Herstellen Jincheng Knight JC50Q-8

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
CB-ERwin
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda Magna 50 op komst

Re: Herstellen Jincheng Knight JC50Q-8

Bericht door CB-ERwin »

Hallo Hans,
Bedankt voor je toffe aanbod en ik zal zo ook even op je PB reageren.

Maar mijn Magna is nog niet prachtig, die heeft nog wel wat liefde nodig...
Bij deze dan een fotootje, want hij staat nog bij de 4stroke-barn:

Afbeelding
Groeten, Erwin
Honda Magna als winterproject
(en een SYMpathieke 4takt scooter als dailydriver)
Hans68
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Jincheng Knight JC50Q-8

Bericht door Hans68 »

Machtig mooie brommer. Hij heeft inderdaad een goed nest nodig waar hij weer in oude staat hersteld wordt.

De pijp die er nu op zit is inderdaad heel erg kort en het lijkt erop dat er een flex langs afgedaan is. Mijn pijpje heeft de originele lengte, is niet de mooiste maar zal beslist netter klinken.

Ik zag je PB en je bent van harte welkom om hem op te halen.
CB-ERwin
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda Magna 50 op komst

Bericht door CB-ERwin »

Dank je 8-)

Ja de herfst en winter heb ik wel nodig, maar dan alle tijd om lekker te klussen
Groeten, Erwin
Honda Magna als winterproject
(en een SYMpathieke 4takt scooter als dailydriver)
Hans68
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Hans68 »

Zo dan even een klein jaartje verder.
Met de nep-Honda Jincheng vele kilometers gereden en ben er maar wat blij mee. Dit model is voor mij perfect want ik zit hier zeer goed op en ik kan er lang op blijven rijden zonder pijn te krijgen. Ter info ik hem poly-artrose, zodoende is de zithouding voor mij belangrijk.

Helaas heb ik onder het rijden een dikke steen tegen de cilinder aan gekregen en is een stukje afgebroken op het punt waar de uitlaat vastgeschroefd zit. Nu trilt deze na een ritje weer los en dat maakt teveel herrie en het rijdt ook niet meer zo soepel. Ik had al het plan om de cilinder, zuiger te vervangen en dat gaat nu ook gebeuren. Ik zal het door de artrose in kleine fases doen, maar binnenkort rij ik weer in de omgeving rond. De eerste tijd even inrijden en daarna stukje bij beetje wat meer toeren maken.

Klik hieronder op de foto voor een korte video van de Jincheng Knight.

Afbeelding
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

Controleer ook kleven alle bouten waar het blok achterbrug en zo mee vast zitten.
Ze horen niet te trillen.
Als de uitlaten willen los trillen, daar voor zou ik een moertje met verering voor adviseren of een zo genaamde tensilock moer

Lijkt mij stug dat er iets uit een cilinder breekt of het moet al heel ver vergaan zijn
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
Hans68
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Hans68 »

butt head schreef: 23 mar 2026 12:28 Controleer ook kleven alle bouten waar het blok achterbrug en zo mee vast zitten.
Ze horen niet te trillen. Als de uitlaten willen los trillen, daar voor zou ik een moertje met verering voor adviseren of een zo genaamde tensilock moer.
Een goede tip en die heb ik ter harte genomen. Er zat inderdaad wat speling. Niet veel, maar nu is het netjes opgelost.
butt head schreef: 23 mar 2026 12:28 Lijkt mij stug dat er iets uit een cilinder breekt of het moet al heel ver vergaan zijn
Bij nadere controle bleek dat er een gaatje/scheurtje zat tussen de uitlaatbouten en de zitting waar de uitlaatpakking zit. Dus de Jincheng heeft naast een nieuwe cilinder en zuiger ook een nieuwe kop gekregen. Alles goed afgesteld en wonder boven wonder loopt hij weer als een zonnetje. Hij is nog niet helemaal klaar maar de motor loopt weer en klinkt nu ook zeer rustig. Ik ben iemand die het graag een stillere brommer heeft, dus daarin ben ik nu geslaagd.

En als hij strakjes weer gereed is en het weer een beetje meespeelt alles inrijden. Deze week is het nog wisselvallig weer en heb ik de tijd om de puntjes op de i te zetten. Olie vervangen, bougie, filter en nog wat kleine reparaties. En dan de eerste tijd kalmpjes aan in de buurt rondtoeren.
Plaats reactie