borgmoer inlaatklep is weg

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
MonkeyMike
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Skyteam PBR

borgmoer inlaatklep is weg

Bericht door MonkeyMike »

De borgmoer van de inlaatklep is weg. Hoe kan ik dit oplossen? En waar moet ik nu op letten of controleren?

Ik heb (helaas?) al veel pogingen gedaan om de brommer te starten. Kicken, elektrisch starten, en aanlopen. Kicken lijkt wel te gaan als normaal, geen weerstand of gek geluid.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Re: borgmoer inlaatklep is weg

Bericht door nielspbr »

klepdoppen verwijderen en in de kop kijken, als je niets kan vinden olie aftappen en kickstarter en koppelingcarter verwijderen om onderin het blok te kijken.
In geen geval dat blok starten voor je dat moertje hebt gevonden.
MonkeyMike
Frequent 4T-MSB visitor

nielspbr schreef: 07 mar 2026 21:17 klepdoppen verwijderen en in de kop kijken, als je niets kan vinden olie aftappen en kickstarter en koppelingcarter verwijderen om onderin het blok te kijken.
In geen geval dat blok starten voor je dat moertje hebt gevonden.
Hoe kan ik deze klus het beste aanpakken? Het zal voor mij de eerste keer zijn dus een goede voorbereiding en een plan zal het makkelijker maken. Ik weet dat ik een nieuwe pakking en een ring voor de aftapplug nodig heb. Wat is nog meer goed om in huis te halen? Een fles olie heb ik staan.
Is dit een klus voor op de werkbank of kan ik het blok laten zitten? Kan ik het carter zonder problemen demonteren? Of zitten er losse onderdelen onder het carter die wegspringen, vallen, verschuiven, etc. als ik het demonteer?

Is het een poging waard om de cilinderkopdeksel te demonteren om daar een kijkje te nemen? Door de opening van de klepdoppen kan ik de boel niet goed zien.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Ligt ie niet gewoon in de onderste klepdop? Pakking sneuvelt meestal, dus haal die alvast nieuw en ik hergebruik de ring van de aftapplug altijd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

draai iig niet de schuine kettingspanner plug los. die word nog weleens verward met de olie aftap plug. ze zitten dichtbij elkaar.
MonkeyMike
Frequent 4T-MSB visitor

Ik heb het moertje gevonden in de cilinderkopdeksel! :D
Moertje heeft wel een paar deuken. Die is aan vervanging toe.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

naast deze kwestie maar zelfs al loopt ie door naar onder, hij plakt gewoon op de bodem van je motor. Heb al paar motoren open gedaan voor mensen waar die weg was (niet in de kop, dus door olieretour weg) en die ligt gewoon onderin de motor. Die brommers reden, mits andere moer terug perfect. Maar voor zekerheid toch uiteen gehaald en die komt onder de kruk toe en valt eigenlijk direct net naast oliezeef in een inkeping in de middencarters. Dus in slechtste geval kun je mits nieuwe moer (tip koop ook dat stelschroefje nieuw voor wat het kost) gewoon blijven rijden
Plaats reactie