Aansluiten cdi en 12v voor CB50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Wzhondacb50j
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Cb50J uit 1980

Aansluiten cdi en 12v voor CB50

Bericht door Wzhondacb50j »

Goedenavond, ik ben bezig met het aansluiten van een cdi en 12v op de Honda cb50j. Ik heb hem aan de praat en hij loopt goed. Alleen vliegt de glaszekering er iedere keer uit dus iets in bedrading is nog niet goed. Wie kan mij hierbij helpen? Ik zal foto sturen van hoe ik het heb aangesloten.Afbeelding
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Re: Aansluiten cdi en 12v voor CB50

Bericht door MrSinga »

We gaan ervan uit dat ontsteking en cdi goed zijn aangesloten anders zou ie niet draaien en dat geeft niets te zien met zekering die plopt

Zeker dat cdi met 6 kabels zit? Meeste cdi’s zijn 5 stekkers.
Nu indien 6 dan stel ik me vraag… midden zet je op de - van de batterij dus massa en die er naast plak je ook op massa? Maar je stelt zelf dat het 2 verschillende dingen zijn. Zou het dat niet gewoon zijn?
Wzhondacb50j
Frequent 4T-MSB visitor

Dank voor je bericht. Het is idd een 6pins cdi; de middenonder geeft idd op de tekening van de cdi aan dat het massa is, maar bij 4strokebarn lieten ze zien dat deze verbonden was met de spanningsregelaar (bij een Honda Ape en zo moest deze ook worden aangesloten)? Dus vanuit de spanningsregelaar loopt zwart/wit naar deze poort in cdi. Linksonder op cdi heb ik op massa gezet (ook conform situatie bij een Honda Ape.
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Doe je massadraad uit je gelijkrichter/lader eens direct aan het frame/massa.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Wzhondacb50j
Frequent 4T-MSB visitor

En dan dus niet meer naar de cdi, zodat de cdi maar 5 van de 6 aansluitingen krijgt?
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Ik vraag me ook af of die massadraad wel ergens in de boom op de massa uitkomt.

Maar je maakt 1 veelgemaakte fout: je gele draad hoort normaalgesproken (zie schema hieronder) gesplitst te worden naar licht en regelaar. En bedenk dan dat in de spoel de witte en gele van dezelfde spoel afkomstig zijn, de ene wordt alleen eerder afgetakt dan de andere, die aan het eind van de winding zit. Zo wordt dus toch de hele spoel geregeld. Jij stopt gewoon de witte draad ongeregeld maar wel gelijkgericht direct op je accu. Die wordt vervolgens met 35V of meer geladen en beschermd door de zekering die er dus uit vliegt.

Wat je moet doen is dit:

Verbind je witgele draad uit de spoel direct met de geel op geel. Verder niets loshalen, alleen die extra verbinding leggen.

Ik leg het uit: uit jouw ontsteking komen geen witte en gele draad zoals op het schema hier beneden. Daarom moet je die ene draad uit jouw ontsteking splitsen. 1 Kant gaat naar de witte van de regelaar, die wordt gelijkgericht en laadt de accu, de andere moet vervolgens (nog eens) gesplitst, 1 naar de regelaar (gele) zodat je electra niet gefrituurd of gecremeerd wordt en de andere je draadboom in voor je verlichting.

Door die ene verbinding te maken, heb je in feite je witgele naar 3 draden gesplist:
- witte die de accu laadt;
- gele die de verlichting voedt;
- gele die geregeld wordt.

Nu zou je licht het moeten doen, je accu moeten laden en alles zou heel moeten blijven.

En nogmaals: check of de massadraad ook daadwerkelijk ergens in de boom op de massa geschroefd zit.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door NIX op 10 sep 2025 10:23, 5 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Dat is niet de reden, ik doe de lader altijd aan massa, zoals ze voorschrijven als je zo'n ding los koopt.

Afbeelding

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
roel450
4T-MSB regular

Bericht door roel450 »

Ik heb onderstaande schema's voor een SS met 5pins CDI (6-pins stekker, met dus 1 lege pin positie). Misschien heb je er wat aan, want ik denk dat je probleem inderdaad in de manier van massa aansluiten zit.

