vvv en spanning

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
AAlex
Frequent 4T-MSB visitor

vvv en spanning

Bericht door AAlex »

Hallo, allemaal,

heb sinds kort een ori vvv en heb noodgedwongen dus al een spanningsregelaar 6v ingebouwd. Nu heb ik ook een ori c70 grondplaat met spoelen liggen

kan het zijn dat de verlichtingsspoel van c70 is aangepast op de sterkere magneet van het vvv? maw dat het probleem van te hoge spanning zich dan niet voordoet als ik deze in zou bouwen?

gr. Alex
BRULLE MET DIE SPULLE!!

Afbeelding
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Re: vvv en spanning

Bericht door h5speedje »

AAlex schreef:Hallo, allemaal,

heb sinds kort een ori vvv en heb noodgedwongen dus al een spanningsregelaar 6v ingebouwd. Nu heb ik ook een ori c70 grondplaat met spoelen liggen

kan het zijn dat de verlichtingsspoel van c70 is aangepast op de sterkere magneet van het vvv? maw dat het probleem van te hoge spanning zich dan niet voordoet als ik deze in zou bouwen?

gr. Alex
allereerst heeft een vvv geen beter magnetisch veld maar doordat je volop toeren kan maken word de spanning die uit de spoel komt hoger...aangezien het systeem voor een holandse ss is gebaseerd op het bijna omvallen bij 40 zal je dus inderdaad wat teveel spanning hebben..
Andere mogelijk heid is als je een te grote spleet tussen spoel en vliegwiel hebt; hierdoor word de spanning erg piekerig en gaat alles naar de knoppen..
Hou dus merk bij merk en soort bij soort; dan blijft alles wel heel (misschien ietsie meer wattage in de lampen doen maar meer is niet nodig..
sil
4T-MSB beginner

Bericht door sil »

met vvv op mijn cy kon ik meteen alles op 12 volt bouwen ..
werkt perfect .. en laad goed bij ..
AAlex
Frequent 4T-MSB visitor

Re: vvv en spanning

Bericht door AAlex »

h5speedje schreef:[allereerst heeft een vvv geen beter magnetisch veld maar doordat je volop toeren kan maken word de spanning die uit de spoel komt hoger...aangezien het systeem voor een holandse ss is gebaseerd op het bijna omvallen bij 40 zal je dus inderdaad wat teveel spanning hebben..
Andere mogelijk heid is als je een te grote spleet tussen spoel en vliegwiel hebt; hierdoor word de spanning erg piekerig en gaat alles naar de knoppen..
Hou dus merk bij merk en soort bij soort; dan blijft alles wel heel (misschien ietsie meer wattage in de lampen doen maar meer is niet nodig..
hm, ben dus weer eens niet duidelijk geweest, ik reed al rond 75, dus t blokje maakte al veel toeren. met vvv is daar een beetje bij gekomen, maar niet schrikbarend. zonder vvv geen probleem met verlichting. magneten heb ik geprobeerd met stuk ijzer. vvv is sterker, kan zijn dat oude vliegwiel erg verzwakt was.

vvv en grondplaat beide hitachi. zal eens kijken naar luchtspleet. spanning ging net boven stationair al richting 8 volt. Bij hoger toerental nog niet gemeten, maar lampen gingen bijna direct kapot.....

ik heb blijkbaar iets andere ervaring dan jij, maar de opmerking over luchtspleet neem ik wel mee. bedankt.
BRULLE MET DIE SPULLE!!

Afbeelding
Moto CD
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Moto CD »

Als je een nieuwer Hitachi vliegwiel hebt (zo'n goudkleurige van metaal dus niet zo'n oude aluminium versie) dan heb je al een 12v vliegwiel, deze leveren veel meer spanning veel sterkere magneten. Gegarandeerd dat je bolletjes eruit klappen.
Plaats reactie