Wielen spaken

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
PB HONDA PC50
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda PC50 K1
Honda PC50 Deluxe
Honda C50 Little Cub

Wielen spaken

Bericht door PB HONDA PC50 »

hallo allen,

Ik doe eigenlijk alles zelf, alleen wielen spaken, dat is toch een vak apart. Doen = leren, dat is meestal zo maar out of the blue nogal lastig dit klusje.

Zijn er forumleden, beetje midden van het land, die voor mij 2 PC50-wielen kunnen en willen voorzien van nieuwe velgen en spaken? De onderdelen schaf ik tzt aan. Allemaal Chinees imitatie-spul, maar er is niks origineel meer te krijgen. Ik wil uiteraard ook gewoon voor de geleverde diensten betalen, want kunst moet je subsidiëren 😉
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Re: Wielen spaken

Bericht door wim V8 »

Ik dacht, Dennis van t forum hier spaakt wielen en heeft, dacht ik, ook velgen en spaken.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
stoterstangen90
Vierkantofiel
Bezit: Morris Ital

Bericht door stoterstangen90 »

Zeker naar Dennis.
Afbeelding
PB HONDA PC50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda PC50 Deluxe
Honda C50 Little Cub

Dank voor de tip, ik ga contact leggen met Dennis 👍🏻
iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mezelf

Bericht door iclaudius »

Je kunt het ook zelf proberen, is mij ook gelukt. Stelling geknutseld op een workmate (werktafel) en haal nu ook elke slingering/ovaal uit het wiel.
Zoek info en ga aan de gang :D
cdraaisma
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Ik ga een Honda CB 50 kopen.

Bericht door cdraaisma »

Het is mij ook gelukt,heb het achterwiel van de Honda Cb 50 ook opnieuw gespaakt.
Succes ..Kees.
SeeWhy50
4T-MSB regular
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50

Bericht door SeeWhy50 »

Gewoon zelf proberen, zou ik zeggen. Ik heb in het verleden best vaak gedaan en als je eenmaal door hebt hoe het patroon in elkaar zit is het goed te doen. De spaken zitten in groepjes van 4 spaken die ieder een eigen kant op gaan. Als je let op de indrukkingen van de oude spaken op de naaf en de stand van de gaten in de velg dan is het prima te doen om zo je wiel weer losjes in elkaar te zetten.

Daarna alle spaaknippels even ver aandraaien tot het wiel stevig genoeg in elkaar zit om te kunnen richten en verder spannen terwijl je slag (in hoogte en opzij) en de rondheid (zeker bij slappere velgen zoals van een racefiets) in de gaten houdt. Een indicatie voor de spanning in de spaken is de toonhoogte van het geluid dat de spaak maakt wanneer je daar met iets hards tegenaan tikt. Als alle spaken hetzelfde klinken hebben ze dezelfde spanning.

Als je geen speciale opstelling hebt waarin je het wiel kunt draaien, kan dit ook in de vork van je (brom-) fiets als je die handig ondersteunt zodat het wiel vrij kan draaien.
Een viltstift kan helpen om te bepalen waar de velg een uitwijking heeft. De stift vasthouden tegen de vork en steeds een beetje dichter naar de draaiende velg bewegen. Waar dan een streep(je) op de velg zit moet ie verder de andere kant op. Voor de volgende ronde dan wel even de streepjes weghalen ;-)

Succes!
Groeten,

Danny

Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
PB HONDA PC50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda PC50 Deluxe
Honda C50 Little Cub

Ik hoop dat ik bij Dennis mag meekijken 😀 ik zou het heel graag leren, maar als je het maar 1x doet is dat niet wat.

Ik begreep dat Dennis bij wijze van spreken al miljoenen wielen heeft gespaakt, dus dat niveau ga ik nooit nooit nooit bereiken.

Ieder zijn vak zeg ik maar 😉
Rome
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda ps50 de luxe
honda ss50k3
honda multitool
Contacteer:

Bericht door Rome »

Oude wiel is je voorbeeld, waarschijnlijk om 4 gespaakt, ik heb het mezelf ook aangeleerd, je moet dan wel een richtbank maken voor jezelf, ik had hem van aluminium gemaakt maar kan ook van hout gemaakt worden, als je wiel er maar tussen past met bussen en niet zwabbert!. Een paar verstelbare draadeinden erop zetten en afstellen op uitslag (zij en hoogte)
als je alle spaken tot einde schroefdraad zet, moet hij al bijna in het midden zitten, daarna is het finetunen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rome op 07 nov 2025 18:20, 2 keer totaal gewijzigd.
nog steeds zoekende naar sleutel 10.....
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

De richtbank? is gewoon je achterbrug of voorvork.
;)

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
Rome
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda ps50 de luxe
honda ss50k3
honda multitool
Contacteer:

Bericht door Rome »

wim V8 schreef: 07 nov 2025 17:50 De richtbank? is gewoon je achterbrug of voorvork.
;)

Gr. Wim.
Dat kan natuurlijk ook, maar lastiger om je opwaardse en zijwaardse slag eruit te halen alleen op het oog.
en bij mij lag de ss50 natuurlijk ook helemaal uit elkaar:) en als je er een naald of draadeind naast zet die perfect evenwijdig naast de velg loopt is dat toch wel een genot om te zien.
nog steeds zoekende naar sleutel 10.....
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Nee hoor ik heb daar geen last van.
Gaat gewoon perfect.

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
PB HONDA PC50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda PC50 Deluxe
Honda C50 Little Cub

Eerdaags breng ik de naven naar de man die alles met spaken kan 😁 en het frame wordt gestraald, gepoedercoat en afgewerkt met een blanke lak, de kleur wordt waarschijnlijk hoogglans reseda groen, een wat klassiekere kleur groen (maar geen originele PC-kleur dus) .
Afbeelding

Met wat goede wil, een beetje geluk en flink wat euro’s wordt het straks weer een uitermate nette PC50
Dennis
The 4T-MSB is my life!

Bericht door Dennis »

Ik gebruik al 20 jaar een achterbrug. De remreactiestang zit er nog aan, die is voor de zijwaartse slag, en een magneetpen die ik horizontaal zet, voor de hoogteslag.
En wel eerst alle nippels ongeveer even veel aandraaien anders zit je velg misschien teveel uit het midden ten opzichte van de naaf.

Jullie mogen het allemaal zelf doen van me ;) maar ik wil het ook nog steeds voor je doen.

Groeten Dennis
''UNOX MAN''
Oscar
4T-MSB regular
Bezit: CD en SS

Bericht door Oscar »

Dennis doet het top en voor niet te veel geld.

En heeft zelfs nog de moeite genomen om het mij uit te leggen waardoor ik nu zelf een wiel kan richten. Ik doe het ook met een achterbrug. Met een in pijlvorm op de juiste lengte afgeknipte tie-rap, aan de brug vastgemaakt op de juiste hoogte, kan je alle afwijkingen prima zien.
Plaats reactie