

blijkt dat de big end naar de gallemiezen is gegaan. Blok ligt nu uit elkaar, moet nu allen die lagers en tandwiel en die koppelingtandwielgeleiderbus van de oude krukas verwijderen. Hoe? Daar heb ik geen idee van.
Laatst gewijzigd door ploffert25 op 10 feb 2025 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

ploffert25 schreef: 10 feb 2025 11:56 koppelingtandwielgeleiderbus
Kwestie van tijd voordat wordfeud hier 100 punten voor geeft.
Hop hop gas dr op
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

ploffert25 schreef: 10 feb 2025 11:56 blijkt dat de big end naar de gallemiezen is gegaan. Blok ligt nu uit elkaar, moet nu allen die lagers en tandwiel en die koppelingtandwielgeleiderbus van de oude krukas verwijderen. Hoe? Daar heb ik geen idee van.
In zon geval breng ik de kruk weg en laat het doen. Ze moeten er af getrokken met een passende trekker en big end er uit geperst, dan weer uitgelijnd in elkaar geperst met nieuwe drijfstang, big end lager en kruk lagers.

Is het niet goedkoper een andere kruk te kopen?
grote klappen, snel thuis
ploffert25
Frequent 4T-MSB visitor

ik heb een andere kruk liggen waarvan kjell vond dat ie "oke"was, het idee is dat ik die erop zet. Maar deze mist de koppelingtandwielgeleiderbus en heeft nieuwe lagers nodig, dit moet dus wel gedaan worden. ik hoop dat het met een poelietrekker lukt. t is een kwestie van alles overzetten los van de lagers. het tandwiel, de koppelingtandwielgeleiderbus hergebruik ik gewoon.
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

ploffert25 schreef: 10 feb 2025 15:46 ik heb een andere kruk liggen waarvan kjell vond dat ie "oke"was, het idee is dat ik die erop zet. Maar deze mist de koppelingtandwielgeleiderbus en heeft nieuwe lagers nodig, dit moet dus wel gedaan worden. ik hoop dat het met een poelietrekker lukt. t is een kwestie van alles overzetten los van de lagers. het tandwiel, de koppelingtandwielgeleiderbus hergebruik ik gewoon.
die OK zal de vorige ook geweest zijn toen ze die samen staken. Zoals ik zei, een kruk kan op moment van controle ok zijn maar doordat de rest anders is (meer druk od) dat ie dan toch snel begeeft

Voor 80euro heb je zo'n "replica" kruk zonder lagers/tandwieltje. Dat kun je er gerust zelf op zetten en ben je direct zeker van de kruk
Plaats reactie