Krukas vraagje

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
kaneelschep
Frequent 4T-MSB visitor

Krukas vraagje

Bericht door kaneelschep »

Hoihoi.

Omdat nu de (bami)blokjes zo goedkoop zijn heb ik onlangs een hoop onderdelen op de kop getikt voor weinig.
Hieronder een paar originele honda ss blokken en onderdelen. En een paar chinese varianten met losse onderdelen.
Nu beginnen opeens de verschillen te tonen die ik vroeger toen er alleen nog maar honda spul was nooit had of nooit mee bezig was.
Zoals dat de chinezen grotere krukassen gebruiken met kleinere cilinders om bijv. de 110cc of 125cc te bereiken.
Hier had ik vroeger nooit bij stilgestaan. Ik had altijd al gewoon een c50 met 47mm of 52mm cilinder.
Of die nou hoog 69mm of laag 63mm was, of hoe groot de krukas was heb ik nooit geweten.
:P
het bleek hoog. maar de krukas heb ik geen idee van.

Omdat ik nu dus allemaal verschillend spul heb met verschillende maten ben ik dit even uit aan het zoeken.
Ik heb al een mooi topic gevonden over de verschillende cilinders en mogelijkheden. Maar over de krukassen vond ik nog weinig.

het lijkt me wel leuk om de verschillen in beleving qua slag/boring te ervaren.
Dus eigenlijk wilde ik vragen:
Hoe of wat meet ik aan de krukassen om de slag te leren kennen??
En is er een manier om die typische Chinese krukassen in een 6v ss blok te frutten? Ze lijken net te groot.

bedankt!
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Re: Krukas vraagje

Bericht door NIX »

Het bigend zit bij een grote slag verder naar buiten, de tap is dikker met een langer recht stuk en de conus is stomper. De wangen zijn iets groter, daarvoor pak je een dunne oliepompas met lagertje en als je de grotere pomp overzet pas je kanalen op je carter aan op de pomp. Of andersom.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
kaneelschep
Frequent 4T-MSB visitor

Inderdaad. De oliepomp as zit in de weg ja. Kan ik die vanuit de chinese blokken overzetten?
Ik heb ooit een grotere pomp op het c50 blok gezet waar ik al sinds 1996 voornamelijk mee rijd. Maar heb echter nooit de kanalen aangepast. Is dit wel nodig dan?
Heb met de 52mm altijd tegen de 80/90km/h gereden. en veeeeeeel kilometers gemaakt.

Dat de bigend verder naar buiten zou zitten dacht ik al maar de rest wist ik niet.
Maar is dit ook echt te meten? Wat moet er 49,5mm of 52 of 54 zijn aan de krukas?
En wat is eigenlijk de standaard maat van een c/ss50 ten opzichte van een c90.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Een 12V oliepomp heeft het mannetje/vrouwtje deel van de oliepomp en oliepompas precies omgewisseld zitten.
Je huidige pomp gaat daardoor niet werken met een (dunne) 12V aandrijfas en moet je ook de 12V pomp gebruiken.
Tevens wat NIX zegt, de oliepompkanalen van een 12V pomp sluiten niet aan op een 6V carter, enig dremelwerk noodzakelijk.

ps. Er zijn verjongde pompasjes voor 6V pomp om te gebruiken met groteslag krukassen.

NT90 en china 90/100/110 hebben allemaal 49,5mm slag. Tevens hebben deze blokken een cilinder van 69mm hoog. (Langere tapeinden, De korte tapeinden van een nt90 type blok zijn net zo lang als de lange tapeinden van een 50/72 blok.)
Krukassen zijn (lastig) te meten door de afstand te meten van hart big-end naar hart krukas. (= de halve slaglengte)
kaneelschep
Frequent 4T-MSB visitor

Ah dat is het probleem van de oliekanalen. Dat wist ik niet. goed om te weten!
Mijn c50 blok was altijd al 12v toen ik hem met mijn ss kocht.
Het ss blokje waar ik alles mee wil experimenten is 6v dus dan zal ik dat even bij moeten dremelen.

Als ik de krukas vervang met die chinese is het blokje trouwens toch ook gewoon meteen 12v?
en de krukas maten?
kaneelschep
Frequent 4T-MSB visitor

Ah ok. Dus hart naar hart en keer 2. inderdaad vrij lastig door de as. maar wel ongeveer te doen. ;)
ga ik even meten welke ik heb.
En belangrijk hoe lang de tapeinden dus zijn dan. Ik gok dat dit ss blokje korte varianten hebben.
Maar zoals ik al zei ik kan alles over zetten uit de chinese versies.en heb ik nog wat losse zooi.
:)
kaneelschep
Frequent 4T-MSB visitor

het is inderdaad lastig te meten maar het is denk ik wel n 49,5mm krukasas ja.
12v als in: Met die chinese 12v krukas, bijbehorende grondplaat, ontsteking, vliegwiel, cdi en bedrading dan natuurllijk ;)
of kom ik met een 6v blok dan nog meer verrassingen tegen?
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Je hebt bij ombouw alleen de lange langeslag tapeinden nodig, de lange korteslag tapeinden zijn gelijk aan korte langslag tapeinden.

