Begrenzen Honda C50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda C50 Super Cub

Begrenzen Honda C50

Bericht door Bearabia »

Hallo allemaal,

Ik heb deze week voor het eerst een Honda C50 aangeschaft en het er veel zin in om er mee op pad te gaan.
Ik heb wel nog een probleempje, deze C50 is geïmporteerd uit Japan en moet eerst nog even op kenteken worden gezet.
Hij is in mooie staat en ik kan hem er met wat nieuwe olie en een nieuwe accu zo door de RDW keuring krijgen, alleen moet hij dan natuurlijk niet harder dan 45 lopen. Hij is op het moment nog onbegrensd en ik kan online niet zo veel vinden over hoe ik hem wel begrens.
Kan iemand hier mij misschien vertellen wat de beste manier is om dat de te doen?

Groeten,
Beer

Toevoeging: Het gaat om een C50 met brandstof injectie
Laatst gewijzigd door Bearabia op 01 mar 2026 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
magnamaniac
Frequent 4T-MSB visitor

Re: Begrenzen Honda C50

Bericht door magnamaniac »

Een begrensde cdi is de makkelijkste manier. Diverse 4fakt shops kunnen die leveren.
If it looks stupid but works, it's not stupid.
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

Een plaatje met een 6mm gaatje er in tussen kop en uitlaat is het goedkoopst. Let wel dat er niet alleen een max snelheid is maar ook een min. Onder de 26kmph wordt het een blauwe plaat.
grote klappen, snel thuis
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

aan de uilaatkant is dat een gewone ring met een klein gaatje, maar voor de inlaatkant is er een bestaand plaatje verkrijgbaar. ik weet dat 4taktwinkel ze had, heb mijnes hier nog leggen van een cee die ik daar kocht. liep er lelijk mee, maar voor de keuring was het prima.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Kijk even wat de doorlaat van de carb is. Busje van een stukje PVC pijp maken zodat hij niet verder open komt dan 10mm. Dat icm een begrensde CDI laat het ding glorieus de keuringsbeproevingen doorstaan. Hij mag op de rollen max 54km aangeven. In praktijk kan hij zelfs harder lopen door de weerstand. Dus afknijpen tot exact 45 is gewpoon niet nodig. Als hij tijdens een testvlucht de 50 aantikt of er net over gaat, is prima.

Ik ga er even van uit dat verlichting remmen en banden ok zijn en dat er geen speling op wielen, brug, balhoofd en vork zit.

In de FAQ staan veel meer details.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Ik ging met mijn std '99 Giorcub(zelfde techniek als de 12v C50's) rijdend naar de rdw.
Busje boven de gasschuif gemaakt, net zo lang geprobeerd, op lengte gemaakt, tot het ding 50 reed.
Vermogen was volledig weg door de kleine gasopening, je voelt het wel hoor aan de korte gashendel ;)
Toch haalde hij nog 50. Echter, rijdende naar de rdw kwam ik plots tot bijna 60.
Niks meer aan te doen. Aldaar op de roller, die heel veel vermogen kost, tikte het ding net de 35 aan in 3,
schakelende naar 4 kwam ie niet op gang. De keurmeester vond het best zo.
Standaard oldtimer schakelbrommers willen niet gaan op deze rollerbanken zei hij.
Het enige wat het trekt zijn de variomaten en nieuwe schakelbrommers, die hebben soms wel 6-8 pk begrensd op 50km.
Zo'n rollerbank bij de rdw draait heel zwaar. Om de weerstand van allerlei omstandigheden maar na te bootsen.
De Giorcub reed daarna zonder busje weer 65 op top, standaard rechtstreeks uit Japan.
Tegenwind geen 55, en wind mee net geen 70.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Bearabia »

magnamaniac schreef: 01 mar 2026 00:08 Een begrensde cdi is de makkelijkste manier. Diverse 4fakt shops kunnen die leveren.
Gebruiken alle Cub's met injectie zo'n zelfde soort CDI?
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Bearabia »

wim V8 schreef: 01 mar 2026 11:56 Ik ging met mijn std '99 Giorcub(zelfde techniek als de 12v C50's) rijdend naar de rdw.
Busje boven de gasschuif gemaakt, net zo lang geprobeerd, op lengte gemaakt, tot het ding 50 reed.
Vermogen was volledig weg door de kleine gasopening, je voelt het wel hoor aan de korte gashendel ;)
Toch haalde hij nog 50. Echter, rijdende naar de rdw kwam ik plots tot bijna 60.
Niks meer aan te doen. Aldaar op de roller, die heel veel vermogen kost, tikte het ding net de 35 aan in 3,
schakelende naar 4 kwam ie niet op gang. De keurmeester vond het best zo.
Standaard oldtimer schakelbrommers willen niet gaan op deze rollerbanken zei hij.
Het enige wat het trekt zijn de variomaten en nieuwe schakelbrommers, die hebben soms wel 6-8 pk begrensd op 50km.
Zo'n rollerbank bij de rdw draait heel zwaar. Om de weerstand van allerlei omstandigheden maar na te bootsen.
De Giorcub reed daarna zonder busje weer 65 op top, standaard rechtstreeks uit Japan.
Tegenwind geen 55, en wind mee net geen 70.

Gr. Wim.
Dat is goed om te weten, dus als 'ie niet te hard loopt komt het alsnog waarschijnlijk wel goed. Bedankt!
wieb
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda

Bericht door wieb »

Bearabia schreef: 28 feb 2026 19:24 Hallo allemaal,

Ik heb deze week voor het eerst een Honda C50 aangeschaft en het er veel zin in om er mee op pad te gaan.
Ik heb wel nog een probleempje, deze C50 is geïmporteerd uit Japan en moet eerst nog even op kenteken worden gezet.
Hij is in mooie staat en ik kan hem er met wat nieuwe olie en een nieuwe accu zo door de RDW keuring krijgen, alleen moet hij dan natuurlijk niet harder dan 45 lopen. Hij is op het moment nog onbegrensd en ik kan online niet zo veel vinden over hoe ik hem wel begrens.
Kan iemand hier mij misschien vertellen wat de beste manier is om dat de te doen?

Groeten,
Beer

En wat betreft de adviezen; een injectie bromfiets heeft geen carb met gasschuif en ook geen CDI.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Leuk detail om achteraf te vermelden. Nou ja, nu weten we het.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Bearabia »

wieb schreef: 01 mar 2026 16:10
Bearabia schreef: 28 feb 2026 19:24 Hallo allemaal,

Groeten,
Beer

En wat betreft de adviezen; een injectie bromfiets heeft geen carb met gasschuif en ook geen CDI.
Ja dat was een detail dat ik was vergeten te vermelden en later nog heb toegevoegd. Dan zal het maar op een andere manier moeten
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

Plaatje in de uitlaat werkt altijd. Ik knip ze gewoon van een stuk blik. Gaatje 6mm er in met de boormachien en klaar. Knip het in de buitendiameter van de uitlaatflens, dan sluit het gewoon af op de pakking.

Kost niks en is 5min werk.
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Bearabia »

ildert schreef: 01 mar 2026 16:52 Plaatje in de uitlaat werkt altijd. Ik knip ze gewoon van een stuk blik. Gaatje 6mm er in met de boormachien en klaar. Knip het in de buitendiameter van de uitlaatflens, dan sluit het gewoon af op de pakking.

Kost niks en is 5min werk.
In dit werk ook met een injectie model?
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

Ja
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Ik ga er van uit dat je hem bij een van de bekende firma's hebt aangeschaft. Daarom zou ik de vraag daar stellen. Zij importeren en laten die dingen ook keuren voor brommerkenteken.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Plaats reactie