Kleine vragen topic
-
Hans68
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Jincheng Knight JC50Q-8
Re: Kleine vragen topic
Is het mogelijk om bij een Hondas Magna 50/Jincheng blok de versnellingsbak aan te passen van 4 naar 5 versnellingen? Waarom, omdat ik het fijn vind om niet teveel toeren te maken en de kracht van het blok zit niet in de top van zijn toerental maar eronder. Harder hoeft de brommer niet te rijden, maar een wat rustiger geluid is wel zo prettig.
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
5-bakken zijn niet dik gezaaid en meestal versleten of kapot. En dan praat ik over gewone blokken, niet eens met de lange uitgaande as voor de brede band. Of kortweg: nee.
Probeer een groter voortandwiel. Volgens mij heb je al de 4-bak met korte 4 vergelegen met de SS-bakken.
Probeer een groter voortandwiel. Volgens mij heb je al de 4-bak met korte 4 vergelegen met de SS-bakken.
Laatst gewijzigd door NIX op 26 aug 2025 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
Hans68
- Bezit: Jincheng Knight JC50Q-8
Goede tip en nog veel eenvoudiger te realiseren.
Ik merk dat bovenin de toeren er ook niet veel vermogen meer is. Een beetje tegenwind en je ziet hem terugvallen op een toerental waar hij wel wat in de pap te brokkelen heeft. Ik dacht ook veel te ingewikkeld en dit is een mooie oplossing. *duimpje*
Ik merk dat bovenin de toeren er ook niet veel vermogen meer is. Een beetje tegenwind en je ziet hem terugvallen op een toerental waar hij wel wat in de pap te brokkelen heeft. Ik dacht ook veel te ingewikkeld en dit is een mooie oplossing. *duimpje*
ja dat had je zelf kunnen verzinnen, deze 'oplossing' is de standaard handelswijze voor dit soort dingen. de overbrengingsverhouding finetunen doe je altijd op die manier.
tip: ik neem op de wat langere tourtochten altijd wat extra voortandwielen mee met verschillende vertandingen. zo kan je de verhoudingen onderweg aanpassen aan de omstandigheden. bij langdurige wind mee voortandwiel een tandje groter, of in de bergen een tandje kleiner, overzetten is 5 minuten werk. is dat een idee of niet?
tip: ik neem op de wat langere tourtochten altijd wat extra voortandwielen mee met verschillende vertandingen. zo kan je de verhoudingen onderweg aanpassen aan de omstandigheden. bij langdurige wind mee voortandwiel een tandje groter, of in de bergen een tandje kleiner, overzetten is 5 minuten werk. is dat een idee of niet?
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
En dan had ik het nog niet eens over de prijs van een (gare) 5-bak.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Ff een vraag tussendoor, mn '78 Gorilla is door de RDW-keuring heen en krijgt deze week zn kenteken ( yeuuy).
Nu vond ik het ingeslagen typenummer op het balhoofd een beetje onleesbaar geworden en wilde dat graag oplossen met een typeplaatje.
Goed idee, ja of nee?
Zoja, als ik zo'n plaatje score, staat er een "genre" op, hoort hier dan Gorilla te staan?
Fotootje ter referentie

Nu vond ik het ingeslagen typenummer op het balhoofd een beetje onleesbaar geworden en wilde dat graag oplossen met een typeplaatje.
Goed idee, ja of nee?
Zoja, als ik zo'n plaatje score, staat er een "genre" op, hoort hier dan Gorilla te staan?
Fotootje ter referentie

Goede morgen allen hier op t 4 takt forum
Ik ben mijn super cub. Keurings klaar te krijgen
Nu moet er nog een koplamp lampje in maar iK vind niet welk type er in past het is een 12 v uitvoering
Ik ben mijn super cub. Keurings klaar te krijgen
Nu moet er nog een koplamp lampje in maar iK vind niet welk type er in past het is een 12 v uitvoering

- stoterstangen90
- Vierkantofiel
- Bezit: Morris Ital
niet nodig, niet aan beginnen.EtownJR schreef: ↑08 sep 2025 10:48 Ff een vraag tussendoor, mn '78 Gorilla is door de RDW-keuring heen en krijgt deze week zn kenteken ( yeuuy).
Goed idee, ja of nee?
Fotootje ter referentie
![]()

