SS50 rammel kettingscherm, ketting etc

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Re: SS50 rammel kettingscherm, ketting etc

Bericht door MrSinga »

h5speedje schreef: 30 aug 2024 10:54 Stansen of ponsen; het gaat met donder en geweld een rond stempel doorheen ; helft word gesneden helft breekt en daardoor geen mooi ronde passing...begin van de ponsing is ingedeukt dus je mist een hoop oppervlak...binnenkant is ruw met breukvlak ; vervolgens laten de rubbers in je naaf beweging toe met optrekken en afremmen op de motor; dus je tandwiel draaid beide kanten een stukje op ...na hoe wil je je naaf kapot hebben..
Het is gewoon een slecht product laten we eerlijk zijn...
toch hetzelfde systeem van op een Dax en daar gaat het wel goed. Zelfs met +150cc blokken gaan zelden sterren kapot. Zelfde tandwielen op rubbers met een circlips vast.

Het is de combinatie van meerdere factoren die dit kapot heeft gemaakt. Enige reden die gegeven werd waarom de chinezen tandwielen gebout gebruiken is omdat die plek voor circlips af brak waar die bij Honda gewoon mooi blijft.
En die geboute, zonder rubbers, zoals bij Monkey zijn wel gekende waar er problemen ontstaan. Tandwielen waar gaten voor montage sleufgaten worden, tigen/bouten die afbreken,...

Nu, Benly/MSX etc is wel logischer systeem geworden. Tandwiel gebout op een stuk en dit met rubbers in een naaf.
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

De pasvorm van het originele tandwiel is een waterdicht argument zodat het langer heel blijft, voor de rest blijft het een zaad ontwerp of het nou op een dax of ss zit .
Hop hop gas dr op
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Op een dax krijgt het in principe minder op zijn donder, het wiel is kleiner, =minder kracht over te brengen voor het zelfde resultaat.
SS50-Maarten
4T-MSB regular
Bezit: SS50 1977 rood bromfiets
SS50 1974 goudkleurig motorfiets

Bericht door SS50-Maarten »

nielspbr schreef: 31 aug 2024 10:21 Op een dax krijgt het in principe minder op zijn donder, het wiel is kleiner, =minder kracht over te brengen voor het zelfde resultaat.
Uhmmm, minder kracht bij een hoger toerental of zo? Mijn wiskunde en natuurkunde zijn nogal roestig.

Ik werk als fietsenmaker, wij verkopen ook (goede) vouwfietsen, met kleine wielen dus. Er zijn sterke fietsers die op een dure kwaliteitsfiets (Brompton met 16 inch wielen) in 5 maanden tijd de ketting "versleten" hebben. Althans, dan geeft onze meettool aan dat de ketting eigenlijk al aan vervanging toe is. En dan hebben ze de ketting toch netjes onderhouden. Overigens lukt ze dat op een gewone fiets met 28 inch wielen ook, bij een derailleurfiets.

Maar dan vraag ik me dus af of welk verschil de wielmaat maakt.
Laatst gewijzigd door SS50-Maarten op 31 aug 2024 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Heppie met kleppie! :D
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

heeft met hefboomwerking te maken. kleinere wielmaat = minder krachtontwikkeling op desbetreffende onderdelen. in theorie natuurlijk, want in praktijk zal de tandwielverhouding toch zo zijn dat een gelijkwaardige snelheid word verkregen, resulterend in een gelijkaardige krachtontwikkeling op de betreffende onderdelen. maar het is sowieso gewoon geen ideale constructie, en dat is het werkelijke punt.

een algemene waarheid mbt grote wielmaten is wel; grote wielen rollen mooier.
kleine wielen zijn gewoon kut, je voelt ieder kuiltje, wiel stuitert als een gek, echt tering rijden
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

nielspbr schreef: 31 aug 2024 10:21 Op een dax krijgt het in principe minder op zijn donder, het wiel is kleiner, =minder kracht over te brengen voor het zelfde resultaat.
komaan... ge gaat mij niet zeggen als je op een Dax een +100cc blok daarin dropt dat je minder kracht moet overbrengen dan topicstarter met 85cc? En daar blijven die naven wel compleet...