Weet je ook zeker dat je de juiste spanningsregelaar hebt? Je hebt een versie voor een ontsteking met massavrije spoelen en een versie voor zonder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Let wel even op de verschillen van aansluiten op mijn foto en het schema van Roel ;)
In mijn beleving waren die laders allemaal hetzelfde maar je weet t nooit, foto komt ook maar ergens van t net.

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
Wzhondacb50j
Frequent 4T-MSB visitor

Veel dank voor de snelle reacties! Als ik het goed lees zou het dan als volgt moeten; Afbeelding
SeeWhy50
4T-MSB regular
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50

Bericht door SeeWhy50 »

Afbeelding

Ik had het ook al nagekeken in mijn aantekeningen voor mijn CY.
Daar zit ook een vrije plek in de connector voor de CDI

NC: not connected
sensor: pickup of hoe je die ook wilt noemen
Groeten,

Danny

Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Wzhondacb50j schreef: 10 sep 2025 11:18 Veel dank voor de snelle reacties! Als ik het goed lees zou het dan als volgt moeten; Afbeelding
Dat is 'm. Desnoods splits je de massadraad van de regelaar naar massa en je lege pin. Hoe meer massapunten, hoe beter.
Laat even weten hoe het afloopt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
SeeWhy50
4T-MSB regular

Bericht door SeeWhy50 »

Ik heb destijds een volledig nieuwe (hoofd)kabelboom gemaakt die aangepast is voor 12V spoelen, spanningsregelaar en CDI.
Ik was de onduidelijke storingen door die "handige" verloopkabeltjes en slechte stekkertjes al snel zat.

Ik heb voor de kabelboom gebruik gemaakt van 1 massadraad met (aangesoldeerde) aftakkingen waar nodig en op 1 punt een goede massaverbinding naar het frame. Ook in de kleinere kabelboompjes voor het stuur en achterlicht heb ik de massa bijgevoegd.
Sindsdien nooit meer problemen gehad door vage storingen
Groeten,

Danny

Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
Wzhondacb50j
Frequent 4T-MSB visitor

Helaas daar ben ik weer.. ik heb de geel/witte bedrading aangesloten zoals op de aangegeven tekening. Ook de verbinding tussen de spanningsregelaar en de middenonder van de cdi er tussen uit gehaald. Gevolg van dat laatste is dat brommer niet meer start; zodra deze weer is aangesloten op cdi dan start hij wel, dus lijkt erop dat die wel nodig is.

Ik heb de spanning van de rode draad uit de spanningsregelaar gemeten maar die geeft maar 1,5 v. Spanningsregelaar vervangen om te testen of daar euvel zit maar ook dan blijft spanning op 1,5v op rood. De zwarte/witte draad naar cdi middenonder meet overigens ca 20v als je gas geeft?

Al met al dus nog geen werkend systeem behalve dat brommer wel loopt maar elektrisch niks doet omdat de glaszekering er iedere keer uitspringt.

Iemand nog een goed idee obv eerdere tekeningen ?
SeeWhy50
4T-MSB regular

Bericht door SeeWhy50 »

Heb je meer gegevens over de spanningsregelaar? nummer, type o.i.d.?
Ik vermoed dat de spanningsregelaar bedoeld is voor een spoel die aan een kant met de massa verbonden is, zoals in de oorspronkelijke opzet bij 6 volt.
Sluit je hier een "zwevende" lichtspoel op aan dan is er geen massa voor de regelaar en meet je aan de uitgang een onduidelijke spanning.

Hieronder een plaatje van de verbindingen in de kabelboom van mijn CY op 12V waarbij de koplamp gevoed wordt met wisselspanning en knipperlichten en achterlicht vanuit de accu. Ik verwacht dat die hetzelfde zou moeten zijn als bij een CB.
De spanningsregelaar neemt via de gele draad de functie over van de belastingsweerstand of de koplamp om de spanning over de lichtspoel te begrenzen (heb ik aan gemeten, er gaat boven een bepaalde spanning ineens een flinke stroom lopen). De witte draad zorgt voor een gelijkspanning voor de accu en alles dat daarop is aangesloten.

van en naar slaat ik dit lijstje op het begin en eindpunt van de draad in de kabelboom om de lengte te kunnen bepalen.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door SeeWhy50 op 10 sep 2025 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Danny

Plaats reactie