Dank voor de hulp alvast.

Dank wim, moet ik het hele blok uit elkaar halen om die keerring te vervangen of kan dat vrij eenvoudig??wim V8 schreef: ↑12 mar 2025 20:54 Je kan natuurlijk een nieuwe keerring proberen.
Maar als dit indd het gevolg zou kunnen zijn van een krukas die
niet in lijn is, trilt en daardoor de (oude harde) keerring laat lekken.
Maar of je met die trilling door wilt rijden is de vraag ook.
Anders eens informeren bij leert, 4taktw, 4taktschuur om een ruilkrukje.
Andere onderdelen/assen kunnen natuurlijk ook een trilling veroorzaken,
vliegwiel, koppeling etc etc.
https://4taktwinkel.nl/website/index.ph ... 401976cea0
Gr. Wim.
Je kan de oliekeerring strakker zetten. Je haalt het veertje uit de oliekeerring. Dit veertje kan je uit elkaar draaien. Dan knip je er een klein stukje af en draai je het terug in elkaar. En monteer je het terug in de oliekeerring.kuwerti schreef: ↑12 mar 2025 20:25 Slecht nieuws denk ik. Er lag vanmorgen klein plasje olie nder de noof. Nu zag ik bij het vliegwieldeksel een druppel olie zitten en ook in de behuizing zat wat olie. Mijn vermoeden is dat er iets met de krukas niet goed is. Motortje had veel mechanische trilling bij lage toeren. Wat te doen? Hele blok eronderuit halen? Of kan ik alleen lager/keering van het krukas /vliegwiel vervangen? Welke aanpak adviseren jullie?
Dank voor de hulp alvast.![]()

aha, dat zou nog wel eens kunnen. dus vliegwiel er af, ontstekingzooi eraf en dan kijken of het van boutje komt ipv de keerring van de krukas. Ik ga dat over twee weken eens bekijken (lekkage is minimaal) volgende week eerst een brommertocht door de ardennenwim V8 schreef: ↑12 jun 2025 21:12 Als de olie nou niet van de keerring komt, want je had m vernieuwd.
Kan het zijn dat het via een blokbout komt. Ik las dat iemand zag dat er vloeibare pakking is gebruikt.
Als de middenpakking nou net niet goed zit bij zo'n bout komt het via dat kanaal.
Bout er uit en even terug monteren met een roodkoper ringetje 6mm inw.
Achter je ontsteking kan je het bekijken, of het komt van de krukas of van een boutje.
Gr. Wim.