honda ss50 tikt als de ziekte

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Re: honda ss50 tikt als de ziekte

Bericht door wim V8 »

Als ik opmerkingen maak waarvan ik denk dat die harder aan kunnen komen maar die ik als gein bedoel,
ja, kan ook als afzeikerig gelezen worden, dan doe ik daar bij voorbaat een knipoog ;) bij.
Zo van, Geintje! Daar zijn die dingen voor hè mensen.
Een ander kan eenzelfde verhaal positief maar ook negatief lezen.

En indd Nix, een ss50 blokje verklooien in bijv. 1982.
Dat heb ik zat gedaan. SS50's stonden geheel compleet bij het grofvuil
in die tijd. Ik heb mn eerste ss50 of? c50 blok opengemaakt toen ik 12(1981) was ofzo
en wist er geen end meer aan waardoor ik m zelf ook maar bij het grofvuil zette.
Toen ik even later weer een hele ss kon krijgen heb ik er wat voorzichtiger mee gedaan
om m aan het lopen te krijgen, dat lukte zelfs enz enz......
Vele -novio's -amigo's -c50's -ss50's -c320's -310-en vercrossed :mrgreen: versleuteld, allemaal gratis troep,
soms nog hele mooie :cry:

In het Uitgeestermeer zal nog een C50 op de bodem kunnen liggen.
In een winter ergens begin jaren '80 was het ijs zo dik dat ze met -auto's -trekkers -crossers op het ijs van het meer scheurde.
Zelfs de vaargeul was dicht.
Dat wilde wij ook. Onze groene C50 (waren er eigenlijk wel andere kleuren toen in nl?) moest er aan geloven, spikebanden gemaakt
van twee oude Swallowroadstars. Twee dagen kunnen scheuren toen stoptte de brommer ermee, ik denk geen olie meer,
hij rookte al een tijdje blauw :( hebben we m maar in een wak geduwd, terug lopen ging beter zonder brommer
Mijn eerste betaalde SS50 was in 1987 Bordeauxrood, die was nagenoeg nieuw fl 350,- bij een fietsenmaker ook nog, hij had alles afgesteld nagelopen, dingen vervangen, ik kocht m zo rijklaar, drie jaar op gepruteld zonder iets te doen eigenlijk.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

je kan jezelf beter gelukkig prijzen dat er internet bestaat met antwoorden on demand, kriktische vragen om een beter beeld te krijgen over wat jij nou eigenlijk vraagt is niet bedoelt als afzeiken, het zal wat confronteen en zo voelen wellicht.
in ieder gevoel een goed teken dat je zelf probeert je spul te redden...ook dat is ook niet meer de norm vandaag de dag!
Hop hop gas dr op
Oscar
4T-MSB regular
Bezit: CD en SS

Bericht door Oscar »

Ik zal Wim een beetje helpen: De jeugd van tegenwoordig heeft een wat ander verwachtingspatroon vwb communicatie dan wij vroeger. :idea: :)

Verder helemaal eens met Nix.

Ik had eigenlijk wel een filmpje willen hebben van dat getik en dan rondom het blok genomen. Die heb je toch vast wel gemaakt gast?
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

ik zou eigenlijk graag het vervolg horen van Ploffertje. Is toch altijd leuker om te weten hoe iets afgelopen is
ploffert25
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda ss50 en nog wat andere troep

Bericht door ploffert25 »

alles weer in elkaar nu, voor de aluslijpsel heb ik eerste de brommer 2 min stationair, toen olie verwissellen, toen 15 km rijden, olie verwisselen. en dan nu een weekje rijden en dan weer nieuwe olie. dan om de 750 km. olie komt er elke keer beter uit te zien, maar er lijken een beetje wolkjes in de olie te zitten. Het is niet allemaal precies dezelfde kleur. wat ik wel weet is dat deze wolkjes geen aluslijpsel zijn, ze glinsteren niet in de zon. heb nu met die 72cc en die 50cc dat de 4de versnelling voelt als de 2de, maarja voor een 5bak is geen moneys
Laatst gewijzigd door ploffert25 op 19 feb 2025 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Een wijs man zei ooit: Er is maar één weg naar je longen, die moet geasfalteerd worden.
iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mezelf

Bericht door iclaudius »

Olie is er natuurlijk ook voor om vuil te kunnen herbergen, en als het blokje lekker gaat, zou ik me niet zo’n zorgen over maken. Je zorgt er goed voor👍
ploffert25
Frequent 4T-MSB visitor

hoelang cilinder en zuiger inrijden? heb nu zon 40 km gereden, dacht zelf aan 100 km.
Een wijs man zei ooit: Er is maar één weg naar je longen, die moet geasfalteerd worden.
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

Alu of gietijzer cilinder?
Hop hop gas dr op
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

ploffert25 schreef: 19 feb 2025 11:36 hoelang cilinder en zuiger inrijden? heb nu zon 40 km gereden, dacht zelf aan 100 km.
inrijden is eigenlijk gewoon mooi warm rijden en dan eens kortere stukken volgas geven. Sowieso ga je nooit kot open gaan geven op een koude motor. Maar inrijden zeggen ze toch een 500km, sommige zelfs 1000km.
Ikzelf doe het niet, ik rij gewoon warm en wissel dan de 1e 1000km vaak van toerentallen. Nog nooit vastlopers od gehad en blokjes gaan altijd lang mee.

