Hallo, allemaal,
heb sinds kort een ori vvv en heb noodgedwongen dus al een spanningsregelaar 6v ingebouwd. Nu heb ik ook een ori c70 grondplaat met spoelen liggen
kan het zijn dat de verlichtingsspoel van c70 is aangepast op de sterkere magneet van het vvv? maw dat het probleem van te hoge spanning zich dan niet voordoet als ik deze in zou bouwen?
gr. Alex
vvv en spanning
vvv en spanning
BRULLE MET DIE SPULLE!!

-
h5speedje
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Re: vvv en spanning
allereerst heeft een vvv geen beter magnetisch veld maar doordat je volop toeren kan maken word de spanning die uit de spoel komt hoger...aangezien het systeem voor een holandse ss is gebaseerd op het bijna omvallen bij 40 zal je dus inderdaad wat teveel spanning hebben..AAlex schreef:Hallo, allemaal,
heb sinds kort een ori vvv en heb noodgedwongen dus al een spanningsregelaar 6v ingebouwd. Nu heb ik ook een ori c70 grondplaat met spoelen liggen
kan het zijn dat de verlichtingsspoel van c70 is aangepast op de sterkere magneet van het vvv? maw dat het probleem van te hoge spanning zich dan niet voordoet als ik deze in zou bouwen?
gr. Alex
Andere mogelijk heid is als je een te grote spleet tussen spoel en vliegwiel hebt; hierdoor word de spanning erg piekerig en gaat alles naar de knoppen..
Hou dus merk bij merk en soort bij soort; dan blijft alles wel heel (misschien ietsie meer wattage in de lampen doen maar meer is niet nodig..
Re: vvv en spanning
hm, ben dus weer eens niet duidelijk geweest, ik reed al rond 75, dus t blokje maakte al veel toeren. met vvv is daar een beetje bij gekomen, maar niet schrikbarend. zonder vvv geen probleem met verlichting. magneten heb ik geprobeerd met stuk ijzer. vvv is sterker, kan zijn dat oude vliegwiel erg verzwakt was.h5speedje schreef:[allereerst heeft een vvv geen beter magnetisch veld maar doordat je volop toeren kan maken word de spanning die uit de spoel komt hoger...aangezien het systeem voor een holandse ss is gebaseerd op het bijna omvallen bij 40 zal je dus inderdaad wat teveel spanning hebben..
Andere mogelijk heid is als je een te grote spleet tussen spoel en vliegwiel hebt; hierdoor word de spanning erg piekerig en gaat alles naar de knoppen..
Hou dus merk bij merk en soort bij soort; dan blijft alles wel heel (misschien ietsie meer wattage in de lampen doen maar meer is niet nodig..
vvv en grondplaat beide hitachi. zal eens kijken naar luchtspleet. spanning ging net boven stationair al richting 8 volt. Bij hoger toerental nog niet gemeten, maar lampen gingen bijna direct kapot.....
ik heb blijkbaar iets andere ervaring dan jij, maar de opmerking over luchtspleet neem ik wel mee. bedankt.
BRULLE MET DIE SPULLE!!