ik ben al een tijdje bezig met de cb50j van mijn broer, omdat hij vroeger de olie was vergeten bij te vullen is het vorige blok stuk gegaan.
bijgevolg heb ik ergens anders een blokje gevonden met cilinderkop (oorspronkelijke cilinder heb ik laten boren)
uiteindelijk alles nog wat opgekuist en in elkaar gestoken.
bij dit blokje zat ook een versnellend vliegwiel vermoed ik, de brommer rijdt er toch beter mee (het was wel wat moeilijker om de ontsteking goed te krijgen, heb uiteindelijk wat moeten spelen met de opening tussen de contactpunten)
ik kan niet zien wat er net aan het vliegwiel gebeurt is omdat er een soort van afdekkapje rond is gemaakt.
Hij rijdt er toch beter mee in ieder geval.
Maar het probleem zit hem in de 4de versnelling, het brommertje rijd goed, maar in 4de krijgt hij het gewoon niet getrokken, hij blijft even snel (60km/uur) rijden als in 3de. vanaf het minste wind, of bergop vertraagt hij onmiddellijk.
ik vind dit heel raar omdat hij in de vorige versnellingen eigenlijk heel goed trekt, je voelt ook rond de 7000 toeren (volgens de teller toch) dat hij ineens veel harder begint te trekken (dat zal dan het vliegwiel zijn).
nu was ik aan het denken: misschien zijn de veertjes die gebruikt zijn voor het vliegwiel te straf waardoor het vliegwiel bij een veel te hoog toerental pas verspringt en dat de brommer dus in 4de niet genoeg toeren kan maken zodat dit vliegwiel zijn werk kan doen.
volgens mij zijn de originele veertjes gewoon gebruikt, maar zijn ze wel veel verder uitgerokken waardoor ze "straffer" zijn aangezien de kracht van een veer toeneemt bij een grotere uitrekking (of indrukking).
nu voor ik het vliegwiel ga uit elkaar halen (afdekkapje zit er met klinknagels op bevestigd) zou ik willen weten of er nog iets anders is wat ik kan nakijken?
de vertanding is volgens mij al iets lichter als origineel (staat dus op trekken) als ik me niet vergis.. hij is in ieder geval niet zwaarder vertand dan origineel. ik zou het zijdeksel er eens af moeten halen en de tanden tellen..
hopelijk heeft er iemand een idee
groeten,
Cuno