Begrensde CDI rijdt toch te hard.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda C50 Super Cub

Begrensde CDI rijdt toch te hard.

Bericht door Bearabia »

Hallo beste mensen daar ben ik dan weer.

In m'n vorige topics hebben jullie me geholpen met het keuren van mijn Ceetje. Dit is allemaal keurig verlopen en hij heeft sinds vanochtend dan toch eindelijk zo'n mooi geel plaatje.
Ben uiteraard gelijk met een maatje een eindje gaan toeren door de Friese polder en kwam er achter dat hij tot wel 58km/u komt.
Dit is met de originele CDI natuurlijk niet meer dan normaal natuurlijk maar ik had er voor de keuring een begrensde op gezet en die is er sindsdien nog niet af geweest. Tijdens de keuring liep 'ie op de rollerbank ook heel netjes 40~42km/u.

Is dit normaal gedrag voor zo'n ding of hoort 'ie dit niet te doen?
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Re: Begrensde CDI rijdt toch te hard.

Bericht door MrSinga »

die dingen durven te gaan en dan rijden ze plots wel normale snelheid.
Ooit 1 op een Zc90 gezet voor iemand, dat liep in het begin ook mooi 45kmh. Maar na paar weken ging ie opeens toch vlot 80kmh
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

die dingen horen 60 te gaan. als je ze met suffe dingetjes minder wil laten rijden dan krijg je dit. als je werkelijk 45 wil rijden dan moet je ietsje meer doen dan dat. meeste mensen echter laten hem 45 rijden bij de keuring maar halen die begrenzing er direct af zodra de keuring is gedaan en gaan vervolgens heel netjes 45 rijden met de gashandle, simpel. die gashandle heeft namelijk meer standen dan alleen aan en uit weet je...

denk je werkelijk dat er ookmaar iemand hier zn honda echt begrenst heeft?...
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Bearabia »

lil schreef: 05 apr 2026 18:35 die dingen horen 60 te gaan. als je ze met suffe dingetjes minder wil laten rijden dan krijg je dit. als je werkelijk 45 wil rijden dan moet je ietsje meer doen dan dat. meeste mensen echter laten hem 45 rijden bij de keuring maar halen die begrenzing er direct af zodra de keuring is gedaan en gaan vervolgens heel netjes 45 rijden met de gashandle, simpel. die gashandle heeft namelijk meer standen dan alleen aan en uit weet je...
Ja dat snap ik natuurlijk. Alleen willen ze hier nog wel eens met de rollerbank staan (woon echt zo goed als tegenover het politiebureau) en ben persoonlijk niet perse een snelheidsduivel (daar heb ik dan weer een SAAB turbo voor) dus vind het niet erg als ik permanent niet harder dan 50 kan.
Enfin, als die begrensde CDItjes zo zijn is het maar zo, is volgens mij zo'n beetje de enige begrenzingsmethode die niet op de lange duur schadelijk is voor de motor dus dan moet ik het maar zo houden. Op aanrading van een collega zou ik dan eventueel een kleiner tandwiel voor kunnen proberen, heb ik in ieder geval wel een wat vluggere optrek.
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Bearabia »

MrSinga schreef: 05 apr 2026 18:12 die dingen durven te gaan en dan rijden ze plots wel normale snelheid.
Ooit 1 op een Zc90 gezet voor iemand, dat liep in het begin ook mooi 45kmh. Maar na paar weken ging ie opeens toch vlot 80kmh
Maar goed dat 'ie dan in ieder geval op de rollerbank van RDW netjes liep.
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

ja dat kan. zo klein mogelijk voortandwiel, uitlaat knijpen bij de cylinder, net als bij inlaatspruitstuk, volop overtoeren draaien in hoogste versnelling en dan toch maar 45 gaan. het kan allemaal, maar moet je het willen? meestal word je met rust gelaten als je normaal rijd. ik probeer juist zo zuinig mogelijk te rijden. dat betekent dat je zo min mogelijk toeren wil maken bij zo hoog mogelijke snelheid, dus bijvoorbeeld 35 op stationair toerental. dat betekent dat je dus helemaal geen gas kan geven. zie je het voor je met een begrensde opzet?... dat gaat alleen als je geen begrenzing hebt maar je geen of heel weinig gas geeft. ik heb zo'n ding en die rijd dan 1 op 100, maar hij kan dus 80 als ik het gas helemaal open draai.(in het meest gunstige geval, wind mee, berg af, enzo, wat sowieso niet mogelijk is bij standaard vertanding) ga je het al een beetje snappen?

zuinigheid en rdw eisen gaan niet samen, want hun willen begrenzing gebaseert op maximaal toerental, niet op gastoevoer, wat is hoe het zou moeten, maar dat is te moeilijk, dus nee we gaan lekker stom doen. het is maar wat je belangerijker vind.

ik wil hierbij graag de berini m21 en de yamaha fs1 met roterende inlaatschijf noemen als de ideale oplossing. het kan dus wel, maar niet omdat jetten het zegt.
Laatst gewijzigd door lil op 05 apr 2026 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Bearabia »

lil schreef: 05 apr 2026 18:59 ja dat kan. zo klein mogelijk voortandwiel, uitlaat knijpen bij de cylinder, net als bij inlaatspruitstuk, volop overtoeren draaien in hoogste versnelling en dan toch maar 45 gaan. het kan allemaal, maar moet je het willen? meestal word je met rust gelaten als je normaal rijd. ik probeer juist zo zuinig mogelijk te rijden. dat betekent dat je zo min mogelijk toeren wil maken bij zo hoog mogelijke snelheid, dus bijvoorbeeld 35 op stationair toerental. dat betekent dat je dus helemaal geen gas kan geven. zie je het voor je met een begrensde opzet?... dat gaat alleen als je geen begrenzing hebt maar je geen of heel weinig gas geeft. ik heb zo'n ding en die rijd dan 1 op 100, maar hij kan dus 80 als ik het gas helemaal open draai.(in het meest gunstige geval, wind mee, berg af, enzo, wat sowieso niet mogelijk is bij standaard vertanding) ga je het al een beetje snappen?