Als je het niet snapt, nog eens lezen en hardop tegen jezelf uitspreken.

Ombouw is prima te doen, ik heb zelf vaker SS90 blokjes gebouwd. Je moet ook naar een CDI ontsteking overstappen wat meestal dremelwerk betekent om de pickup ruimte te geven. Je SS kap past dan ook niet meer. Met een grote pomp moet je ook de sproeier onder het tapeind opboren.
kaneelschep
Frequent 4T-MSB visitor

Ik heb net de tapeinden even gemeten en meteen de lange uit een chinees carter gehaald.
Langste die ik heb zijn bijna 18cm. korte ongeveer halve cm minder.
En ik zie net trouwens dat het een c50e blok is waar ik alles op probeer te frutten. Geen ss50. :P ik was in de war met het andere blokje.
mijn ervaring is met de c blokken dat hier wel vaker een 52mm cilinder hals in past. Maar misschien had ik toevallig net altijd de goeie. ;)

Ook meteen even de oliepomp van het chinese blok afgehaald.
Maar hoe krijg ik de oliepomp as uit het tandwielje??? tikje met een hamer??
kaneelschep
Frequent 4T-MSB visitor

aah de kap had ik eigenlijk toch nooit om het vliegwiel heen :P
De sproeier is een goeie! Zal ik onthouden.
kaneelschep
Frequent 4T-MSB visitor

Chinees Krukasje zit er in met het andere oliepomp asje. Het was vrij duidelijk dat het gewoon schroefdraad aan het tandwiel had ;)
Zo even de oliesleuven uitfrezen en dan kan het weer in elkaar.

Oh en de 52mm cilinder sleuf past dus niet in dit c-blok :P En zo verdween mijn theorie over c-blokken... :D
Volgens mij was mijn c50 blok niet aangepast.. maar goed.
Dus dat ook ff wegfrezen.

Maar waar het om ging was de krukas meten. :P
Voor de compleetheid is dit de formule om dan hoeveelheid cc te berekenen.
(pi/4) * (boring*boring) * slag * aantal cilinders. paar nullen eraf en je hebt het in cm2 ipv mm2.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Die hoef je normaal niet meer te berekenen, heeft de fabrikant al gedaan.
Formule gewoon in cm invullen, hoef je die drie nullen er niet af te halen...

Let op, waarschijnlijk gaat je originele 1 plaats koppeling het koppel van een 106cc bami niet trekken. (die hebben 2-plaats koppelingen. + een handkoppeling heeft een andere overbrenging naar het primaire tandwiel.)
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

In bijna alle linker SS- en CD-carters zit voor het onderste tapeind een bult die het cilinderhemd in de weg zit als die groter is dan 50cc. Die moet je even wegvijlen. De meeste C blokken hebben die bult veel minder, maar bij sommigen moet je die ook bewerken. C70 , CF en veel exotische carters hebben deze bult niet.
kaneelschep
Frequent 4T-MSB visitor

:D Ja als alles origineel is wel natuurlijk. Maar als je onderdelen gaat mixen is het wel handig om te weten hoeveel cc het werkelijk oplevert.
En natuurlijk kan het ook in cm, maar sommigen zijn niet zo goed in het ombouwen van mm naar cm etc. ;) Zo werkt het ook hè.

Ik zal die bult even aanpakken! ;) Dank je.

Voor de duidelijkheid: :)
het komt dus in een origineel Honda c50e blok met originele c koppeling. Ik was even in de war met een ander blok wat een handkoppeling heeft.
De chinese blokken en onderdelen gebruik ik voor de opvoer onderdelen als cilinders, oliepomp, krukas, ontsteking, misschien een kop ofzo, etc. Maar de carters en bakken blijf ik ver van :)

1 110 cc loncin is het wel waard om even op te knappen. Die is compleet, maar heeft een afgebroken tand in de bak. De paar bakken en losse tandwielen die ik erbij had hadden allemaal hetzelfde. Zal wel standaard probleem zijn met de pitbikes.

Mijn eigen c50e-blok, 52mm cilinder met versterkte koppelingsveren wat ik al bijna 20 jaar gebruik heeft het nog nooit begeven. En maar 3 keer platen vervangen. maar ik kan me iets herrineren van een dikker koppelingshuis wat ik ooit op een vehikel gevonden had.
dus ik kijk het met dit blok met de standaard c50 koppeling eerst even aan maar anders zien we dat later wel.

Eerst even gewoon het blok werkend krijgen.
Het is niet helemaal compleet en ziet er ook niet uit alsof het in de laatste 10 jaar gelopen heeft..
Maar ach.. Leuke uitdaging. het ligt er nu toch. Beter even werkend maken.
Ik heb die blokken vroeger redelijk vaak in en uit elkaar gehaald. Zolang de versnellingsbak in 1 deel blijft is het allemaal redelijk lego.
Net ook zonder moeite die krukas eruit omgebouwd, etc.

Mocht iemand nog een originele 6v krukas willen ;)
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Bami semikoppelingen zijn NT, die koppelen echt een stuk beter dat OT.
Plaats reactie