Mijn PC50 (bovenliggende nokas, met ketting, zonder stooters) heeft wat probleempjes, vooral met starten en lopen. Startend, lukt alleen af en toe, soms lijkt het net alsof hij in zijn vrij staat. je voelt zeg maar geen tegendruk.
Als hij loopt, loopt hij op zich prima, alleen maximale snelheid ligt rond de 35. met wind mee, 40 en met tegen wind 35. Ook voelt het bij maximale snelheid schommelig/jengelig, niet 1 mooi vol gas geluid zeg maar.
We hebben alles gedaan behalve het motorblok open maken. Ons gevoel is dat het ergens in de koppeling zit, alleen ben ik bang om heel veel te gaan bestellen, om vervolgens nog steeds geen oplossing te hebben. Hebben jullie nog tips, of contacten rondom Woerden die eens mee zouden willen denken?
Alvast bedankt!
PC50: motor issues
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Re: PC50: motor issues
bobmon schreef: ↑28 mar 2025 14:12
Mijn PC50 (bovenliggende nokas, met ketting, zonder stooters) heeft wat probleempjes, vooral met starten en lopen. Startend, lukt alleen af en toe, soms lijkt het net alsof hij in zijn vrij staat. je voelt zeg maar geen tegendruk.
Als hij loopt, loopt hij op zich prima, alleen maximale snelheid ligt rond de 35. met wind mee, 40 en met tegen wind 35. Ook voelt het bij maximale snelheid schommelig/jengelig, niet 1 mooi vol gas geluid zeg maar.
We hebben alles gedaan behalve het motorblok open maken. Ons gevoel is dat het ergens in de koppeling zit, alleen ben ik bang om heel veel te gaan bestellen, om vervolgens nog steeds geen oplossing te hebben. Hebben jullie nog tips, of contacten rondom Woerden die eens mee zouden willen denken?
Alvast bedankt!
Hallo Bob,
Pc50 heeft twee koppelingen, de gewone koppeling waar je mee weg kan rijden vanuit stilstand (nr:8) en een mini koppeling
(1 plaatje) om te starten (nr:7). Die laatste zal tijdens aantrappen kunnen doorslippen omdat hij versleten is, of omdat het blok zeer vuil is inwendig, en ook als er té goeie olie in het blok zit. En de olie moet op peil zijn.
Gebruik gewone 10W/40 van de action, die 4 liter kannen van ruim een tientje, je moet toch ook om de 1600 - 2000km verversen of eens per jaar, net wat eerder komt. Dan heb je vast 4 liter voorraad.
Peil de olie zonder de dop in te draaien.
Alleen je koppelingsdeksel hoeft van je blok af, dus je blok kan blijven zitten en hoeft verder niet open.
Bestel uiteraard ook de pakking (nr:2) mee en gebruik een zeer goede grote sterschroevendraaier, liever een slagschroevendraaier.
Dus eerst open maken dan bestellen, je weet niet wat je nog tegenkomt, en van zo'n sterschroef is zomaar de kop dolgedraaid
door gebruik van waardeloze schroevendraaiers en kan je de nodige dolgedraaide schroeven nieuw meebestellen.
Officieel is het een JIS sterschroef maar met wat geduld en goed passen lukt het met gewone ook.
Koppelingsplaatje nummer zeven:
https://4taktwinkel.nl/partlist-PC50K1# ... er-clutch-
https://4taktwinkel.nl/website/index.ph ... d8f454ccf8
https://www.leertouwer.com/nl/zoekresul ... 01-044-050
https://fourstrokebarn.com/product/fric ... igo-novio/
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Bedankt! we gaan er mee aan de slag! hopelijk doet hij het snel weer goed!
- iclaudius
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Mezelf
Je ketting naar achterwiel kan ook een eind op zijn. Kijk eens door te draaien aan achterwiel (zonder het hele blok mee te laten draaien, heveltje aan blok naar achter)of de ketting soms strak staat en dan weer belangrijk losser. Ook je tandwiel achter kan los zitten, ovaal wezen, of versleten!
Maar die olie doet wonderen in die PC's waar Wim het over had.
En een akelig schone carburateur, alles doorprikken enz . Staat in de Faq.
Ze zijn (zeker de mijne) er gevoelig voor!
Maar die olie doet wonderen in die PC's waar Wim het over had.
En een akelig schone carburateur, alles doorprikken enz . Staat in de Faq.
Ze zijn (zeker de mijne) er gevoelig voor!