Elektra vraagje

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
bni
4T-MSB beginner

Elektra vraagje

Bericht door bni »

ik heb op mijn c50 alles (echt alles) aangesloten op een accu ( 6V 4A )

ik laat deze accu bijladen door de lichtspoel, maar ik heb het idee dat dit niet genoeg is. kan ik de draad die normaal de accu bij laad er gewoon bij doen voor nog meer oplaad vermogen?

of krijgen we dan hele gekke dingen?

alvast bedankt:)
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Of het kan weet ik niet, maar origineel worden zowel de lampen als de accu enkel door de gele draad geladen. Als de lichten uit staan wordt de accu door de andere draad (volgens mij de groene?!) geladen.

Voor de duidelijkheid:

Situatie van lampen aan: Zowel de lampen als de accu krijgen hun spanning van de gele draad. Zo werkt de accu namelijk tegelijk als een spanningsregelaar om de lampen niet door te laten branden.

Sitatie van lampen uit: De gele draad doet nu niks, nu wordt de accu opgeladen door de andere draad (volgens mij dus groen, weet ik niet zeker). In elk geval die draad die maar de helft van de spoel meepikt.

Kortom: enkel de spanning van de gele draad is dus in staat om de lampen te laten branden en de accu op te laden.
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Je klunt wel je licht op de lichtspoel ansluiten, niet op de accu. Die wordt leeggetrokken. Het spoeltje kan de accu niet snel genoeg bijladen.

Je accu wordt of met de groene of met de gele draad van de ontsteking geladen. Dat wordt in je lichtschakelaar bepaald. De gele draad laat ook nog je licht branden. Dus licht op aan betekent dat de stroom van de spoel in de schakelaar gesplitst wordt naar je verlichting en naar gelijkrichter.

Alleen accesoires die kortstondig worden gebruikt worden door de acccu gevoed, zoals:
- Neutraalverlichting
- Remlicht
- Toeter
- knipperlichten.

De rest pakt stroom direct van de ontsteking. Door de accu er parallel naast te zetten we4rkt de accu als een soort spanningsregelaar door de pieken in de stroomopbrengst af te vlakken zodat je lampjes er niet uit klappen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie