Klepdoppen muurvast

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Zapper
4T-MSB beginner
Bezit: Zhenhua 50cc

Klepdoppen muurvast

Bericht door Zapper »

Goedendag allemaal,misschien kan iemand mij een tip geven.Wilde deze week voor de eertste keer kijken naar de speling van de kleppen van mijn pas verkregen dax.Nu zitten de klepdoppen muurvast iemand een tip??
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Re: Klepdoppen muurvast

Bericht door NIX »

Grote tang op de ronde buitenkant zetten. In de rondte slaan met een koudbeitel kan ook, beschadig de kop niet en koop nieuwe doppen. Los is tegen de klok in.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

NIX schreef: 28 mei 2026 08:32 Grote tang op de ronde buitenkant zetten. In de rondte slaan met een koudbeitel kan ook, beschadig de kop niet en koop nieuwe doppen. Los is tegen de klok in.
of indien de kop nog niet kapot is een deftige 1/2 ratelset kopen. 6-kantige dop, geen 12 want die draait dan vaak de dop kapot, en een ratel die toch wat lengte heeft.
Indien kop reeds kapot gewoon een houtbeiteltje en idd tikken zodat ie lost of barst (dan is de druk ook direct weg).
daarna nieuw dopje kopen, kost niet veel en direct weer goed (als je hem niet zo aanspant)
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Vaak zitten ze niet eens muurvast doodat een gorilla ze heeft aangedraaid, maar gewoon door veel opwarmen en afkoelen. Ik denk dat ze heel erg lang niet los geweest zijn. 6-Kantdoppen zijn ook mijn favoriet. Heb nooit begrepen waarom doppen 12-kant moeten zijn.
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

NIX schreef: 28 mei 2026 10:55 Vaak zitten ze niet eens muurvast doodat een gorilla ze heeft aangedraaid, maar gewoon door veel opwarmen en afkoelen. Ik denk dat ze heel erg lang niet los geweest zijn. 6-Kantdoppen zijn ook mijn favoriet. Heb nooit begrepen waarom doppen 12-kant moeten zijn.
omdat er 12-kant bouten zijn. Bv op zwaardere machines worden die vaak gebruikt omdat je dan meer raakvlakken hebt en minder snel doordraait (bv uitlaat, intercoolers,...) en het is een tijd mode geweest 12-kant doppen als standaard te verkopen. Heb hier voor de 1/2 ratel ook beide setten liggen. 12-kant van m'n pa mee gedaan, Facom gaat niet kapot, en de 6-kanten, ook Facom, zelf gekocht
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

pssst, dubbelzeskant, niet 12-kant. 12-kant is echt een garantie voor afronden.

ps. I'll show myself out.
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Met een afdruk 45. Toch.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

12kantdoppen kun je in meer standen op een boutkop zetten, das makkelijk als je maar een heel kleine slag kan maken omdat de bout op een moeilijke plek zit. nadeel is dat 12kantdoppen minder op het materiaal aangrijpen waardoor ze makkelijker op de boutkop doorschieten en die dan rondslijt. ik vind het ondingen, zeskantdoppen zijn sterker en houden de boel beter heel.

losdraaien van een klepdop met verziekte zeskant doe je het beste met een flinke waterpomtang of pijpfitterstang op de buitenrand van de klepdop, zoals NIX zei.

NB: klepdoppen hoeven niet heel erg vastgedraaid te worden, vast is vast genoeg.
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

lil schreef: 28 mei 2026 23:31 12kantdoppen kun je in meer standen op een boutkop zetten.
op m'n werk zitten, zoals ik reeds zei, op turbo/aircopomp/... zo'n dubbele 6-bouten ook. Die passen dan dus perfect. En hebben voor die toepassing meer grip dan een 6-kant kan geven op een 6-kant bout. Maar idd, ondingen op 6-kant bouten omdat ze net sneller door draaien.
nielspbr schreef: 28 mei 2026 20:22 pssst, dubbelzeskant, niet 12-kant. 12-kant is echt een garantie voor afronden.

ps. I'll show myself out.
you know what we ment ;) maar je hebt helemaal gelijk.
Zapper
4T-MSB beginner
Bezit: Zhenhua 50cc

Bericht door Zapper »

Griptang., zo los
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

NIX schreef: 28 mei 2026 20:53 Met een afdruk 45. Toch.
Als bij ons op school de leraar zou horen dat je dat een 12-kant noemde, jawel, de veiligheidsschoen van de leraar..
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Zapper schreef: 29 mei 2026 22:35 Griptang., zo los
Goedzo knul!
Plaats reactie