Aansluiten cdi en 12v voor CB50
-
Wzhondacb50j
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Cb50J uit 1980
Re: Aansluiten cdi en 12v voor CB50
Het is een spanningsregelaar voor 12v en gelijk met elektronische ontsteking gekocht (en dus geadviseerd). De andere die ik nu heb geprobeerd omdat ik dacht dat die stuk was, is ook een 12v regelaar met 4 aansluitingen.
Heb je de witte draad al gesplitst van 1 naar 2 female stekkers en aangesloten op èn draadboom èn sp. regelaar
-
Wzhondacb50j
Welke witte bedoel je? Ik heb alleen een witte uit de spanningsregelaar en een witgele uit de laadspoel. Deze heb ik verbonden zoals op de tekening hierboven is getekend (dus witgeel op zowel wit en op geel plus de gele uit kabelboom op de gele uit spanningsregelaar+geelwit uit laadspoel).
ik heb een set van macht-shop, in duitsland, waarbij er 1 witte draad uit de bijgeverde draadboom gesplitst moet worden.
Waar heb jij je set vandaan?
Waar heb jij je set vandaan?
-
Wzhondacb50j
Bij de viertaktschuur heb ik hele set gekocht
-
Wzhondacb50j
Ik blijf me afvragen waar ik verkeerd zit. Bijgaand de foto van de cdi die is geleverd en gebruikt. Zoals op eerste tekening is aangegeven hoe deze is aangesloten. Middenonder staat massa op foto maar bij de Honda ape (wat identiek aangesloten moest worden bij mij begreep ik), zat hier een verbinding naar de spanningsregelaar. Op deze poort meet ik ca 20v als brommer loopt. Linksonder is op massa aangesloten. De zwart-witte draad uit de spanningsregelaar zit nu op de cdi middenonder en dan loopt de brommer. Haal ik deze los dan start hij niet meer (geen vonk).
Mss wordt het erg ingewikkeld maar ik heb nog nergens iets kunnen vinden hoe het moet of iemand die dit weet. Mijn zoon zit te popelen om te gaan rijden maar helaas nog geen werkende brommer.
Mss wordt het erg ingewikkeld maar ik heb nog nergens iets kunnen vinden hoe het moet of iemand die dit weet. Mijn zoon zit te popelen om te gaan rijden maar helaas nog geen werkende brommer.

-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
dan daar es polsen als je er niet uit komt
-
Wzhondacb50j
Goedemorgen,
Ik heb gisterenavond weer e.e.a. geprobeerd, maar nog steeds tevergeefs helaas. Ik ben wel wat wijzer geworden dus hopelijk heeft iemand nog een ingeving om het project helemaal te laten slagen..
Bij fourstrokebarn ben ik uiteraard ook geweest en die hebben aangegeven dat de cdi net zoals op een Honda Ape moet worden aangesloten. Daar gekeken naar een kabelboom en daar zat de middenonder van de cdi verbonden met de spanningsregelaar (op de groene draad) (in de foto van de cdi wat ik heb gestuurd staat daar bij mij 'massa' bij, maar dit lijkt dan niet juist te zijn). Als ik dat doe dan loopt de brommer top en kan ik ook flink toeren maken. Als ik vervolgens tijdens het draaien van de brommer deze verbinding ontkoppel, dan stopt de brommer. Dus deze verbinding lijkt wel noodzakelijk.
Ik heb het dus aangesloten conform eerste tekening op deze post en dat loopt de brommer top, alleen vliegt de zekering bij accu eruit en doet verlichting het dus niet meer.
De suggestie om de geelwitte draad te splitsen (en aan te sluiten zoals mijn andere foto eerder in deze post), leidde ertoe dat de brommer nog wel draait, maar niet meer dan 3000 toeren. Dit heb ik dus teruggedraaid zodat de geelwitte draad vanuit de laadspoel op de witte draad van de spanningsregelaar zit. De gele draad van de spanningsregelaar zit dan op de gele draad uit de kabelboom.
De rode draad uit de spanningsregelaar gaat naar accu, maar daar vliegt de glaszekering er dus iedere keer uit.
Als ik spanning (AC) meet op de zwartrode draad van de laadspoel (die op cdi rechtsonder zit), meet ik ruim 20V als ik de rode pin hierop zet. Als ik de zwarte pen van de meter dan op de aarde erbij zet dan zegt de meter O.L. (oneindige weerstand).
Heeft iemand nog een briljante ingeving?
Alvast heel veel dank!!
Ik heb gisterenavond weer e.e.a. geprobeerd, maar nog steeds tevergeefs helaas. Ik ben wel wat wijzer geworden dus hopelijk heeft iemand nog een ingeving om het project helemaal te laten slagen..
