ontstekingsproblemen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
davidvbss50
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda ss50 k1 1976.
Honda cb550 F2 1977.

ontstekingsproblemen

Bericht door davidvbss50 »

hallo,

ik heb een probleempje met de ontsteking van mijn ss (mitsubischi)
het is namelijk zo, het is van kwaad tot erger geworden, eerst heb ik me condensator vervangen, toen verkeerd vastgeschroefd waardoor de draad van me spoel kortsluitte en me licht het niet deed, vervolgens dat draadje ingetaped en toen deed me licht het weer, toen wou ik gaan rijden maar na een paar honderd meter viel die met een paar klappen uit, en sindsdien doet ie het niet meer. toen bleek die zelfde draad tussen de 2 spoelen gebroken te zijn, nou heb ik die gesoldeerd, maar dat hielp niks. het rare vond ik wel dat er uit de rechter spoel(die met de iets dikkere windingen) 2 draadjes kwamen en uit de linkerspoel maar 1, ik dacht dat het zo hoorde dus heb het maar aan elkaar gesoldeerd. ik weet niet wat het probleem nu is, ik heb ook alle draden van de ontsteking naar de draadboom doorgemeten en die waren goed.
heb ik misschien het verkeerde gesoldeerd? of is het misschien iets heel anders?

gr David
...
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Re: ontstekingsproblemen

Bericht door NIX »

Ik weet niet wat je hebt lopen knopen en bakken, maar hou er eens een gave mitsu ontsteking naast en zie hoe het had moeten zijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
davidvbss50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda cb550 F2 1977.

heeft iemand ook misschien een tip hoe je de grondplaat eraf haalt, want ik had de bouten er al uit, maar kreeg em met geen mogelijkheid los, dan kan ik er misschien wat makkelijker bij.
...
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Beetje wrikken. Er zit een O-ring omheen en de plaat ligt verzonken in het carter. Leg wel de brommer schuin of laat de olie af. Op de jiffy loopt er waarschijnlijk een flinke plens uit.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
amigo
4T-MSB regular

Bericht door amigo »

idd, beetje wrikken. Ik zet altijd een platte schroevendraaier net achter de spoel. Werkt perfect.
SS50 loopt weer sinds een jaar!
bob
4T-MSB regular

Bericht door bob »

draad tussen de 2 spoelen?

Ze werken onafhankelijk, de spoel is domweg een draadje die gewikkeld is. 1 kant hangt aan de massa/grondplaat. en de andere kant gaat naar de draadboom.

De spoel met de dunne draad is je ontstekingsspoel. De dikkedraad lichtspoel en daar komen 2 draden uit. de ene is de gele en de andere is de groene (lagere spanning). Dus niet aan elkaar solderen! soldeer je de draad direct van de spoel? de draad om de spoel is electrisch geisoleerd doormiddel van een transparant laklaagje, die moet je er eerst afkrabben. Als je dat niet doet pakt de soldeer tin ook de draad niet en is het zeer slecht tot niet te solderen.
davidvbss50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda cb550 F2 1977.

ik heb even gekeken hoe de draden nu zitten:
dikke(licht)spoel komen de volgende draden uit en gaan hier heen:
- rood uit de kabelboom komt bovenaan de spoel en splitst in 2 en wikkelt om de spoel
- geel uit de kabelboom is 1 draad en wikkelt om de spoel
- groen uit de kabelboom gaat bovenaan midden de spoel "in"
- onder het schroefje van onder aan de spoel zit een ringetje met een draadje die de spoel "ingaat"
- onderuit de spoel komt een gele draad, die 2 binnendraadjes bevat, en die gaat naar de rode draad(1 binnendraad) van de dunne(ontsteking) spoel. dit is de draad die ik aan elkaar heb gesoldeerd, omdat ik dacht dat hij eerst ook zo zat. dit is het enige dat ik heb "veranderd"

dunne(ontsteking) spoel:
- enkele wikkeling gaat via een zwarte isolatie naar de condensator
- rood met 1 binnendraadje gaat naar eerder genoemde gele draad met 2 binnendraden

ik heb ook nog de draden gemeten uit het blok terwijl ik em aankickte, of aan het vliegwiel draaide en bij alle draden sloeg het metertje iets uit, dus er kwam wel een klein beetje spanning over
...
bob
4T-MSB regular

Bericht door bob »

Die hele rode draad, met dubbele draad zegt mij niets.

De beide spoelen moeten aan zijde gewoon aan de massa hangen.
Gaatde zwarte draad van de condenator ook naar de ontstekingsdraad en het contact punt?

anders een foto?
davidvbss50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda cb550 F2 1977.

bob schreef:Die hele rode draad, met dubbele draad zegt mij niets.

De beide spoelen moeten aan zijde gewoon aan de massa hangen.
Gaatde zwarte draad van de condenator ook naar de ontstekingsdraad en het contact punt?

anders een foto?

als de spoelen op de grondplaat zijn geschroefd, maken ze toch massa?
van de condensator gaat een draad naar de contactpunten, naar de ontstekingsspoel en naar de kabelboom
foto zal ik vandaag wel even maken en plaatsen
Eric schreef:Die rode met mantel loopt tussen de licht en de ontstekingsspoel. En op de condensator zitten een draad van de punten, van de spoel en een voor naar buiten. Die draad met dat ringetje met je gewoon tussen de spoel en de grondplaat vast schroeven. Uit de lichtspoel zie ik ook 4 draden komen. Rechts van de spoel zie ik die rode mantel naar de onstekings spoel gaan en de groen voor naar buiten. Links zit geel en een rare kleur. Ik denk dat dat roze is. Wat die doet is me niet duidelijk, maar ik denk dat dat gewoon een extra draad is die je niet aan je boom aansluit.
zoals jij het omschrijft heb ik het nu ook aangesloten volgens mij.
maar ik krijg dus wel hele kleine meetwaardes uit alle draden, dus het lijkt goed aangesloten :?
bougie heb ik meerdere keren nu verwisseld en helpt niets, ik krijg geen vonk.
misschien toevallig tegelijk de bobine kapot gegaan ofzo?
ik sta bijna nergens meer van versteld bij mijn brommer :roll: :?
...
davidvbss50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda cb550 F2 1977.

Afbeelding

hier het stukje dat ge soldeerd is:
Afbeelding
...
Kippenverver
4T-MSB heilige
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk

Bericht door Kippenverver »

Ik zou de draden in ieder geval even van wat krimpkous voorzien, want dat is een drama natuurlijk, overal missen delen van de isolatie.
Ga heen en vereenvoudig u!
davidvbss50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda cb550 F2 1977.

Kippenverver schreef:Ik zou de draden in ieder geval even van wat krimpkous voorzien, want dat is een drama natuurlijk, overal missen delen van de isolatie.
waar kan je krimpkous krijgen? :oops:
dat het gesoldeerde drasdje niet meer geisoleerd is komt omdat ik et eraf had gehaald om te kijken of de verbinding nog wel goed was nadat hij het niet meer deed
...
Kippenverver
4T-MSB heilige
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk

Bericht door Kippenverver »

Woon je in Zwolle? Dan moet je even naar Fakkert gaan, die heeft dat wel.
Ga heen en vereenvoudig u!
Plaats reactie