Ik heb vernomen dat er met enige regelmaat op een semi-blok een handkoppeling gezet word/werd.
Nu heb ik een semi blok onder mijn bakbrommer (=zwaar) en over het algemeen is dat prima te doen, maar toch lijkt het me leuk een handkoppeling te hebben. Ik heb een paar maanden geleden een bami-koppelingsdeksel voor handkoppeling op mijn semi blok geprobeerd, en toen had ik dus een semi-koppeling, die je ook met de hand kon ontkoppelen. Het werkte geloof ik wel, maar er waren toen meer issues met het blok en ik heb eerst verder gesleuteld en nu is het blok verder netjes ingelopen en loopt mooi. Nu begin ik weer aan die koppeling te denken...
Het viel me toen op dat het schakelen wat raar ging, en dat het pookje wat slap aanvoelde. Ik vraag mij af of er mensen zijn die wel eens geprobeerd hebben een semi-koppeling ook handmatig te kunnen bedienen, of blijft dat zeuren?
Ik heb ook een bami handkoppeling liggen, kan ik die zo op mn c50ot blokje schroeven? Blijft dat pookje dan ook zo slapjes? Dat pookje zal wel komen doordat hij normaal bedoelt is terug te veren door de koppelingsveren van de semi-koppeling. Hoe veert een pookje van een niet-semi terug?
koppeling semi naar hand
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Re: koppeling semi naar hand
In een semi schakelas zit een extra scharnierpunt dat bij een schakelas voor handkoppeling vast is. De hevel in het blok kan dus iets om de as draaien. Veer is hetzelfde. Alleen: Wat je er niet bij vertelt is dat je waarschijnlijk een deel van de semi-as hebt afgezaagd voor de handkap. Verder verjongt een semi-as zich in het blok, waardoor deze flink speling krijgt als hij niet langer in de semikap gelagerd is omdat dat stuk is afgezaagd. Er zijn semi-assen die over de hele lengte even dik blijven, mogelijk heb je er zoeen, dan kun je de hevel die nu nog op de as scharniert, vastlassen. Anders moet je een andere as erbij zoeken.
Verder past een imi 2-plaatskoppeling probleemloos, ik denk wel dat je ook het secundaire tandwiel erbij moet hebben. Check of de primaire tandwielen dezelfde afmeting hebben of niet.
Ik heb een afgedraaide semikoppeling die in een handkap past. Kun je mee schakelen ala 310/320. Maar ook weer niet helemaal omdat de koppeling met deze combi eigenlijk niet ver genoeg wordt ingedrukt.
Verder past een imi 2-plaatskoppeling probleemloos, ik denk wel dat je ook het secundaire tandwiel erbij moet hebben. Check of de primaire tandwielen dezelfde afmeting hebben of niet.
Ik heb een afgedraaide semikoppeling die in een handkap past. Kun je mee schakelen ala 310/320. Maar ook weer niet helemaal omdat de koppeling met deze combi eigenlijk niet ver genoeg wordt ingedrukt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
Ben C50
- 4T-MSB addict
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Ah, op die manier. Ik heb de handkap bewerkt zodat de langere semi-as er in past. Hij word dan niet gelagerd in de kap. Dat gaat dus voor problemen zorgen begrijp ik? Zo'n as die overal even dik is, is die dan beter gelagerd in het blok of begrijp ik je verkeerd?
Ik wilde de as niet afzagen omdat ik zuiniger ben op het blok dan op de handkap. Ik wilde ook de semi-koppeling bediening behouden. De ruimte die de hevel heeft op een semi-as is dat omdat het pookje dan een grotere slag kan maken, omdat er meer moet gebeurden tijdens het schakelen (koppelen en schakelen ineen)?
(Ik kan natuurlijk ook eerst gelijk het blok openmaken en kijken wat ik zeg, maar ik wil graag alvast een beetje vooruitbedenken hoe ik het kan doen, evt. onderdelen bestellen e.d. Dank voor meedenken/ervaring delen!)