Bij fourstrokebarn ben ik uiteraard ook geweest en die hebben aangegeven dat de cdi net zoals op een Honda Ape moet worden aangesloten. Daar gekeken naar een kabelboom en daar zat de middenonder van de cdi verbonden met de spanningsregelaar (op de groene draad) (in de foto van de cdi wat ik heb gestuurd staat daar bij mij 'massa' bij, maar dit lijkt dan niet juist te zijn). Als ik dat doe dan loopt de brommer top en kan ik ook flink toeren maken. Als ik vervolgens tijdens het draaien van de brommer deze verbinding ontkoppel, dan stopt de brommer. Dus deze verbinding lijkt wel noodzakelijk.
Ik heb het dus aangesloten conform eerste tekening op deze post en dat loopt de brommer top, alleen vliegt de zekering bij accu eruit en doet verlichting het dus niet meer.
De suggestie om de geelwitte draad te splitsen (en aan te sluiten zoals mijn andere foto eerder in deze post), leidde ertoe dat de brommer nog wel draait, maar niet meer dan 3000 toeren. Dit heb ik dus teruggedraaid zodat de geelwitte draad vanuit de laadspoel op de witte draad van de spanningsregelaar zit. De gele draad van de spanningsregelaar zit dan op de gele draad uit de kabelboom.
De rode draad uit de spanningsregelaar gaat naar accu, maar daar vliegt de glaszekering er dus iedere keer uit.
Als ik spanning (AC) meet op de zwartrode draad van de laadspoel (die op cdi rechtsonder zit), meet ik ruim 20V als ik de rode pin hierop zet. Als ik de zwarte pen van de meter dan op de aarde erbij zet dan zegt de meter O.L. (oneindige weerstand).
Heeft iemand nog een briljante ingeving?
Alvast heel veel dank!!
-
MonkeyMike
- Bezit: Skyteam PBR
Ik ga even wat balletjes opgooien. Misschien helpt dit om tot nieuwe inzichten te komen.
Waarom heb je een 6 pin CDI ipv een (gebruikelijke) 5 pin?
Een AC CDI heeft geen accu nodig. Je zou de twee systemen, ontsteking en verlichting, gescheiden kunnen houden.
Of dit aleen met een 5 pin CDI kan weet ik niet zeker.
Leg het systeem eens hardop uit aan de lucht.
Door de details uit te leggen kom je soms achter een fout.
Waarom heb je een 6 pin CDI ipv een (gebruikelijke) 5 pin?
Een AC CDI heeft geen accu nodig. Je zou de twee systemen, ontsteking en verlichting, gescheiden kunnen houden.
Of dit aleen met een 5 pin CDI kan weet ik niet zeker.
Leg het systeem eens hardop uit aan de lucht.
Door de details uit te leggen kom je soms achter een fout.
-
Wzhondacb50j
Hartelijk dank Monkeymike voor je bericht. Ik heb deze CDI van de fourstrokebarn gekregen bij de hele set voor het ombouwen van de cb50j naar electronische ontsteking en 12v. Deze moest erop want is vergelijkbaar / identiek aan systeen van Honda Ape werd aangegeven.
Nu heb ik de aansluitingen van de 6 pins cdi als volgt:
-links boven = blauw wit van laadspoel (signaal gever pick up spoel)
-midden boven = zwart geel naar bobine (pulse naar bobine)
-rechts boven = zwart/wit van contactslot (signaaldraad contactslot)
-links onder = groen op massa
-midden onder = groen op massa
-rechts onder = zwart/rood op laadspoel (laadspoel / opwek / onsteking)
Dan start de brommer en loopt hij goed (toerental prima / hoog).
Alleen bij de spanningsregelaar lijkt het 'mis' te gaan:
-rood gaat naar accu
-wit gaat naar witgeel uit laadspoel
-zwart/wit gaat naar massa
-geel gaat naar kabelboom / verlichting
De zekering vliegt eruit omdat ik op zowel rood als witte draad een hoge spanning meet (als ik gas geef dat lopen ze op beide draden op). Ik lees dat op de rode deze 'begrenst' zou moeten zijn, dus mogelijk is daar het probleem, alleen kan ik nog niet de oplossing hiervoor vinden/bedenken. Misschien heb jij een suggestie?
Nu heb ik de aansluitingen van de 6 pins cdi als volgt:
-links boven = blauw wit van laadspoel (signaal gever pick up spoel)
-midden boven = zwart geel naar bobine (pulse naar bobine)
-rechts boven = zwart/wit van contactslot (signaaldraad contactslot)
-links onder = groen op massa
-midden onder = groen op massa
-rechts onder = zwart/rood op laadspoel (laadspoel / opwek / onsteking)
Dan start de brommer en loopt hij goed (toerental prima / hoog).
