Hey mensen.
Het is hier al wel eens eerder langsgekomen, namelijk hoeveel speling de zuiger en cilinder moeten hebben als je je zuiger opnieuw laat honen/boren. Ik heb iets gelezen van 0.01 per cm en 0.05mm is afkeur etc. Echter anderen beweren weer dat dit niet klopt...
Kan een kenner mij kort en duidelijk vertellen wat de speling van de zuiger moet zijn t.o.v. een 51mm gietijzeren cilinder?
Speling tussen zuiger en cilinder
-
the ghansman
- Frequent 4T-MSB visitor
Speling tussen zuiger en cilinder
Altijd druk met heelveel niks.
eeuh. je cilinder los nemen dan kan je het makkelijkst kijken, als je het mij vraagt:
1. haal voorzichtig een zuigerveer van de zuiger.
2. plaats die in de cilinder, recht.
3. kijk hoe groot het gat is dat overblijft tussen de zuigerveer
dit mag naar mijn weten 0,2 mm zijn.
speling op de cilinder en zuiger kijken is wat moeilijk denk ik, meestal gewoon op het gevoel kijken.
cilinderkop eraf, en even kijken hoever je de zuiger op en neer, of links/rechts door de cilinder kan duwen, moet minimaal zijn.
Paul ( type/druk-fouten voorbehouden
)
speling op de cilinder en zuiger kijken is wat moeilijk denk ik, meestal gewoon op het gevoel kijken.
cilinderkop eraf, en even kijken hoever je de zuiger op en neer, of links/rechts door de cilinder kan duwen, moet minimaal zijn.
Paul ( type/druk-fouten voorbehouden
"ons kent ons"
PBC bv.
PBC bv.
-
the ghansman
Hier heb ik dus niet zo veel aan...hondaa48 schreef:eeuh. je cilinder los nemen dan kan je het makkelijkst kijken, als je het mij vraagt:
Paul ( type/druk-fouten voorbehouden)
Ik weet hoe ik mijn blok uitelkaar moet halen.
Enne de boel zo even opmeten is ook niks omdat ik met mijn schuifmaatje niet nouwkeuriger kan meten dan 0.05 mm, hier schiet ik dus niks mee op.
Ik zou graag de speling weten die wordt geadviseerd door bijvoorbeeld Honda bij een 51 mm cilinder. Ik wil een beetje zekerheid en niet van die "volgens mij is het ...mm" etc. antwoorden.
-
the ghansman
Jah tuurlijk kan je dan 0.2mm wel meten. Maar zodra je cilinder/zuiger deze speling hebben ligt ie al heeeeeel lang bij het oud ijzer.pirtre schreef:als je 0.05 kan meten kan je toch ook 0.2 meten of ben ik nou gek?
De afkeur-speling ligt ergens in de buurt van 0.05mm en dan kan ik het niet meer meten...
Maar dit doet allemaal niet ter zake, als iemand de speling kan posten van een 51mm cilinder/zuiger, volgens mij is het 0.02mm maar ik weet het niet 100% zeker...
-
hondassfreak
- 4T-MSB regular
- Bezit: C50lac '83
Z50jp '94
E80 21.2cc '66
moto guzzi v50 '78 - Locatie: Nieuw-Vennep
-
ivo215
- 4T-MSB addict
- Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Ik heb de shopmanual van Honda er maar eens bij gepakt, want ik zag hier geen bekende getallen voorbij komen.
Nieuw:
Boring + 0,005 ~ 0,015 mm
Dus een nieuwe 39mm cilinder heeft een boring tussen de 39,005 en de 39,015 mm.
Vervangen bij:
Boring +0,1mm
Dus als een 39mm cilinder de 39,1mm heeft bereikt is hij volgens het boekje versleten en dient hij gehoond te worden naar de eerste overmaat.
Een eerste overmaat is dus +0,25mm.
Een 39mm cilinder op 1e overmaat moet dus tussen de 39,255 en 39,265 mm zitten en is versleten bij de 39,35mm.
Nieuw:
Vervangen bij:
Boring +0,1mm
Dus als een 39mm cilinder de 39,1mm heeft bereikt is hij volgens het boekje versleten en dient hij gehoond te worden naar de eerste overmaat.
Een 39mm cilinder op 1e overmaat moet dus tussen de 39,255 en 39,265 mm zitten en is versleten bij de 39,35mm.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?
-
the ghansman
Bedankt, nu weet ik genoeg!ivo215 schreef:Ik heb de shopmanual van Honda er maar eens bij gepakt, want ik zag hier geen bekende getallen voorbij komen.
Nieuw:
Vervangen bij:
Boring +0,1mm