zuinigheid en rdw eisen gaan niet samen, want hun willen begrenzing gebaseert op maximaal toerental, niet op gastoevoer, wat is hoe het zou moeten, maar dat is te moeilijk, dus nee we gaan lekker stom doen. het is maar wat je belangerijker vind.
Aha, ik snap wat je bedoelt. Ik zal maar even moeten kijken. Ga overigens met tegenwind of heuvelopwaards met vol gas open niet veel harder dan 50 dus zou kunnen dat het op de rollerbank gewoon keurig lijkt. In dat geval is dit dan een ideale uitkomst, net genoeg begrensd dat je er altijd mee weg zou komen maar niet genoeg begrensd dat ik die dingen die jij beschrijft niet zou kunnen doen.
Ik zal het voorlopig zo laten, 1 op 100 is namelijk wel lekker in de huidige economie (zeker tegenover mijn zweedse benzineslurper).
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

ja 1 op 100 kan je van dromen als je van langzaam rijden houd, anders niet :p
Laatst gewijzigd door lil op 05 apr 2026 19:30, 2 keer totaal gewijzigd.
MonkeyMike
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Skyteam PBR

Bericht door MonkeyMike »

Ik heb een CDI met instelbare limiet. Dat is niet ideaal omdat je in de lage versnelling snel op de limiet zit. Maar het werkt wel. Kosten zo'n 15 euro op Aliexpress, 5 pin cdi met een 4 pins dip switch. Voor dat geld zeker een poging waard.
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

15 euro, man das 2 hamburgers, noem het maar niks
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Bearabia »

lil schreef: 05 apr 2026 19:26 ja 1 op 100 kan je van dromen als je van langzaam rijden houd, anders niet :p
Tja, langzaam kom ik dan weer net niet tijdig op het werk of bij m'n familie. Enfin, met 1 op 70/80 neem ik ook best genoegen in deze tijden hoor.
Bearabia
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Bearabia »

MonkeyMike schreef: 05 apr 2026 19:26 Ik heb een CDI met instelbare limiet. Dat is niet ideaal omdat je in de lage versnelling snel op de limiet zit. Maar het werkt wel. Kosten zo'n 15 euro op Aliexpress, 5 pin cdi met een 4 pins dip switch. Voor dat geld zeker een poging waard.
Dat lijkt me dan wel weer een gevalletje van: Als oom agent dit ziet ben je gelijk de sjaak. Maar wel een goede suggestie
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

heej rij lekker met je saab naar je familie dan. of vertrek eerder.

nog 1 keer en dan ga je bij mij op de grote hoop
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

Bearabia schreef: 05 apr 2026 18:44
lil schreef: 05 apr 2026 18:35 die dingen horen 60 te gaan. als je ze met suffe dingetjes minder wil laten rijden dan krijg je dit. als je werkelijk 45 wil rijden dan moet je ietsje meer doen dan dat. meeste mensen echter laten hem 45 rijden bij de keuring maar halen die begrenzing er direct af zodra de keuring is gedaan en gaan vervolgens heel netjes 45 rijden met de gashandle, simpel. die gashandle heeft namelijk meer standen dan alleen aan en uit weet je...
Ja dat snap ik natuurlijk. Alleen willen ze hier nog wel eens met de rollerbank staan (woon echt zo goed als tegenover het politiebureau) en ben persoonlijk niet perse een snelheidsduivel (daar heb ik dan weer een SAAB turbo voor) dus vind het niet erg als ik permanent niet harder dan 50 kan.
Enfin, als die begrensde CDItjes zo zijn is het maar zo, is volgens mij zo'n beetje de enige begrenzingsmethode die niet op de lange duur schadelijk is voor de motor dus dan moet ik het maar zo houden. Op aanrading van een collega zou ik dan eventueel een kleiner tandwiel voor kunnen proberen, heb ik in ieder geval wel een wat vluggere optrek.
Wil je echt 45-50kmh rijden, stop een busje boven uw gasschof zodat gas max open kan tot 45kmh icm kleiner tandwieltje.
Het is niet omdat je voor 1tje kleiner gaat dat je daarom persé trager zult gaan. Als je nu topt omdat je verhouding net te zwaar wordt om te draaien op max toeren nu kan het zijn dat je net dat sneller gaat omdat ie net voorbij het punt van te zwaar kan

ik zou dus combineren. 1tje kleiner vooraan en busje boven gasschof. trek je wat vlotter op en ga je nauwelijks merken dat je gas bv maar 3/4 open kan als max ipv 4/4
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

Bearabia schreef: 05 apr 2026 19:33
MonkeyMike schreef: 05 apr 2026 19:26 Ik heb een CDI met instelbare limiet. Dat is niet ideaal omdat je in de lage versnelling snel op de limiet zit. Maar het werkt wel. Kosten zo'n 15 euro op Aliexpress, 5 pin cdi met een 4 pins dip switch. Voor dat geld zeker een poging waard.
Dat lijkt me dan wel weer een gevalletje van: Als oom agent dit ziet ben je gelijk de sjaak. Maar wel een goede suggestie
In sé zo lang je hem niet kunt schakelen al rijdend mag dit. Je hebt ook van die instelbare met een schroefje. Dat kun je ook niet aanpassen terwijl je rijdt. En als je die mooi stopt op de plaats van de originele (desnoods met switch/schroefje naar onder).
Plaats reactie