Problemen versnelling C50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
joris84
4T-MSB beginner

Problemen versnelling C50

Bericht door joris84 »

Hallo Allen,

Al enige tijd ben ik de trotse eigenaar van een honda C50 uit 1973 met origineel blokje. Een paar weken geleden maakte ik een mooie tocht van tilburg naar utrecht, alles ging voorspoedig tot een paar kilometer voor het einde. Opeens kwam er rook uit de motor en sindsdien gaat het schakelen naar de derde versnelling niet meer. Het starten en rijden in de 1e en 2e versnelling gaat nog wel maar de derde versnelling pakt ie niet meer. Rijden is lastig momenteel dus, veel te hoge toeren en te weinig snelheid.

Is er iemand die hetzelfde heeft meegemaakt of die weet wat er aan de hand is? Ik denk dat er iets is doorgebrand of oververhit is geraakt maar helaas heb ik er (nog) te weinig verstand van. Is het zelf te repareren eventueel?

Hartelijk dank voor eventuele reacties alvast!

Groeten, Joris
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Re: Problemen versnelling C50

Bericht door Edo »

Rook uit de motor, kun je dat uitleggen?

Uit de uitlaat, of... ? Rook heeft meestal een aantal basisoorzaken.

Zwart, zuurstofarme verbranding
Blauw, olie verbranden

Overigens denk ik niet dat dat iets te maken heeft met het versnellingseuvel. Olie gepeild?
joris84
4T-MSB beginner

Bericht door joris84 »

kon niet direct zien waar de rook vandaan kwam, maar jij denkt dat de rook en de versnellingsproblemen wellicht niet direct met elkaar te maken hebben? Kan de boel oververhit geraakt zijn? ik bedoel, hij stond al een tijdje binnen en ben dus vrijwel vanuit het niets een wat langere tocht (ongeveer 100km) gaan rijden.. hij reed zo lekker dat ik het gas redelijk heb opengedraaid en rond de 55-60 ben gaan rijden, zou dit ermee te maken kunnen hebben? Rook was in ieder geval niet zwart, eerder wit gekleurd...

Zal de olie ook eens gaan peilen maar die was volgens mij nog goed bijgevuld...

bedankt voor de snelle reactie trouwens!
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

Dat je ineens een langere rit gereden hebt zou geen probleem moeten zijn voor je Hondaatje, eerder juist goed. Ook je snelheid is daarbij prima.

Peil je olie eens even en controleer of warme motor/koude motor nog verschil in de rook geeft. Dus wel de rook uit je uitlaat.

Als de rook ergens anders vandaan komt, bijvoorbeeld uit je ontluchting (rechtsboven vliegwiel, achter vliegwiel deksel) kan het ook zijn dat er even wat opgespaarde waterdamp EINDELIJK heeft kunnen verdampen, hoeft nog geen ramp te zijn dus.

Hou in ieder geval je oliepeil in de gaten!
Plaats reactie