verlichting

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Renkum
4T-MSB beginner
Bezit: Honda ss50

verlichting

Bericht door Renkum »

Hoi Hoi.

Ik heb 3x een ss50.

Van mijn oudste bromfiets, die is omgebouwd van 6v naar 12v CDI ontsteking, lampjes allemaal omgewisseld. Accu opgeladen, knipperlichten / toeter werken, remlicht goed fel licht. Verlichting gaat blijkbaar niet via de accu (voor/achter), dit is heel erg zwak. In de nacht kan ik er niet mee rijden, achter verlichting is niet zichtbaar.

Andere bromfiets, erbij gekocht. Knipperlicht blijft continue branden. Verlichting voor doet het niet. Lampje al verwisseld. Remlicht doet het wel.

Ik heb totaal geen affiniteit met klussen voor deze bromfietsen, mijn broer doet dit altijd, maar hij heeft weinig tijd en elektra e.d. is voor hem erg lastig.

Conclusie: ik ben op zoek naar iemand die tegen vergoeding mij kan helpen om de verlichting van beide bromfietsen in orde te krijgen! Ik woon in Ede. Ik hoop op hulp!
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Re: verlichting

Bericht door lil »

zwakke verlichting komt meer voor. die word gevoed door de wisselstroomdynamo zal ik maar zeggen.
is wel een beetje een honda euvel.

een oplossing voor die 12volt ss kan zijn de verlichting via de accu te laten lopen, en dan 12volt ledlampen te gebruiken zodat de accu ook niet te zwaar belast word, dat geeft iig wat beter licht. maar je moet wel nog steeds een koplampbolletje of een weerstand op het wisselstroom circuit aangesloten hebben zitten om de laadstroom te temperen. ik geloof dat een ss al standaard zo'n weerstand heeft maar weet niet zeker, en ik weet ook niet of die wel goed werkt met 12 volt.

wat is dat toch met die ss'jes?... viewtopic.php?p=585578#p585578
Renkum
4T-MSB beginner
Bezit: Honda ss50

Bericht door Renkum »

accu is ook altijd een ding. Ik heb het idee dat deze met rijden ook niet echt opgeladen wordt. Druppellader werkt wel in zo'n geval. Ik heb mijn broer nog eens gevraagd om te kijken naar de dynamo.

Ik ben echter nog steeds op zoek naar een klus hulp in de buurt (tegen vergoeding) om de verlichting van de andere ss-jes te fixen...
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

lil schreef: 12 jul 2026 22:38 zwakke verlichting komt meer voor. die word gevoed door de wisselstroomdynamo zal ik maar zeggen.
is wel een beetje een honda euvel.

een oplossing voor die 12volt ss kan zijn de verlichting via de accu te laten lopen, en dan 12volt ledlampen te gebruiken zodat de accu ook niet te zwaar belast word, dat geeft iig wat beter licht. maar je moet wel nog steeds een koplampbolletje of een weerstand op het wisselstroom circuit aangesloten hebben zitten om de laadstroom te temperen. ik geloof dat een ss al standaard zo'n weerstand heeft maar weet niet zeker, en ik weet ook niet of die wel goed werkt met 12 volt.

wat is dat toch met die ss'jes?... viewtopic.php?p=585578#p585578
nja, alles over batterij is het niet. Ik vrees dat de ombouw gebeurt is via zo'n verloopstekker... en die deugen niet (het werkt nauwelijks). Ik maak die stukjes zelf zodat het allemaal p&p is op ori boom en alles ook werkt van de ori boom.

Ede is wat ver, had het nu eens Eede geweest (die is dichtbij)...
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Soms is de laadspoel zwak. Is die vervangen voor een die 12V levert?
Soms zit er weerstand in de bedrading. stekkers moeten dan aangeknepen worden op de draden of stekkers zelf en eerst loshalen en met wat vaseline insmeren.
Soms zit het in de schakelaars. Schoonmaken, bijbuigen, opnieuw solderen.

Zorg dat je erachter komt waar de lage spanning vandaan komt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
MonkeyMike
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Skyteam PBR

Bericht door MonkeyMike »

Op mijn imitatie brommer heb ik alles vervangen met led. Fabrieksaf heeft de brommer 12v en een accu.

Als alle verlichting op de accu is aangesloten loopt de accu leeg. Werkt net als je spaarvarken, haal je er meer uit dan je er in stopt dan loopt ie leeg. Met de koplamp op de spoel werkt het wel goed. Accu blijft mooi vol en ik heb licht. Als ik stil sta knippert de koplamp een beetje.
Als ik mij niet vergis zit de koplamp direct op de spoel, dus zonder schakelaar er tussen. De rest van het licht zit wel een schakelaar tussen. Voor dit alles heb ik één Y-spiltter gemaakt. Kabelboom is origineel gebleven.

Waarschijnlijk ben je klaar met één a twee draadjes wisselen. Gebruik een krimptang met wat bullet connectors waar nodig. Laat de kabelboom origineel, maak alleen uitbreidingen die je weer los kan koppelen.

Controleer jouw gelijkrichter/lader eens of koop een nieuwe. Tijdens het laden moet er meer dan 12v de accu in. Draad voor het licht mag maximaal 12v op staan.

PS, zet het schema van jouw brommer eens hier neer. Dan kijk ik met je mee.
hypercub
The 4T-MSB is my life!
Bezit: CY50 R&P

Bericht door hypercub »

Doet de (indien gemonteerd) spanningsregelaar/gelijkrichter het nog goed?
Zit de weerstand nog in het electrische systeem? (zat er bij mij nog in, verzwakte de verlichting).
Ik zit met een soortgelijk probleem, klein- en grootlicht werken deels op de accu (en rem/knipper/boordverlichting/tuuter).
Heb nu een 12v led 8 watt lampje vóór, dat belast de accu niet zo.
Life is too short for lousy coffee.
Plaats reactie