Ken er ook genoeg die met +100cc op een SS50 zitten waar het al jaren goed gaat. Of met een Daytona droge die ofwel pakt of niet pakt, slippen is er niet zo echt bij en zelfs daar waar die naaf extra op z'n tanden krijgt blijft het goed gaan.

Dus het ontwerp is goed. Ofwel heeft topicstarter gewoon pech gehad of er is een andere oorzaak.

Punt is dat de naaf gewoon hersteld/vervangen moet worden.
-kettingspanning die bij inveren (bagage/persoon/...) te strak was en de ketting niet (meer/snel genoeg) rekte
-slechte lagers
-veelvoudig remmen bij bergaf wat teveel warmte genereerde
-....

en normaal is dat gewoon goeie rubbers, beschermplaat achter tandwiel, deftig tandwiel en clips. Geen shims of what so ever.
Bij uitgelubberde rubbers steek ik gewoon nieuw setje, kosten de wereld niet en in m'n hoofd is dat dan terug ok (heb ze bij m'n MSX ook al vervangen ondanks die bij nazien gewoon nog zo goed als niets slijtage hadden)
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

lil schreef: 31 aug 2024 12:11
Een algemene waarheid mbt grote wielmaten is wel; grote wielen rollen mooier.
Kleine wielen zijn gewoon kut, je voelt ieder kuiltje, wiel stuitert als een gek, echt tering rijden.

Daarom zijn die kleine wieltjes ook alleen in de kindermotortjes van Honda gemonteerd.
Monkey Z50r Dax Motra etc etc. Kinderen rijden daar een beetje mee rond in de tuin, op het erf.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

wim V8 schreef: 31 aug 2024 13:14
Kleine wielen zijn gewoon kut, je voelt ieder kuiltje, wiel stuitert als een gek, echt tering rijden.

Daarom zijn die kleine wieltjes ook alleen in de kindermotortjes van Honda gemonteerd.
Monkey Z50r Dax Motra etc etc. Kinderen rijden daar een beetje mee rond in de tuin, op het erf.

Gr. Wim.
Dan denk je dus zwaar verkeerd

de insteek van de Dax was om die mee te nemen op reis. Vandaar ook die uitneembare vork bij de Japanse Dax. Zelfs Honda adverteerde het zo!! Voor rond te rijden vanaf camping in de buurt
Idem de Z50M/Z50A/zeker de J1 werden ook met volwassenen gepromoot. De J1 zelfs met een racepiloot erop, voor in de paddocks te rijden

Motra is ooit gemaakt voor het Japanse leger :idea:
Z50R/CT70/... allemaal gemaakt voor volwassenen om te crossen

De XR50-CRF50 is iets anders, dat is idd ooit gemaakt voor kinderen.
lil schreef: 31 aug 2024 12:11 een algemene waarheid mbt grote wielmaten is wel; grote wielen rollen mooier.
kleine wielen zijn gewoon kut, je voelt ieder kuiltje, wiel stuitert als een gek, echt tering rijden
feit. Daarmee dat ik ook altijd zeg dat een Dax ed vanaf +125cc nutteloos is. Je kunt die motor nooit deftig gebruiken. Zowel pk als snelheid zit je beperkt op wat past qua tandwielen.

Maar niet tegenstaande blijf ik het machtig vinden om aan 90-100kmh te rijden met een motodax/motomonkey. Het gevoel is zoals met een grote moto te rijden aan +150kmh.
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

Ik denk dat een kind wat meer moeite heeft om op een brommer met grote wielen te klimmen , dan zijn de dingen waar ze wel op passen al snel kinder dingen.
Het ontwerp van het tandwiel op de naaf is overigens dusdanig goed dat we dat nog steeds tegen komen op nieuwe brommers en motoren ....ownee.
Hop hop gas dr op
magnamaniac
4T-MSB regular

Bericht door magnamaniac »

Dennoz schreef: 31 aug 2024 14:41 Ik denk dat een kind wat meer moeite heeft om op een brommer met grote wielen te klimmen , dan zijn de dingen waar ze wel op passen al snel kinder dingen.
Het ontwerp van het tandwiel op de naaf is overigens dusdanig goed dat we dat nog steeds tegen komen op nieuwe brommers en motoren ....ownee.
MrSinga schreef: 31 aug 2024 13:46
wim V8 schreef: 31 aug 2024 13:14