Dat olie niet uniform kleur eruit komt is evident. Neemt altijd wel iets mee. En die olie is in sé niet mis hé. Giet dat eens door zo'n fijnmazige filter voor spuitverf (of door een fijne panty). Hedendaags olie kan veel meer aan dan de olie die gemaakt was voor onze blokjes.

En als je zegt dat uw 4e nu aanvoelt als 2e bij 50cc dan zou ik opteren om tandwielverhouding iets aan te passen. Voor wat groter of achter wat kleiner. Of gewoon hele kettingkit veranderen. Voor is goedkoper om enkel te testen.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

inlopen gaat om rustig inslijten van de cylinderwand, dus vol gassen in de inloop periode is een no-no. neem vooral de tijd om dat goed te doen, 500 of 1000 km is nooit te gek en helemaal niet te veel gevraagd, 1000 km heb je dr zo op zitten, dat is niks. een mooi glad en ongeforceerd ingesleten oppervlak is waar je het voor doet, want een mooi ingesleten oppervlak is het zuinigst en gaat in die hoedanigheid langer mee dan welke andere methodiek dan ook. echt goed genoeg voor een klokkie rond of zelfs meer.

en dan te bedenken dat de meeste afgedankte hondas nog geen 20000 op de teller hebben... de meeste van die bezitters zijn overgestapt op een auto nog voor ze goed en wel een dergelijk aantal van duizend km's gereden hebben. die dingen zijn eigenlijk nog steeds als nieuw, maar soms dan al gewoon volkomen verziekt. hoe krijg je het voorelkaar zou je zeggen... ja de jeugd staat nergens voor he
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

lil schreef: 19 feb 2025 15:41 inlopen gaat om rustig inslijten van de cylinderwand, dus vol gassen in de inloop periode is een no-no. neem vooral de tijd om dat goed te doen, 500 of 1000 km is nooit te gek en helemaal niet te veel gevraagd, 1000 km heb je dr zo op zitten, dat is niks. een mooi glad en ongeforceerd ingesleten oppervlak is waar je het voor doet, want een mooi ingesleten oppervlak is het zuinigst en gaat in die hoedanigheid langer mee dan welke andere methodiek dan ook. echt goed genoeg voor een klokkie rond of zelfs meer.
daar ben ik dus niet mee akkoord... Warmrijden en kortere periodes wel vol gas en regelmatig andere toerentallen. Het enige wat je hebt met geen volgas in die inloopperiode is een luiere motor. En zoals gezegd, ik rij wel wat km's. MSX zit ik nu ook weer op 30k en rookt ook niet en verbruikt ook nog steeds geen olie. Maar ja, altijd 1st warm rijden voor ik hogere toeren gebruik. Normaal rijgedrag laag in z'n 4e aan 50kmh, moet ik wat sneller ff terugtikken en doortrekken dan.
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

Ik sluit me bij Lil aan , geen 1000 maar 500 zou genoeg zijn met een gietijzer cilinder , altijd goed rustig warm rijden maar dat doe ik ook nog met m'n wagen met 175000 op de klok ...het zijn mn eigen spullen dus ik heb geen lease mentaliteit.
Wat inrijden betreft :
De eerste 50 km gewoon echt heel mak aan doen en daarna langzaam aan voor korte momentjes wat meer toeren gaan maken en die korte momentjes kunnen daarna natuurlijk opgebouwd worden .met alu cilinders zal 150 km wel genoeg zijn , die heeft een uitzettings coeffient die meer bij die van de zuiger ligt .
Het is niet voor niks dat gereviseerde blokken vaak een half uur lang onbelast op 1500 toeren staan te pruttelen op de bank , alles krijgt dan meer de tijd om netjes op elkaar in te werken , gelijkmatig op te warmen en gelijkmatig af te koelen.
Hop hop gas dr op
ploffert25
Frequent 4T-MSB visitor

best een kans dat ik t nu dan al goed heb verneukt, moest vanmorgen even een oude kennis inhalen. 1 km vol gas geven is denk niet goed voor het blok. en voor het inrijden.
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

ploffert25 schreef: 20 feb 2025 09:50
best een kans dat ik t nu dan al goed heb verneukt, moest vanmorgen even een oude kennis inhalen.
1 km vol gas geven is denk niet goed voor het blok. en voor het inrijden.

:idea: 1Km maar?
Er stond toch 500 tot 1000km?
Eens kijken waar ik zo'n lang stuk weg kan vinden :mrgreen:

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

ploffert25 schreef: 20 feb 2025 09:50 best een kans dat ik t nu dan al goed heb verneukt, moest vanmorgen even een oude kennis inhalen. 1 km vol gas geven is denk niet goed voor het blok. en voor het inrijden.
Als je warm rijdt op het gemak kan dat wel wat hoor. 1km is niets. Zoals ik zei, ik rij warm en varieer in toerentallen. Ff volgas kan geen kwaad. Ik rij met al m'n blokken al veel km's. En je zei dat je al meermaals olie hebt vervangen, die oliefilm zal wel goed zijn dan ook.
Plaats reactie