koplamp is waarschijnlijk zoiets; https://4taktwinkel.nl/1040120016-Lamp- ... watt-px15d
anders zelf zoeken; https://4taktwinkel.nl/Koplamp-12-volt?page=2
en anders naar leertouwer, originele onderdelen op voorraad, kan op brommer type zoeken welke onderdelen erop horen.
niet al te goedkoop.
anders zelf zoeken; https://4taktwinkel.nl/Koplamp-12-volt?page=2
en anders naar leertouwer, originele onderdelen op voorraad, kan op brommer type zoeken welke onderdelen erop horen.
niet al te goedkoop.
Thanks, scheelt k*tten
-
Kaaskabouter
- Bezit: Honda CB50J
Honda CB50J
Honda PS50
Honda C50 OT
Puch Maxi Viertakt
Jincheng Singa Tweetakt
Peugeot XPS Viertakt
Tomos 4L
Klein vraagje:
Ik probeer wat informatie te vergaren over de binnenpoten van een CB50, maar dat valt nog niet mee. Opvallend is dat bijvoorbeeld de lengte (toch een vrij belangrijk aspect van een vork) schijnbaar nergens online te vinden is. Voor een CY50 is de lengte wel bekend, namelijk 483mm, maar een CB vork is ietsje langer. Nu kan ik mijn voorvork natuurlijk uit elkaar halen om de lengte zelf te meten, maar dan vraag ik mij af: Zou de nominale lengte in- of exclusief de smallere uitstulping aan de bovenkant zijn die door de kroonplaat steekt?
Misschien kan een CB kenner zijn/haar licht hierop doen schijnen. Helemaal mooi zou het zijn als iemand met een CY50 binnenpoot even kan meten of die 483 met of zonder het uitstulpinkje is.
Ik probeer wat informatie te vergaren over de binnenpoten van een CB50, maar dat valt nog niet mee. Opvallend is dat bijvoorbeeld de lengte (toch een vrij belangrijk aspect van een vork) schijnbaar nergens online te vinden is. Voor een CY50 is de lengte wel bekend, namelijk 483mm, maar een CB vork is ietsje langer. Nu kan ik mijn voorvork natuurlijk uit elkaar halen om de lengte zelf te meten, maar dan vraag ik mij af: Zou de nominale lengte in- of exclusief de smallere uitstulping aan de bovenkant zijn die door de kroonplaat steekt?
Misschien kan een CB kenner zijn/haar licht hierop doen schijnen. Helemaal mooi zou het zijn als iemand met een CY50 binnenpoot even kan meten of die 483 met of zonder het uitstulpinkje is.
- stoterstangen90
- Vierkantofiel
- Bezit: Morris Ital
-
Kaaskabouter
- Bezit: Honda CB50J
Honda CB50J
Honda PS50
Honda C50 OT
Puch Maxi Viertakt
Jincheng Singa Tweetakt
Peugeot XPS Viertakt
Tomos 4L
Dat is natuurlijk zo, maar zal voor veel mensen niet echt een handige optie zijn omdat de bovenkant van de veerpoten anders is: dat versmalde stukje zit er niet op. Daarom zal er een andere kroonplaat nodig zijn om het te laten werken en dat maakt het al een stuk minder plug & play. Daarnaast zijn de MB binnenpoten 595mm en daarmee ongeveer 9cm langer dan de originele CB50 poten, dat vind ik net niet meer weinig. Ik heb mijn vork maar even uit elkaar gehaald en langs een lange schuifmaat gelegd, en het resultaat is dit:

De lengte van een CB50 binnenpoot is dus ongeveer 503 mm, exclusief het smallere stukje bovenop dat 6mm hoog is. Misschien heb ik niet goed genoeg gezocht maar ik kon deze informatie nergens online vinden dus doe er je voordeel mee
PS: dit beantwoordt mijn vraag van eerder denk ik: Als een CY vork 483mm lang is exclusief het propje op de bovenkant, zou hij precies 20mm korter zijn dan een CB poot exclusief datzelfde uitstulpinkje. Een rond getal, klinkt logisch wat mij betreft.

De lengte van een CB50 binnenpoot is dus ongeveer 503 mm, exclusief het smallere stukje bovenop dat 6mm hoog is. Misschien heb ik niet goed genoeg gezocht maar ik kon deze informatie nergens online vinden dus doe er je voordeel mee
PS: dit beantwoordt mijn vraag van eerder denk ik: Als een CY vork 483mm lang is exclusief het propje op de bovenkant, zou hij precies 20mm korter zijn dan een CB poot exclusief datzelfde uitstulpinkje. Een rond getal, klinkt logisch wat mij betreft.
Laatst gewijzigd door Kaaskabouter op 18 mar 2026 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
ik moet zeggen dat ik met veel onverwacht genoegen moet constateren dat van honda echt onwaarschijnlijk veel verschillende dingen gewoon letterlijk plug&play blijken te zijn. gewoon omdat ze vanalles van andere modellen rechtstreeks op weetikveel watvoor nieuwere modellen toepassen. heel veel is gewoon hetzelfde. alles past op alles. heerlijk gewoon
en ja tuurlijk, uizonderingen daargelaten, en die zijn er ook zat, maar ze bevestigen nog steeds de regel door de uitzondering te zijn. echt heel veel van honda past op andere hondas, en dat is hastikke leuk, want dat maak je niet veel mee
ik weet nog levendig een geval waar achterassen van opgevoerde mb's kromtrekken, en dat je simpelweg een cr80 achteras moet gebruiken om van het probleem af te zijn. is precies dezelfde as, maar dan sterker... man wtf?
en ja tuurlijk, uizonderingen daargelaten, en die zijn er ook zat, maar ze bevestigen nog steeds de regel door de uitzondering te zijn. echt heel veel van honda past op andere hondas, en dat is hastikke leuk, want dat maak je niet veel mee
ik weet nog levendig een geval waar achterassen van opgevoerde mb's kromtrekken, en dat je simpelweg een cr80 achteras moet gebruiken om van het probleem af te zijn. is precies dezelfde as, maar dan sterker... man wtf?