Gr. Wim.
Dan denk je dus zwaar verkeerd

de insteek van de Dax was om die mee te nemen op reis. Vandaar ook die uitneembare vork bij de Japanse Dax. Zelfs Honda adverteerde het zo!! Voor rond te rijden vanaf camping in de buurt
Idem de Z50M/Z50A/zeker de J1 werden ook met volwassenen gepromoot. De J1 zelfs met een racepiloot erop, voor in de paddocks te rijden

Motra is ooit gemaakt voor het Japanse leger :idea:
Z50R/CT70/... allemaal gemaakt voor volwassenen om te crossen

De XR50-CRF50 is iets anders, dat is idd ooit gemaakt voor kinderen.
lil schreef: 31 aug 2024 12:11 een algemene waarheid mbt grote wielmaten is wel; grote wielen rollen mooier.
feit. Daarmee dat ik ook altijd zeg dat een Dax ed vanaf +125cc nutteloos is. Je kunt die motor nooit deftig gebruiken. Zowel pk als snelheid zit je beperkt op wat past qua tandwielen.

Maar niet tegenstaande blijf ik het machtig vinden om aan 90-100kmh te rijden met een motodax/motomonkey. Het gevoel is zoals met een grote moto te rijden aan +150kmh.
Het is blijkbaar goed visweer. Wim gooit wat aas uit en er bijten er meteen 2 🤣🤣
If it looks stupid but works, it's not stupid.
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

Dennoz schreef: 31 aug 2024 14:41 Het ontwerp van het tandwiel op de naaf is overigens dusdanig goed dat we dat nog steeds tegen komen op nieuwe brommers en motoren ....ownee.
feit is dat we over een ontwerp spreken van eind jaren 60 hé. Waar je dat van vandaag vlotjes stukken kunt laten cnc nabewerken was toen allemaal manueel. En ja, zelfs bij gietstukken zit er nog steeds nabewerkingen op (moet maar eens een gietmal designen, leuk hoor overal rekening houden met x-graden om te lossen). Dus werd er sneller gekozen voor snel produceerbare stukken. Iets wat ik eigenlijk ook nog steeds moet doen bij CNH, hoe vlotter en met minder bewerkingen hoe liever.
magnamaniac schreef: 31 aug 2024 16:40 Het is blijkbaar goed visweer. Wim gooit wat aas uit en er bijten er meteen 2 🤣🤣
nee, ik ben gewoon geërgerd dat iedereen dit systeem afschiet als slecht. Wetende dat er zelden problemen zijn hiermee. Kan het beter? zeker dat heeft Honda ook toegepast op latere modellen, bv de CD50's ed. Maar op het moment van in productie gaan was dit een simpel goed concept. De naaf van een Monkey, gewoon vastbouten zonder rubbers, vind ik dan een slechter concept.
Zoals je ook vaak ziet bij die chinese varianten dat bouten afbreken, tandwielen beginnen uit te lubberen,... Dan heeft G-craft ed het beter gedaan om daar een gedempte naaf van te maken
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Ik ken alleen de gedempte takegawa (monkey) naaf die van g-craft heb ik nog niet in handen gehad. Moet je trouwens wel tandwielen met doorlopend gat hebben want de normale honda tandwielen met vernauwing passen niet.
asten
4T-MSB beginner
Bezit: SS50ZK3 Nl, wat sneller
idem 85cc als motorfiets
SS50 Uk uitvoering, 5 bak, hoog stuur, schijfrem
ST70 Uk uitvoering

Bericht door asten »

Beste mensen,

Veel dank voor de vele reacties op mijn ervaringen, vraagstelling, en de hopelijk langdurig werkende oplossing.
De reparatie is zojuist uitgevoerd, de SKF wiellagers zijn nog goed. Ik houd u op de hoogte van hoe het gaat. Een kleine schade moet eerst nog herteld worden. Slechte binnenweggetjes met veel potholes doen er geen goed aan.

Overigens waren de SS-en van mijn vrouw en ondergetekende heel luxe per T5 VW bus vervoerd over de lange afstanden.
Het is dus niet zo, dat we op de SS-en echt die lange stukken naar Engeland gereden hebben.

Met vriendelijke groet, Michael v Asten
Plaats reactie