Ik wilde de as niet afzagen omdat ik zuiniger ben op het blok dan op de handkap. Ik wilde ook de semi-koppeling bediening behouden. De ruimte die de hevel heeft op een semi-as is dat omdat het pookje dan een grotere slag kan maken, omdat er meer moet gebeurden tijdens het schakelen (koppelen en schakelen ineen)?
(Ik kan natuurlijk ook eerst gelijk het blok openmaken en kijken wat ik zeg, maar ik wil graag alvast een beetje vooruitbedenken hoe ik het kan doen, evt. onderdelen bestellen e.d. Dank voor meedenken/ervaring delen!)
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
De grotere slag van de semi-as laat de semi koppeling vrijlopen tijdens het schakelen. Als je die as zo wil laten zal je een extra as erbij moeten zoeken voor je handkoppeling. De dikkere as wordt in de 2 middencarters gelagerd. De semi-as in het linkermiddencarter en de kap.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
Ben C50
- 4T-MSB addict
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
ok, was me niet opgevallen de vorige keer. Zal het binnenkort even openmaken en zien wat voor as er in zit.
-
Henk Veen
- 4T-MSB regular
- Bezit: C50c C50dv Novio
Je wilt dus een semi+handkoppeling? zgn kwart-automaat. Ik rij daar inmiddels al jaren mee, meerwaarde niet zo groot, maar wel grappig. Ik heb het gedaan bij een NT-blok door er een ori-ss schakelas in te zetten en een ss50 handcarter. Verder een AT-remhandle. Wat je dan moet doen is de rand van het koppelingshuis afvijlen en iets maken om de slag van de handle in het koppelingshuis wat groter te maken. Omdat het semi-koppelingshuis bij koppelen naar links gaat (richting vliegwiel) heb je maar 1 cm om te ontkoppelen, dat kan allemaal net. Het voelt dus aan als een koppelingshandle die enorm los is afgesteld en pas de laatste cm wat gaat doen. Eventueel heb ik wel foto's.
-
Ben C50
- 4T-MSB addict
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Dat was inderdaad het idee, leek me wel grappig. Vind semi wel lekker, maar even met meer toeren wegrijden is soms prettig met zware bakbrommer. Ik had het al soort van werkend, maar toen leek het blokje steeds vast/warm te lopen. Dacht dat er misschien iets mis ging met de oliestroom naar de krukas. t schakelde ook niet lekker, zoon zwabberpookje. Nu met semikap lekker ingereden, zal misschien binnenkort weer eens kijken of t een beetje te doen is. Moet zeggen dat t blokje met juiste zuiger en nieuwe carb. veel sterker is, dus misschien wel niet eens nodig. Maar inderdaad wel grappig...
-
Henk Veen
- 4T-MSB regular
- Bezit: C50c C50dv Novio
Ok, dan hierbij de foto's:
extra ring toevoegen (niet meer precies waarom, maar de afstand wordt anders te groot en zou je kans kunnen lopen dat er te veel olie daar lekt en daardoor te weinig olie naar de drijfstang gaat)

Wat je van het NT-vliegwiel af moet halen (mal, met maten er op):

Het ijzertje wat je moet maken om een langere slag te maken (de pen moet wat verder heen en weer dan bij een echte handkoppeling):

Vanaf een andere kant:

En daar rij ik al een jaar of 4 mee, nogmaals de meerwaarde is beperkt, zodra je meer toeren maakt moet je in 1 cm koppelen/ontkoppelen, maar als je er aan gewend ben is het toch soms wel handig (bochten, afremmen).
extra ring toevoegen (niet meer precies waarom, maar de afstand wordt anders te groot en zou je kans kunnen lopen dat er te veel olie daar lekt en daardoor te weinig olie naar de drijfstang gaat)

Wat je van het NT-vliegwiel af moet halen (mal, met maten er op):

Het ijzertje wat je moet maken om een langere slag te maken (de pen moet wat verder heen en weer dan bij een echte handkoppeling):

Vanaf een andere kant:

En daar rij ik al een jaar of 4 mee, nogmaals de meerwaarde is beperkt, zodra je meer toeren maakt moet je in 1 cm koppelen/ontkoppelen, maar als je er aan gewend ben is het toch soms wel handig (bochten, afremmen).