Alleen bij de spanningsregelaar lijkt het 'mis' te gaan:
-rood gaat naar accu
-wit gaat naar witgeel uit laadspoel
-zwart/wit gaat naar massa
-geel gaat naar kabelboom / verlichting
De zekering vliegt eruit omdat ik op zowel rood als witte draad een hoge spanning meet (als ik gas geef dat lopen ze op beide draden op). Ik lees dat op de rode deze 'begrenst' zou moeten zijn, dus mogelijk is daar het probleem, alleen kan ik nog niet de oplossing hiervoor vinden/bedenken. Misschien heb jij een suggestie?
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
op een gelijkrichter, 4 draads MOET geel, wit en massa zeker aangesloten zijn. Als je 1 van die 3 niet aansluit gaat spanning ZWAAR hoog.
Dus als je geel van blok enkel op geel van boom zet en die gele zit niet op de gelijkrichter ga je dus gewoon +20v krijgen op lichten, onbelast ga je nog veel hoger gaan. M'n Mitsuba (NT Dax ontsteking) gaat onbelast over de 100V, gelijkrichtertje en belasting maakt daar mooi 12V van.
Je bent zeker dat de posities op de gelijkrichter correct zijn? Heb op zo'n tussenboompje voor 6V dax/monkey modellen die ook al es moeten veranderen omdat die niet klopten
Dus als je geel van blok enkel op geel van boom zet en die gele zit niet op de gelijkrichter ga je dus gewoon +20v krijgen op lichten, onbelast ga je nog veel hoger gaan. M'n Mitsuba (NT Dax ontsteking) gaat onbelast over de 100V, gelijkrichtertje en belasting maakt daar mooi 12V van.
Je bent zeker dat de posities op de gelijkrichter correct zijn? Heb op zo'n tussenboompje voor 6V dax/monkey modellen die ook al es moeten veranderen omdat die niet klopten
-
Wzhondacb50j
Dank Mr Singa
Even voor mijn duidelijkheid; u schrijft
'Dus als je geel van blok enkel op geel van boom zet en die gele zit niet op de gelijkrichter ga je dus gewoon +20v krijgen op lichten, onbelast ga je nog veel hoger gaan. M'n Mitsuba (NT Dax ontsteking) gaat onbelast over de 100V, gelijkrichtertje en belasting maakt daar mooi 12V van.'
Er is bij mij een geel/witte draad van de laadspoel die ik op wit van de spanningsregelaar heb gezet. De gele uit de spanningsregelaar is op de gele uit de boom aangesloten. er is dus geen gele draad uit het blok bij mij. In eerder antwoord gaf iemand suggestie om de witgele te splitsen en dan te verbinden met de gele uit de boom. Maar als ik dat doe, dan loopt de brommer nog maar 3000 toeren en houdt hij in; lijkt dus dan ook niet helemaal lekker te gaan?
'Dus als je geel van blok enkel op geel van boom zet en die gele zit niet op de gelijkrichter ga je dus gewoon +20v krijgen op lichten, onbelast ga je nog veel hoger gaan. M'n Mitsuba (NT Dax ontsteking) gaat onbelast over de 100V, gelijkrichtertje en belasting maakt daar mooi 12V van.'
Er is bij mij een geel/witte draad van de laadspoel die ik op wit van de spanningsregelaar heb gezet. De gele uit de spanningsregelaar is op de gele uit de boom aangesloten. er is dus geen gele draad uit het blok bij mij. In eerder antwoord gaf iemand suggestie om de witgele te splitsen en dan te verbinden met de gele uit de boom. Maar als ik dat doe, dan loopt de brommer nog maar 3000 toeren en houdt hij in; lijkt dus dan ook niet helemaal lekker te gaan?
-
Wzhondacb50j
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
ja daarom heb je dus zo'n hoge spanning. Gelijkrichter moet zowel op wit als geel spanning krijgen om de boel lager te krijgen.Wzhondacb50j schreef: ↑11 sep 2025 14:28 Dank Mr Singa
Dus logica is idd die witte of wit/gele splitsen naar wit en geel.
ik zie dat de kabelboom van de Ape50 (XC50/100) een extra blokje zitten heeft wel op de boom.
https://www.cmsnl.com/honda-xz100-2006- ... /0162.html
de nummer 6 hier dus
-
Wzhondacb50j
ik denk dat ik witte rook heb. Dank voor alles tips en adviezen.
Heb nog 1 vraag. De knipperlichten branden wel als ik de schakelaar op stuur omzet, maar ze knipperen niet. Er zit wel een nieuw relais tussen (12v). Horen de lichten wel te knipperen? En kan het dan zijn dat het relais ook door de hogere spanningen door eerdere foutieve aansluitingen defect is (is dit testen)?
Heb nog 1 vraag. De knipperlichten branden wel als ik de schakelaar op stuur omzet, maar ze knipperen niet. Er zit wel een nieuw relais tussen (12v). Horen de lichten wel te knipperen? En kan het dan zijn dat het relais ook door de hogere spanningen door eerdere foutieve aansluitingen defect is (is dit testen)?